Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.6.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Hast du Hunger? / Jesteś głodny?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o jedzeniu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Na rozgrzewkę proponuje zabawę z wyrazami. Podaje dowolny wyraz z zakresu: jedzenie i picie. W odpowiedzi na to uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia, które nasuwają im się w związku z usłyszanym wyrazem. | plenum | 20 min | |
Nauczyciel mówi: Ich habe Hunger. Wyciąga z torby kanapkę i sałatkę owocową. Udaje, że zjada posiłek. Uczniowie powtarzają: Ich habe Hunger. | kanapka, sałatka owocowa | ||
Nauczyciel mówi: Ich habe Durst i sięga po butelkę z wodą. Udaje, że pije wodę. Uczniowie powtarzają. | butelka z wodą | ||
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie dziewczynki chórem czytają kwestie Liny, chłopcy chórem czytają wypowiedzi Bena. | dialog jest wyświetlany na tablicy multimedialnej | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki. Każdy uczeń dostaje dwie kartki w dwóch różnych kolorach. Na jednej z nich jest napis Gehen wir zum Kiosk?, na drugiej: Hast du Hunger? Nauczyciel prosi o podniesienie kartki ze zdaniem, które oznacza „Jesteś głodny?”. Dzięki temu, że kartki są kolorowe, nauczyciel łatwo oceni, czy zadanie wykonano prawidłowo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca indywidualna | kartki z napisami | |
Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich habe Hunger. Bierze do ręki pacynkę. Pacynka sięga raz po butelkę z wodą, raz po kanapkę. Nie może się zdecydować. Nauczyciel gestem pokazuje uczniom, że powinni zdecydować, który rekwizyt pasuje do usłyszanego zdania. Jeśli uczniowie wybiorą prawidłowo, pacynka bierze do ręki rekwizyt i ponownie mówi głośno: Ich habe Hunger. Analogiczna scenka jest odgrywana dla zdania: Ich habe Durst (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | pacynka, woda, kanapka | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy zawierające obrazek i zdania z lukami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie pisemnie uzupełniają luki wyrazami Hunger oraz Durst. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają obrazek do zeszytu. | praca indywidualna | karta pracy, klej | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje kanapkę, sałatkę owocową, jogurt pitny i wodę w butelce. Wymawia głośno nazwy i stawia obok produktów kartki z napisami w języku niemieckim. Uczniowie głośno powtarzają nazwy. | plenum | 13 min | kanapka, sałatka, jogurt, woda, napisy w języku niemieckim |
Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden z rekwizytów. Uczniowie podają nazwę brakującego rekwizytu. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Multimedium). Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co chcieliby kupić w sklepiku. Wybrani uczniowie czytają nazwy produktów. | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu (e‑materiał: Multimedium). | |||
Nauczyciel wręcza każdej grupie komplet materiałów: cztery paski papieru (na każdym pasku jedno zdanie) oraz po dwa kubeczki papierowe (jeden z napisem richtig, drugi z napisem falsch). Uczniowie naradzają się, czy poszczególne zdania są zgodne z nagraniem i umieszczają je w odpowiednich kubeczkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby odtwarza nagranie ponownie. | praca w grupach | kubeczki papierowe, kartki papieru ze zdaniami | |
Nauczyciel prezentuje nagranie ponownie. Prosi uczniów, aby skupili się na tym, jakie produkty kupują Ben i Lina. Następnie nauczyciel prezentuje rekwizyty (asortyment sklepiku), podaje ich nazwy, a uczniowie wołają: ja lub nein w zależności od tego, czy dany produkt został wybrany przez Linę lub Bena, czy nie. | |||
Nauczyciel kładzie na dywanie dwa duże napisy: Ich habe Hunger, Ich habe Durst. Prezentuje nagranie. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do nagrania i uderzają łapką na muchy odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W przypadku licznej grupy można wykonać ćwiczenie w dwóch zespołach. | łapki na muchy, napisy w formacie XXL | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie słuchają rapu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 12 min | |
Uczniowie słuchają rapu ponownie. Układają fragmenty tekstu zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w parach | ||
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Uczniowie ponownie słuchają rapu. Jedna grupa próbuje zapamiętać pierwszą zwrotkę, druga grupa – drugą. Uczniowie śpiewają piosenkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | ||
Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń zadaje sąsiadowi pytanie: Hast du Hunger? Osoba obok odpowiada: Ja. Ich habe Hunger lub Nein. Ich habe Durst. Nauczyciel żegna się z uczniami. | łańcuszek, na dywanie | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Na rozgrzewkę proponuje zabawę z wyrazami. Podaje dowolny wyraz z zakresu: jedzenie i picie. W odpowiedzi na to uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia, które nasuwają im się w związku z usłyszanym wyrazem.
plenum
20 min
Nauczyciel mówi: Ich habe Hunger. Wyciąga z torby kanapkę i sałatkę owocową. Udaje, że zjada posiłek. Uczniowie powtarzają: Ich habe Hunger.
kanapka, sałatka owocowa
Nauczyciel mówi: Ich habe Durst i sięga po butelkę z wodą. Udaje, że pije wodę. Uczniowie powtarzają.
butelka z wodą
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie dziewczynki chórem czytają kwestie Liny, chłopcy chórem czytają wypowiedzi Bena.
dialog jest wyświetlany na tablicy multimedialnej
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki. Każdy uczeń dostaje dwie kartki w dwóch różnych kolorach. Na jednej z nich jest napis Gehen wir zum Kiosk?, na drugiej: Hast du Hunger? Nauczyciel prosi o podniesienie kartki ze zdaniem, które oznacza „Jesteś głodny?”. Dzięki temu, że kartki są kolorowe, nauczyciel łatwo oceni, czy zadanie wykonano prawidłowo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca indywidualna
kartki z napisami
Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich habe Hunger. Bierze do ręki pacynkę. Pacynka sięga raz po butelkę z wodą, raz po kanapkę. Nie może się zdecydować. Nauczyciel gestem pokazuje uczniom, że powinni zdecydować, który rekwizyt pasuje do usłyszanego zdania. Jeśli uczniowie wybiorą prawidłowo, pacynka bierze do ręki rekwizyt i ponownie mówi głośno: Ich habe Hunger. Analogiczna scenka jest odgrywana dla zdania: Ich habe Durst (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
pacynka, woda, kanapka
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy zawierające obrazek i zdania z lukami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie pisemnie uzupełniają luki wyrazami Hunger oraz Durst. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają obrazek do zeszytu.
praca indywidualna
karta pracy, klej
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje kanapkę, sałatkę owocową, jogurt pitny i wodę w butelce. Wymawia głośno nazwy i stawia obok produktów kartki z napisami w języku niemieckim. Uczniowie głośno powtarzają nazwy.
plenum
13 min
kanapka, sałatka, jogurt, woda, napisy w języku niemieckim
Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden z rekwizytów. Uczniowie podają nazwę brakującego rekwizytu.
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Multimedium). Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co chcieliby kupić w sklepiku. Wybrani uczniowie czytają nazwy produktów.
Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu (e‑materiał: Multimedium).
Nauczyciel wręcza każdej grupie komplet materiałów: cztery paski papieru (na każdym pasku jedno zdanie) oraz po dwa kubeczki papierowe (jeden z napisem richtig, drugi z napisem falsch). Uczniowie naradzają się, czy poszczególne zdania są zgodne z nagraniem i umieszczają je w odpowiednich kubeczkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby odtwarza nagranie ponownie.
praca w grupach
kubeczki papierowe, kartki papieru ze zdaniami
Nauczyciel prezentuje nagranie ponownie. Prosi uczniów, aby skupili się na tym, jakie produkty kupują Ben i Lina. Następnie nauczyciel prezentuje rekwizyty (asortyment sklepiku), podaje ich nazwy, a uczniowie wołają: ja lub nein w zależności od tego, czy dany produkt został wybrany przez Linę lub Bena, czy nie.
Nauczyciel kładzie na dywanie dwa duże napisy: Ich habe Hunger, Ich habe Durst. Prezentuje nagranie. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do nagrania i uderzają łapką na muchy odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W przypadku licznej grupy można wykonać ćwiczenie w dwóch zespołach.
łapki na muchy, napisy w formacie XXL
Faza podsumowująca
Uczniowie słuchają rapu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
12 min
Uczniowie słuchają rapu ponownie. Układają fragmenty tekstu zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w parach
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Uczniowie ponownie słuchają rapu. Jedna grupa próbuje zapamiętać pierwszą zwrotkę, druga grupa – drugą. Uczniowie śpiewają piosenkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń zadaje sąsiadowi pytanie: Hast du Hunger? Osoba obok odpowiada: Ja. Ich habe Hunger lub Nein. Ich habe Durst.
Nauczyciel żegna się z uczniami.
łańcuszek, na dywanie
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0