| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony rozszerzający zapis podstawy programowej |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
stwierdza, że zjawiska nadprzewodnictwa nie da się wytłumaczyć na gruncie fizyki klasycznej, wyjaśnia pojęcie - nadprzewodnictwo,
rozumie w sposób przybliżony, jak wytłumaczyć występowanie tego zjawiska,
stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań i problemów,
analizuje, w jakich dziedzinach życia i techniki nadprzewodnictwo przynosi przełomowe rozwiązania.
|
| |
| wykład, projekt edukacyjny |
| praca indywidualna, praca w grupach. |
| film samouczek, zestaw zadań |
| e‑materiał: „Jak definiujemy nadprzewodnictwo?” |
|
|
Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?” Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. |
|
Uczniowie oglądają indywidualnie film samouczek, który przypomina mechanizm przewodnictwa elektrycznego w metalach i wprowadza ich w świat nadprzewodnictwa. Nauczyciel prowadzi mini‑wykład wg części „Warto przeczytać” – uzupełnia informacje (w szczególności o uproszczone wyjaśnienie efektu) i pogłębia ich zaciekawienie zjawiskiem oraz zastosowaniem go w technice i życiu codziennym. Uczniowie dzielą się na grupy i realizują projekt edukacyjny: „Wymyślcie jedno z zastosowań nadprzewodnictwa wysokotemperaturowego w technice lub życiu codziennym. Puśćcie wodze fantazji i opiszcie sposób konstrukcji oraz wykorzystania Waszego urządzenia. Wyniki pracy przedstawcie w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.” Jako pierwsze zadanie, uczniowie powinni dokonać podziału ról w grupie a potem zdecydować, czy rozwiązanie zadań przyniesie im korzyści na dalszych etapach pracy. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi. |
|
Nauczyciel podsumowuje pracę grup, odnosząc się do wykorzystania wiedzy fizycznej oraz kreatywności uczniów. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. Wybrane prace uczniów powinny zostać zaprezentowane na forum szerszym, niż klasa. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu tych zadań z zakresu 1 – 8, których nie rozwiązali podczas realizacji projektu. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może (a nawet powinien) zostać wykorzystany jako uzupełnienie tematu dotyczącego przewodnictwa prądu w metalach i jego zależności od temperatury. |