Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Polska wobec zagrożeń terroryzmem

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy. Uczeń:

16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów;

17) charakteryzuje strategie zwalczania terroryzmu, wskazując na ich słabe i mocne strony.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • scharakteryzuje zjawisko terroryzmu;

  • oceni przygotowanie Polski do ataku terrorystycznego;

  • rozważy czynniki wpływające na potencjalne zagrożenie Polski atakiem terrorystycznym;

  • wyjaśni procedurę postępowania w wypadku ataku chemicznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • odwrócona klasa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:

    – gr. 1 – Czy Polska może być celem ataku terrorystycznego?
    – gr. 2 – Czy Polska może być bazą terrorystów?
    – gr. 3 – Co może być celem ataku terrorystycznego?
    – gr. 4 – Jak Polska jest przygotowana na wypadek ataku?

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie kraje według uczniów są najbardziej narażone na ataki terrorystyczne. Głosy klasy konfrontuje ze statystykami dotyczącymi rzeczywistych ataków.

  2. Przedstawienie tematu „Polska wobec zagrożeń terroryzmem” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Podział klasy na grupy. Uczniowie przygotowują w punktach strategię przeciwdziałania atakom terrorystycznym oraz poradnik dotyczący tego, jak zachować się w czasie ew. ataku.

  3. Uczniowie oglądają samouczek zamieszczony w e‑materiale. Komentują to, jak ma się on do przygotowanych przez nich propozycji i jeśli to konieczne, uzupełniają je.

  4. Dyskusja na temat najskuteczniejszej strategii oraz poradnika zachowania w czasie ataku. Grupy, które przygotowały zwycięskie materiały, mogą otrzymać plusy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują indywidualnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

  2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Samouczek może stać się przyczynkiem do dyskusji na temat tego, jak zmieniło się nasze funkcjonowanie po atakach 11 września albo do przygotowania symulacji ataku chemicznego.