Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przemiany zachodzące w okręgach przemysłowych Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i  zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze okręgi przemysłowe w Polsce,

  • omawia zmiany w zatrudnieniu w okręgach przemysłowych w Polsce,

  • wyjaśnia zmianę struktury produkcji okręgów przemysłowych w Polsce,

  • omawia zmiany struktury okręgu przemysłowego na przykładzie GOP.

Strategie nauczania: asocjacyjna, IBSE

Metody nauczania: blended learning

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny

Materiały pomocnicze

Domański B., Współczesne procesy przemian regionalnych przemysłu Polski – próba interpretacji, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2015, nr 29 (4), s. 40–53.

Tkocz M., Tradycyjny okręg przemysłowy z perspektywy 25 lat funkcjonowania w gospodarce rynkowej w Polsce. Przykład Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2015, nr 29 (4), s. 112–126.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału i celami lekcji. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów, ewentualnie wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz audiobookiem. W parach lub grupach rozmawiają na temat istoty restrukturyzacji przemysłu w Polsce oraz sytuacji i przemian zachodzących w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

  • Nauczyciel na forum klasy omawia z uczniami przemiany w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, sprawdzając w ten sposób zrozumienie zagadnień przez uczniów. Uczniowie podają przykłady nowych inwestycji przemysłowych (do tego wykorzystują swoją wiedzę ogólną, zwłaszcza jeśli przemiany zachodzą w regionie zamieszkania ucznia, lub inne źródła wiedzy). We wspólnej dyskusji uczniowie wymieniają pozytywne i negatywne skutki restrukturyzacji przemysłu. W zeszytach notują wnioski dotyczące przemian w przemyśle Polski w latach 1980–2012.

  • W dalszej części dyskusji uczniowie oceniają potrzebę restrukturyzacji przemysłu oraz podają propozycje rozwiązania problemów będących negatywnymi skutkami restrukturyzacji. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat przemian w strukturze przestrzennej, zatrudnienia i produkcji w wybranym okręgu przemysłowym w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas innych lekcji poświęconych restrukturyzacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 1, XI. 3, XV. 5)