Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Widmo promieniowania cieplnego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: X. Fizyka atomowa. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: XI. Fizyka atomowa . Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Co to jest promieniowanie termiczne ciał”, „Zależność promieniowania termicznego od temperatury” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia, czym jest promieniowanie termiczne, powiązując jego emisję z ruchem termicznym cząsteczek ciała. Następnie omawia rozszczepienie światła słonecznego w pryzmacie (Rys. 1.) i definiuje pojęcie widma promieniowania. Nauczyciel demonstruje Rys. 3. i wyjaśnia sposób wyznaczenia krzywej rozkładu widmowego. Uczniowie w dyskusji analizują krzywą rozkładu widmowego promieniowania słonecznego (Rys. 4.) i dochodzą do wniosku, że promieniowanie termiczne nie jest ograniczone do wąskiego zakresu światła widzialnego, a zawiera również promieniowanie podczerwone i nadfioletowe. Uczniowie analizują wykresy widma promieniowania dla różnych temperatur i zgłaszają pomysły, na czym polegają różnice między nimi. Z pomocą nauczyciela dochodzą do konkluzji, że położenie maksimum wykresu oraz energia promieniowania emitowana przez jednostkową powierzchnię zależne są od temperatury. Uczniowie posługując się grafiką interakcyjną, znajdują odpowiedź, jak z analizy widm promieniowania wyznacza się temperaturę gwiazd. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w zespołach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1 - 4 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań w celu utrwalenia wiadomości zdobytych na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. Zadania z zestawu ćwiczeń można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji. |