Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Analiza podejścia rekurencyjnego i iteracyjnego w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uporządkujesz wiedzę na temat iteracji i rekurencji.
Prześledzisz wady i zalety obu tych rozwiązań, a także różnice między nimi.
Napiszesz kilka własnych programów w języku Java z użyciem iteracji i rekurencji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał „Analiza podejścia rekurencyjnego i iteracyjnego w języku Java”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach rozwiązują Problem 1. z sekcji „Film samouczek”. Następnie łączą się w grupy i porównują swoje rozwiązania. Chętna lub wybrana osoba przedstawia swoje rozwiązanie. Uczniowie dyskutują na jego temat. Następnie uczniowie porównują rozwiązania z zaprezentowanym w filmie.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– wymień różnice między metodą iteracji i rekurencji?
– podaj wady i zalety obu tych rozwiązań?
– co to jest ciąg Fibonacciego?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Javie, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie „Kiedy wybrać metodę rekurencyjną, a kiedy iteracyjną? Spróbuj odpowiedzieć na pytanie”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Film samouczek”, „Przeczytaj”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.