Numer e‑materiału: 1.3.6.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Hast du Hunger? / Jesteś głodny?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o jedzeniu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie do rówieśnika o to, czy chce mu się jeść i pić;

  • informuje, że chce mu się jeść i pić.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji/ kooperacji z innymi dziećmi;

  • poznaje piosenkę z innego obszaru kulturowego;

  • wyraża się przez muzykę, śpiew.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • pantomima;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • zapamiętywanie przez działanie.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • plik audio;

  • łańcuszek;

  • śpiew;

  • pisanie;

  • praca z pacynką;

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • plik audio;

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • pacynka;

  • łapki na muchy;

  • akcesoria (butelka z wodą, kanapka, jogurt pitny, sałatka owocowa, kubeczki papierowe).

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (dialog)

Uczniowie w domu uczą się dialogu na pamięć. Na następnej lekcji odgrywają scenkę.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Na rozgrzewkę proponuje zabawę z wyrazami. Podaje dowolny wyraz z zakresu: jedzenie i picie. W odpowiedzi na to uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia, które nasuwają im się w związku z usłyszanym wyrazem.

plenum

20 min

Nauczyciel mówi: Ich habe Hunger. Wyciąga z torby kanapkę i sałatkę owocową. Udaje, że zjada posiłek. Uczniowie powtarzają: Ich habe Hunger.

kanapka, sałatka owocowa

Nauczyciel mówi: Ich habe Durst i sięga po butelkę z wodą. Udaje, że pije wodę. Uczniowie powtarzają.

butelka z wodą

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie dziewczynki chórem czytają kwestie Liny, chłopcy chórem czytają wypowiedzi Bena.

dialog jest wyświetlany na tablicy multimedialnej

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki. Każdy uczeń dostaje dwie kartki w dwóch różnych kolorach. Na jednej z nich jest napis Gehen wir zum Kiosk?, na drugiej: Hast du Hunger? Nauczyciel prosi o podniesienie kartki ze zdaniem, które oznacza „Jesteś głodny?”. Dzięki temu, że kartki są kolorowe, nauczyciel łatwo oceni, czy zadanie wykonano prawidłowo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

kartki z napisami

Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich habe Hunger. Bierze do ręki pacynkę. Pacynka sięga raz po butelkę z wodą, raz po kanapkę. Nie może się zdecydować. Nauczyciel gestem pokazuje uczniom, że powinni zdecydować, który rekwizyt pasuje do usłyszanego zdania. Jeśli uczniowie wybiorą prawidłowo, pacynka bierze do ręki rekwizyt i ponownie mówi głośno: Ich habe Hunger. Analogiczna scenka jest odgrywana dla zdania: Ich habe Durst (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

pacynka, woda, kanapka

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy zawierające obrazek i zdania z lukami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie pisemnie uzupełniają luki wyrazami Hunger oraz Durst. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają obrazek do zeszytu.

praca indywidualna

karta pracy, klej

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje kanapkę, sałatkę owocową, jogurt pitny i wodę w butelce. Wymawia głośno nazwy i stawia obok produktów kartki z napisami w języku niemieckim. Uczniowie głośno powtarzają nazwy.

plenum

13 min

kanapka, sałatka, jogurt, woda, napisy w języku niemieckim

Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden z rekwizytów. Uczniowie podają nazwę brakującego rekwizytu.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Multimedium). Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co chcieliby kupić w sklepiku. Wybrani uczniowie czytają nazwy produktów.

Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu (e‑materiał: Multimedium).

Nauczyciel wręcza każdej grupie komplet materiałów: cztery paski papieru (na każdym pasku jedno zdanie) oraz po dwa kubeczki papierowe (jeden z napisem richtig, drugi z napisem falsch). Uczniowie naradzają się, czy poszczególne zdania są zgodne z nagraniem i umieszczają je w odpowiednich kubeczkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby odtwarza nagranie ponownie.

praca w grupach

kubeczki papierowe, kartki papieru ze zdaniami

Nauczyciel prezentuje nagranie ponownie. Prosi uczniów, aby skupili się na tym, jakie produkty kupują Ben i Lina. Następnie nauczyciel prezentuje rekwizyty (asortyment sklepiku), podaje ich nazwy, a uczniowie wołają: ja lub nein w zależności od tego, czy dany produkt został wybrany przez Linę lub Bena, czy nie.

