Dla nauczyciela
Autor: Zyta Sendecka
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa pierwotna i wtórna korzenia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
5) wykazuje związek budowy morfologicznej i anatomicznej (pierwotnej i wtórnej) organów wegetatywnych roślin z pełnionymi przez nie funkcjami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia budowę pierwotną i wtórną korzenia;
wyjaśnia różnicę między budową pierwotną a budową wtórną korzenia;
przedstawia etapy przyrostu korzenia na grubość;
wykonuje rysunek przekroju poprzecznego korzenia na podstawie obserwacji mikroskopowej;
rozpoznaje na preparatach mikroskopowych korę pierwotną, walec osiowy, łyko i drewno;
formułuje wnioski oparte na obserwacjach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia eksperymentalno‑obserwacyjna;
strategia operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
praca z tekstem źródłowym;
ćwiczenia mikroskopowe;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
komputery dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
dla każdego ucznia: mikroskop, preparaty mikroskopowe przekroju poprzecznego korzenia (budowa pierwotna jednoliściennych i dwuliściennych, budowa wtórna dwuliściennych). .
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Wybrany lub chętny uczeń odpowiada na pytanie: „Jaką funkcję pełni korzeń w roślinie?”.
2. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, mówiąc, że korzenie roślin mogą mieć różne długości. Na przykład u lucerny, której pędy rosną do 1 m, korzenie mogą osiągnąć długość nawet do 10 m, natomiast korzenie świerku sięgają jedynie 60 cm w głąb ziemi. Wyjaśnia, że wzrost korzenia trwa przez całe życie rośliny. Umożliwia to działalność merystemu wierzchołkowego korzenia (wzrost korzenia na długość) i merystemów bocznych (przyrost na grubość).
3. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wyświetla grafiki interaktywne zamieszczone w e‑materiale. Uczniowie analizują je, a następnie w niewielkich grupach określają różnice między budową pierwotną korzenia rośli jedno- i dwuliściennych oraz porównują budowę pierwotną korzenia z budową wtórną.
2. Uczniowie wykonują polecenie nr 2 oraz polecenie nr 3.
3. Uczniowie przeprowadzają obserwację mikroskopową przekrojów poprzecznych korzenia. Dokumentują obserwację za pomocą rysunku biologicznego, zapisując stopień powiększenia mikroskopu. Na rysunkach zaznaczają i podpisują korę pierwotną, walec osiowy, drewno i łyko.
4. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału pt. „Korzeń – budowa pierwotna i wtórna”.
5. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 9‑11. Chętni przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy, wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel dzieli klasę na pary. Każda z nich otrzymuje jeden preparat przekroju poprzecznego korzenia, opisany wyłącznie symbolem. Na podstawie obserwacji mikroskopowej uczniowie określają rodzaj przekroju, a odpowiedź zapisują na kartce i oddają nauczycielowi.
2. Nauczyciel ocenia poprawność zidentyfikowania przez pary uczniowskie przekrojów korzenia.
3. Nauczyciel zadaje pytania:
Na czym polegają różnice między budową pierwotną korzenia roślin jednoliściennych i dwuliściennych?
Czym różni się budowa pierwotna od budowy wtórnej korzenia?
Jakie tkanki składają się na budowę pierwotną korzenia, a jakie na budowę wtórną?
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1–8 zawarte w e‑materiale. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze
Zygmunt Hejnowicz, Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać grafiki interaktywne w fazie podsumowującej lekcję, aby sprawdzić lub utrwalić wiedzę uczniów.