Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Stosunek Napoleona do sprawy polskiej - podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) ocenia stosunek Napoleona do sprawy polskiej.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres rozszerzony
XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń:
4) ocenia stosunek Napoleona do sprawy polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, jakie były oczekiwania Polaków w stosunku do Napoleona i czy zostały zrealizowane;

  • wymienia najważniejsze wydarzenia związane ze sprawą polską w czasie epoki napoleońskiej;

  • ocenia stosunek Napoleona do sprawy polskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • metoda akwarium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Stosunek Napoleona do sprawy polskiej - podsumowanie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i wspólnie z uczniami formułuje kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć, czyli stosunku Napoleona do sprawy polskiej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie dzielą się na 4- lub 5‑osobowe grupy. Wybrana osoba czyta polecenie nr 3: „Opisz miejsce Księstwa Warszawskiego w systemie napoleońskiej Europy”. Nauczyciel odtwarza pierwszy z filmów, a uczniowie, po zapoznaniu się z materiałem, opracowują w zespołach odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.

  3. W kolejnym kroku nauczyciel odtwarza drugi z filmów, a uczniowie, wciąż pracując w grupach, wykonują polecenie nr 4 – wyjaśniają, na czym polegała przełomowość konstytucji Księstwa Warszawskiego.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat oceny stosunku Napoleona do Polaków i sprawy polskiej. Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel informuje, że pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.

  5. Na koniec nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia przedstawioną prezentację uczniowską.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1, 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocznicze:

A. Zamoyski, Napoleon. Człowiek i mit, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.

M. Kukiel, Dzieje oręża polskiego w epoce napoleońskiej, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1996.

A. Storozynski, Kościuszko. Książe chłopów, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2018.

A. Zahorski, Napoleon, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1982.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.