Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Wizerunek Boga w poezji religijnej Jana Twardowskiego na podstawie wiersza Suplikacje
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
przeanalizuje tekst literacki: Suplikacje Jana Twardowskiego, zwracając uwagę na kreację wizerunku Boga;
wyjaśni różnicę między wizerunkiem Boga w tradycyjnej poezji religijnej i w poezji księdza Twardowskiego;
scharakteryzuje poezję księdza Twardowskiego i określisz przyczyny jej popularności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
linia chronologiczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami dotyczącymi Jana Twardowskiego (z dostępnych źródeł). Przygotowują linię chronologiczną dotyczącą życia i twórczości tego autora.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło suplikacje. Pyta uczniów, co oznaczają zapisane słowo. Prosi uczniów, aby zdefiniowali pojęcie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu.
Nauczyciel prosi chętną osobę o zaprezentowanie przygotowanej w domu linii chronologicznej. Inna osoba wskazuje na powiązanie ks. Twardowskiego z hasłem suplikacje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Nauczyciel odtwarza nagranie z audiobooka. Uczniowie w parach w krótkiej wypowiedzi argumentacyjnej wyjaśniają na podstawie wybranych wierszy Jana Twardowskiego, jakie znaczenie dla ich przekazu poetyckiego i teologicznego ma uśmiech Boga.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Gra edukacyjna”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Uczniowie w zespołach wykonują zadania zamieszczone w grze.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują oba ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Audiobook”.
Praca domowa:
Zinterpretuj fragment wywiadu Księdza Jana Twardowskiego w odniesieniu do wybranych wierszy poety.
– Dlaczego człowiek pisze wiersze? Wiersze piszą tylko zawodowi literaci a nie megalomani, którzy chcą pisać dla przyszłych pokoleń. […] Wiersz tym różni się od prozy, czym różni się krok marszu od kroku tańca, jest próbą ładniejszego wypowiedzenia się. Jest potrzebą podzielenia się swoim wzruszeniem z drugim człowiekiem. Przypomina pisanie listu, pamiętnika. Jest próbą powiedzenia tego, co najbardziej osobiste.
W swojej wypowiedzi wykorzystaj pojęcia dialogu na dystans, dialogu realizowanego przy pomocy wierszy.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/tworca/jan‑twardowski
https://gazeta.us.edu.pl/node/189111
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.