Numer e‑materiału: 2.8.11.1

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich suche eine gute Arztpraxis!/Szukam dobrego gabinetu lekarskiego!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat wizyty u lekarza i chorób.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje słownictwo związane z wizytą u lekarza;

  • przeanalizuje rozmowę dotyczącą wizyty lekarskiej;

  • sporządza wpis na forum z prośbą o polecenie lekarza.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie do działania;

  • odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne,

  • podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,

  • aktywizująca: gry dydaktyczne, symulacja,

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztlichen Bundesvereinigung (KBV), Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Woran erkennt man eine gute Arztpraxis? - Checkliste für Patientinnen und Patienten, 4. Aufl.,Version 1. Berlin: ÄZQ; 2015. (äzq Schriftenreihe; 43), DOI 10.6101/azq/000229

Uczniowie mogą pracować także z tekstem autentycznym podanym powyżej, który zawiera informacje o tym, jak znaleźć dobry gabinet lekarski. Może to być podstawą do głębszej analizy tematu oraz pomocne w poznaniu funkcjonowania życia poza szkołą. Uczniowie znajdują w tekstach autentycznych informacje spójne z zagadnieniami poruszanymi w e‑materiale, a także nowe treści, które pomogą im w decyzji o wyborze lekarza.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel na początku zajęć poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie dziś tematem lekcji?. Po podaniu odpowiedzi prosi uczniów o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild?. Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie wprowadzenia i zadaje pytanie: Jak często chorujecie? Idziecie od razu do lekarza czy próbujecie się leczyć domowymi sposobami?.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie wpisów na forum z części Przeczytaj i wskazanie znanych im słówek. Uczniowie porównują informacje z tekstu z podanymi przez siebie wcześniej wyrazami, które kojarzą się z wizytą u lekarza. Wyniki omawiane są na forum, a nieznane słówka uczniowie wyjaśniają z pomocą nauczyciela.

  • Uczniowie wykonują Übung 1 oraz Übung 2 z części Przeczytaj.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy 2–3 przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje tryb przypuszczający, np.: Würde mir jemand eine gute Arztpraxis in Berlin empfehlen?, Am liebsten wäre mir eine Arztpraxis in der Nähe des Bezirks Spandau in Berlin …, Ich würde mich gerne untersuchen lassen i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się ten tryb. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, kiedy była ich ostatnia wizyta u lekarza.

  • Uczniowie słuchają pliku audio, a następnie wykonują Übung 1 oraz Übung 2 z części Plik audio.

  • Nauczyciel poleca uczniom dobranie się w pary. Jeden uczeń wciela się w rolę lekarza, a drugi uczeń w rolę pacjenta. Zadaniem uczniów będzie symulacja wizyty u lekarza. Nauczyciel dzieli kredą tablicę na pół. Po prawej stronie zapisuje zwroty pomocne dla ucznia, który wciela się w rolę lekarza, np.: Wie kann ich dir helfen? Bitte, mach den Mund auf und sag „Aaaaa”, Kannst du dich mal mit dem Rücken zu mir stellen, bitte?, Du musst jetzt tief ein- und ausatmen, a po prawej stronie zapisuje pomocne zwroty dla ucznia, który wciela się w rolę pacjenta, np.: Seit … Tagen, habe ich …, Ich fühle mich …, Ich habe … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje wymowę oraz błędy gramatyczne.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel na podstawie Aufgabe 1. zapisuje pionowo na tablicy wyraz TERMIN. Zadaniem uczniów będzie podchodzenie do tablicy i zapisywanie swoich propozycji do krzyżówki. Po rozwiązaniu krzyżówki nauczyciel wymawia na głos zdania z Aufgabe 4 i prosi uczniów o przetłumaczenie zdań na język polski.

  • Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 2–3 z części Sprawdź się. Nauczyciel po wykonaniu zadań pyta: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 7 (tłumaczą zdania na język niemiecki) oraz Aufgabe 8 (piszą post na forum z prośbą o rekomendację lekarza) z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • Przed lekcją: uczniowie zapisują w zeszycie 3 skojarzenia związane z tematem pliku audio w formie 5 różnych pytań ze zaimkami pytającymi (W‑Fragen), np. Was ist mit Leonie passiert?, Wer kann Leonie helfen?, Wie fühlt sich Leonie jetzt? itd. Uczniowie wymieniają się w parach swoimi pytaniami i próbują udzielić hipotetycznych odpowiedzi na zadane pytania.

  • W trakcie lekcji: nauczyciel odtwarza pierwszy fragment tekstu słuchanego i prosi uczniów, aby w grupach 3‑osobowych stworzyli kolejną część tekstu, będącą kontynuacją pierwszego fragmentu. Rozmowy zostają nagrane przez uczniów na telefonie komórkowym.

  • Po lekcji: uczniowie prezentują przygotowane dialogi na kolejnej lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec