Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Stosunek Napoleona do sprawy polskiej - podsumowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jakie były oczekiwania Polaków w stosunku do Napoleona i czy zostały zrealizowane;
wymienia najważniejsze wydarzenia związane ze sprawą polską w czasie epoki napoleońskiej;
ocenia stosunek Napoleona do sprawy polskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Stosunek Napoleona do sprawy polskiej - podsumowanie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i wspólnie z uczniami formułuje kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć, czyli stosunku Napoleona do sprawy polskiej.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie dzielą się na 4- lub 5‑osobowe grupy. Wybrana osoba czyta polecenie nr 3: „Opisz miejsce Księstwa Warszawskiego w systemie napoleońskiej Europy”. Nauczyciel odtwarza pierwszy z filmów, a uczniowie, po zapoznaniu się z materiałem, opracowują w zespołach odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.
W kolejnym kroku nauczyciel odtwarza drugi z filmów, a uczniowie, wciąż pracując w grupach, wykonują polecenie nr 4 – wyjaśniają, na czym polegała przełomowość konstytucji Księstwa Warszawskiego.
Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat oceny stosunku Napoleona do Polaków i sprawy polskiej. Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel informuje, że pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Na koniec nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia przedstawioną prezentację uczniowską.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocznicze:
A. Zamoyski, Napoleon. Człowiek i mit, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.
M. Kukiel, Dzieje oręża polskiego w epoce napoleońskiej, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1996.
A. Storozynski, Kościuszko. Książe chłopów, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2018.
A. Zahorski, Napoleon, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1982.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.