Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Nadprzewodnictwo

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony rozszerzający zapis podstawy programowej

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. stwierdza, że zjawiska nadprzewodnictwa nie da się wytłumaczyć na gruncie fizyki klasycznej, wyjaśnia pojęcie - nadprzewodnictwo,

  2. rozumie w sposób przybliżony, jak wytłumaczyć występowanie tego zjawiska,

  3. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań i problemów,

  4. analizuje, w jakich dziedzinach życia i techniki nadprzewodnictwo przynosi przełomowe rozwiązania.

Strategie nauczania:

metoda projektu

Metody nauczani:

wykład, projekt edukacyjny

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

film samouczek, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jak definiujemy nadprzewodnictwo?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Uczniowie oglądają indywidualnie film samouczek, który przypomina mechanizm przewodnictwa elektrycznego w metalach i wprowadza ich w świat nadprzewodnictwa.
Nauczyciel prowadzi mini‑wykład wg części „Warto przeczytać” – uzupełnia informacje (w szczególności o uproszczone wyjaśnienie efektu) i pogłębia ich zaciekawienie zjawiskiem oraz zastosowaniem go w technice i życiu codziennym.
Uczniowie dzielą się na grupy i realizują projekt edukacyjny: „Wymyślcie jedno z zastosowań nadprzewodnictwa wysokotemperaturowego w technice lub życiu codziennym. Puśćcie wodze fantazji i opiszcie sposób konstrukcji oraz wykorzystania Waszego urządzenia. Wyniki pracy przedstawcie w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.”
Jako pierwsze zadanie, uczniowie powinni dokonać podziału ról w grupie a potem zdecydować, czy rozwiązanie zadań przyniesie im korzyści na dalszych etapach pracy.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje pracę grup, odnosząc się do wykorzystania wiedzy fizycznej oraz kreatywności uczniów.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.
Wybrane prace uczniów powinny zostać zaprezentowane na forum szerszym, niż klasa.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu tych zadań z zakresu 1 – 8, których nie rozwiązali podczas realizacji projektu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może (a nawet powinien) zostać wykorzystany jako uzupełnienie tematu dotyczącego przewodnictwa prądu w metalach i jego zależności od temperatury.