Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przemiany zachodzące w okręgach przemysłowych Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia najważniejsze okręgi przemysłowe w Polsce,
omawia zmiany w zatrudnieniu w okręgach przemysłowych w Polsce,
wyjaśnia zmianę struktury produkcji okręgów przemysłowych w Polsce,
omawia zmiany struktury okręgu przemysłowego na przykładzie GOP.
Strategie nauczania: asocjacyjna, IBSE
Metody nauczania: blended learning
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny
Materiały pomocnicze
Domański B., Współczesne procesy przemian regionalnych przemysłu Polski – próba interpretacji, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2015, nr 29 (4), s. 40–53.
Tkocz M., Tradycyjny okręg przemysłowy z perspektywy 25 lat funkcjonowania w gospodarce rynkowej w Polsce. Przykład Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2015, nr 29 (4), s. 112–126.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału i celami lekcji. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, ewentualnie wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz audiobookiem. W parach lub grupach rozmawiają na temat istoty restrukturyzacji przemysłu w Polsce oraz sytuacji i przemian zachodzących w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.
Nauczyciel na forum klasy omawia z uczniami przemiany w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, sprawdzając w ten sposób zrozumienie zagadnień przez uczniów. Uczniowie podają przykłady nowych inwestycji przemysłowych (do tego wykorzystują swoją wiedzę ogólną, zwłaszcza jeśli przemiany zachodzą w regionie zamieszkania ucznia, lub inne źródła wiedzy). We wspólnej dyskusji uczniowie wymieniają pozytywne i negatywne skutki restrukturyzacji przemysłu. W zeszytach notują wnioski dotyczące przemian w przemyśle Polski w latach 1980–2012.
W dalszej części dyskusji uczniowie oceniają potrzebę restrukturyzacji przemysłu oraz podają propozycje rozwiązania problemów będących negatywnymi skutkami restrukturyzacji. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat przemian w strukturze przestrzennej, zatrudnienia i produkcji w wybranym okręgu przemysłowym w Polsce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas innych lekcji poświęconych restrukturyzacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 1, XI. 3, XV. 5)