Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.11.1
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich suche eine gute Arztpraxis!/Szukam dobrego gabinetu lekarskiego!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Podstawa programowa:
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat wizyty u lekarza i chorób.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje słownictwo związane z wizytą u lekarza;
przeanalizuje rozmowę dotyczącą wizyty lekarskiej;
sporządza wpis na forum z prośbą o polecenie lekarza.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje obywatelskie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń za pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,
aktywizująca: gry dydaktyczne, symulacja,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztlichen Bundesvereinigung (KBV), Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin (ÄZQ), Woran erkennt man eine gute Arztpraxis? - Checkliste für Patientinnen und Patienten, 4. Aufl.,Version 1. Berlin: ÄZQ; 2015. (äzq Schriftenreihe; 43), DOI 10.6101/azq/000229
Uczniowie mogą pracować także z tekstem autentycznym podanym powyżej, który zawiera informacje o tym, jak znaleźć dobry gabinet lekarski. Może to być podstawą do głębszej analizy tematu oraz pomocne w poznaniu funkcjonowania życia poza szkołą. Uczniowie znajdują w tekstach autentycznych informacje spójne z zagadnieniami poruszanymi w e‑materiale, a także nowe treści, które pomogą im w decyzji o wyborze lekarza.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel na początku zajęć poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie dziś tematem lekcji?. Po podaniu odpowiedzi prosi uczniów o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild?. Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie wprowadzenia i zadaje pytanie: Jak często chorujecie? Idziecie od razu do lekarza czy próbujecie się leczyć domowymi sposobami?.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie wpisów na forum z części Przeczytaj i wskazanie znanych im słówek. Uczniowie porównują informacje z tekstu z podanymi przez siebie wcześniej wyrazami, które kojarzą się z wizytą u lekarza. Wyniki omawiane są na forum, a nieznane słówka uczniowie wyjaśniają z pomocą nauczyciela.
Uczniowie wykonują Übung 1 oraz Übung 2 z części Przeczytaj.
Nauczyciel zapisuje na tablicy 2–3 przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje tryb przypuszczający, np.: Würde mir jemand eine gute Arztpraxis in Berlin empfehlen?, Am liebsten wäre mir eine Arztpraxis in der Nähe des Bezirks Spandau in Berlin …, Ich würde mich gerne untersuchen lassen i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się ten tryb. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj.
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, kiedy była ich ostatnia wizyta u lekarza.
Uczniowie słuchają pliku audio, a następnie wykonują Übung 1 oraz Übung 2 z części Plik audio.
Nauczyciel poleca uczniom dobranie się w pary. Jeden uczeń wciela się w rolę lekarza, a drugi uczeń w rolę pacjenta. Zadaniem uczniów będzie symulacja wizyty u lekarza. Nauczyciel dzieli kredą tablicę na pół. Po prawej stronie zapisuje zwroty pomocne dla ucznia, który wciela się w rolę lekarza, np.: Wie kann ich dir helfen? Bitte, mach den Mund auf und sag „Aaaaa”, Kannst du dich mal mit dem Rücken zu mir stellen, bitte?, Du musst jetzt tief ein- und ausatmen, a po prawej stronie zapisuje pomocne zwroty dla ucznia, który wciela się w rolę pacjenta, np.: Seit … Tagen, habe ich …, Ich fühle mich …, Ich habe … Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje wymowę oraz błędy gramatyczne.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel na podstawie Aufgabe 1. zapisuje pionowo na tablicy wyraz TERMIN. Zadaniem uczniów będzie podchodzenie do tablicy i zapisywanie swoich propozycji do krzyżówki. Po rozwiązaniu krzyżówki nauczyciel wymawia na głos zdania z Aufgabe 4 i prosi uczniów o przetłumaczenie zdań na język polski.
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 2–3 z części Sprawdź się. Nauczyciel po wykonaniu zadań pyta: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa?, Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 7 (tłumaczą zdania na język niemiecki) oraz Aufgabe 8 (piszą post na forum z prośbą o rekomendację lekarza) z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
Przed lekcją: uczniowie zapisują w zeszycie 3 skojarzenia związane z tematem pliku audio w formie 5 różnych pytań ze zaimkami pytającymi (W‑Fragen), np. Was ist mit Leonie passiert?, Wer kann Leonie helfen?, Wie fühlt sich Leonie jetzt? itd. Uczniowie wymieniają się w parach swoimi pytaniami i próbują udzielić hipotetycznych odpowiedzi na zadane pytania.
W trakcie lekcji: nauczyciel odtwarza pierwszy fragment tekstu słuchanego i prosi uczniów, aby w grupach 3‑osobowych stworzyli kolejną część tekstu, będącą kontynuacją pierwszego fragmentu. Rozmowy zostają nagrane przez uczniów na telefonie komórkowym.
Po lekcji: uczniowie prezentują przygotowane dialogi na kolejnej lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0