Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.9.5
Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Im Freizeitpark! / W parku rozrywki!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat spędzania czasu wolnego podczas pobytu w parku rozrywki
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia czynności, które można wykonywać w parku rozrywki;
podaje nazwy wybranych atrakcji dostępnych w parku rozrywki;
opowiada o wizycie w parku rozrywki.
Cele motywacyjne:
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
współpraca z innymi uczniami.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym i mapą interaktywną, wyjaśnianie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji;
aktywizująca – tworzenie mapy pojęć opisującej atrakcje w parku rozrywki, tworzenie mapy parku rozrywki, burza mózgów, gra dydaktyczna (memory);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
plenum,
praca indywidulana,
praca w parach,
praca zespołowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią odwiedzać parki rozrywki i czy ktoś był niedawno w takim miejscu w Polsce lub za granicą (może w jednym z krajów niemieckojęzycznych). Pyta także o typowe atrakcje dostępne w parkach rozrywki. Prosi o podanie ich nazw w języku niemieckim, ponieważ uczniowie powinni je sprawdzić przed zajęciami w słowniku. Następnie chętny uczeń czyta informacje zawarte w „Czy wiesz, że…”.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania tekstu Grüße aus dem Freizeitpark Skyline Park w części Przeczytaj. Uczniowie zaznaczają w tekście wyrazy i zwroty, które już znają i wysuwają przypuszczenia, o czym jest mowa w każdym smsie. Jeśli jakiś wyraz lub zwrot są dla uczniów niejasne, nauczyciel prosi o sprawdzenie znaczenia w słowniczku lub sam objaśnia dany wyraz lub zwrot. Następnie nauczyciel pyta, z którą z wypowiedzi rówieśników z Niemiec uczniowie identyfikują się najbardziej (w podobny sposób spędzają czas w parku rozrywki) lub co chcieliby robić w parku rozrywki. Uczniowie podają swoje propozycje, odczytując fragmenty tekstów.
Następnie uczniowie samodzielnie, w parach lub małych grupach (można każde ćwiczenie przeprowadzić inaczej) wykonują ćwiczenia znajdujące się pod tekstem. Dopasowują zdjęcia i imiona osób, które napisały w swoim smsie o danej atrakcji w parku rozrywki (Übung 1), decydują, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe (Übung 2), uzupełniają luki w tekście brakującymi wyrazami (Übung 3). Przebieg realizacji zadań może być różny w zależności od klasy. Uczniowie wykonują zadania po kolei, a następnie sprawdzają poprawność rozwiązań wraz z nauczycielem po każdym zrealizowanym ćwiczeniu albo wykonują wszystkie zadania i dopiero na koniec następuje sprawdzenie.
W dalszej części lekcji uczniowie zajmują się mapą interaktywną. Mapa przedstawia różne atrakcje w parku rozrywki. Nauczyciel wyświetla przez 30 sekund mapę interaktywną i prosi uczniów o zapamiętanie nazw atrakcji (nazwy są widoczne w legendzie do mapy). Następnie nauczyciel ponownie wyświetla mapę bez widocznej legendy i prosi uczniów o podanie zapamiętanych nazw. W następnych krokach nauczyciel (wyświetlając mapę), odtwarza nagrania opisujące każdą z atrakcji. W razie potrzeby tłumaczy nieznane wyrazy i zwroty. Uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą mapę pojęć do każdej atrakcji w parku rozrywki. W centralnym punkcie mapy znajduje się nazwa atrakcji, a wokół niej zapisywane są na tablicy wyrazy lub zwroty, które łączą się z daną atrakcją.
Uczniowie wykonują samodzielnie Übung 1 i 3 w części Mapa interaktywna w celu zapamiętania nowego słownictwa. Następnie uczniowie wspólnie rozwiązują krzyżówkę i zapisują hasło do zeszytu (Übung 2). Nauczyciel zachęca, aby podczas wykonywania ćwiczeń uczniowie korzystali z map pojęć dotyczących atrakcji w parku rozrywki.
Uczniowie w parach losują jedną z atrakcji z mapy interaktywnej i przygotowują tablicę informacyjną na temat wylosowanej atrakcji. Nauczyciel prosi, aby ochotnicy zaprezentowali zaprojektowane przez siebie parki rozrywki.
Następnie uczniowie, według decyzji nauczyciela w parach lub grupach, wykonują zadania z części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa poznanego podczas lekcji. Dopasowują opisy do obrazków (Aufgabe 1), grają w grę memory (Aufgabe 2), zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi (Aufgabe 3), uzupełniają właściwymi wyrazami luki w tekście (Aufgabe 4 i 5) oraz zaznaczają właściwe uzupełnienie zdań o atrakcjach w parkach rozrywki (Aufgabe 6).
Uczniowie pracują w parach. Opisują sobie nawzajem zdjęcie w (Aufgabe 7). Nauczyciel chodzi po klasie, przysłuchuje się wypowiedziom uczniów i poprawia je, gdy jest taka potrzeba. Następnie uczniowie pracują samodzielnie. Każdy uczeń opisuje fotografię w zeszycie. Chętni uczniowie czytają swoje wypowiedzi, a nauczyciel je omawia.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Was kannst du in einem Freizeitpark machen? Welche Attraktionen in einem Freizeitpark gefallen dir am besten und warum? Uczniowie powinni przedstawić informacje dotyczące wizyty w parku rozrywki, atrakcji, które się w nim znajdują, i czynności/aktywności, które można tam wykonywać.
Praca domowa
Nauczyciel prosi, aby uczniowie napisali sms do kolegi/koleżanki na temat tego, z jakich atrakcji w parku rozrywki najchętniej korzystają. Jeżeli uczniowie nie byli w parku rozrywki, piszą w smsie, jakie atrakcje powinny się według nich znaleźć w takim miejscu (Aufgabe 8).
Materiały pomocnicze:
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
https://www.movieparkgermany.de, dostęp: 22.12.2023
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej stronę główną parku rozrywki. Uczniowie w parach na podstawie ilustracji oraz informacji ze strony głównej podają swoje hipotezy dotyczące atrakcji, które mogłyby znaleźć się w prezentowanym parku rozrywki. Uczniowie prezentują swoje hipotezy na forum. W dalszej części pracy z tekstem uczniowie analizują w grupach informacje prezentowane w kolejnych zakładkach: Entdecke den Park, Öffungszeiten und Preise, Plane deinen Besuch, Übernachtungen i przygotowują na podstawie informacji plan wycieczki do parku rozrywki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie wyszukują w Internecie informacje na temat różnych parków rozrywki; nauczyciel prosi o zanotowanie kilku najciekawszych według uczniów atrakcji oraz sprawdzenie w słowniku, jak brzmią ich nazwy w języku niemieckim;
w trakcie lekcji: uczniowie w parach losują jedną z atrakcji z mapy interkatywnej i przygotowują tablicę informacyjną na temat wylosowanej atrakacji.
po lekcji: uczniowie tworzą słownik obrazkowy z atrakcjami w parku rozrywki i czynnościami, które można tam wykonywać.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0