Nauczyciel kładzie na dywanie dwa duże napisy: Ich habe Hunger, Ich habe Durst. Prezentuje nagranie. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do nagrania i uderzają łapką na muchy odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W przypadku licznej grupy można wykonać ćwiczenie w dwóch zespołach.

łapki na muchy, napisy w formacie XXL

Faza podsumowująca

Uczniowie słuchają rapu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). 

plenum

12 min

Uczniowie słuchają rapu ponownie. Układają fragmenty tekstu zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Uczniowie ponownie słuchają rapu. Jedna grupa próbuje zapamiętać pierwszą zwrotkę, druga grupa – drugą. Uczniowie śpiewają piosenkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń zadaje sąsiadowi pytanie: Hast du Hunger? Osoba obok odpowiada: Ja. Ich habe Hunger lub Nein. Ich habe Durst.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

łańcuszek, na dywanie

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Na rozgrzewkę proponuje zabawę z wyrazami. Podaje dowolny wyraz z zakresu: jedzenie i picie. W odpowiedzi na to uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia, które nasuwają im się w związku z usłyszanym wyrazem.

plenum

20 min

Nauczyciel mówi: Ich habe Hunger. Wyciąga z torby kanapkę i sałatkę owocową. Udaje, że zjada posiłek. Uczniowie powtarzają: Ich habe Hunger.

kanapka, sałatka owocowa

Nauczyciel mówi: Ich habe Durst i sięga po butelkę z wodą. Udaje, że pije wodę. Uczniowie powtarzają.

butelka z wodą

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie dziewczynki chórem czytają kwestie Liny, chłopcy chórem czytają wypowiedzi Bena.

dialog jest wyświetlany na tablicy multimedialnej

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki. Każdy uczeń dostaje dwie kartki w dwóch różnych kolorach. Na jednej z nich jest napis Gehen wir zum Kiosk?, na drugiej: Hast du Hunger? Nauczyciel prosi o podniesienie kartki ze zdaniem, które oznacza „Jesteś głodny?”. Dzięki temu, że kartki są kolorowe, nauczyciel łatwo oceni, czy zadanie wykonano prawidłowo (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

kartki z napisami

Nauczyciel wypowiada zdanie: Ich habe Hunger. Bierze do ręki pacynkę. Pacynka sięga raz po butelkę z wodą, raz po kanapkę. Nie może się zdecydować. Nauczyciel gestem pokazuje uczniom, że powinni zdecydować, który rekwizyt pasuje do usłyszanego zdania. Jeśli uczniowie wybiorą prawidłowo, pacynka bierze do ręki rekwizyt i ponownie mówi głośno: Ich habe Hunger. Analogiczna scenka jest odgrywana dla zdania: Ich habe Durst (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

pacynka, woda, kanapka

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy zawierające obrazek i zdania z lukami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie pisemnie uzupełniają luki wyrazami Hunger oraz Durst. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują je ze swoimi propozycjami i wklejają obrazek do zeszytu.

praca indywidualna

karta pracy, klej

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje kanapkę, sałatkę owocową, jogurt pitny i wodę w butelce. Wymawia głośno nazwy i stawia obok produktów kartki z napisami w języku niemieckim. Uczniowie głośno powtarzają nazwy.

plenum

13 min

kanapka, sałatka, jogurt, woda, napisy w języku niemieckim

Uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel chowa jeden z rekwizytów. Uczniowie podają nazwę brakującego rekwizytu.

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Multimedium). Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co chcieliby kupić w sklepiku. Wybrani uczniowie czytają nazwy produktów.

Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu (e‑materiał: Multimedium).

Nauczyciel wręcza każdej grupie komplet materiałów: cztery paski papieru (na każdym pasku jedno zdanie) oraz po dwa kubeczki papierowe (jeden z napisem richtig, drugi z napisem falsch). Uczniowie naradzają się, czy poszczególne zdania są zgodne z nagraniem i umieszczają je w odpowiednich kubeczkach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. W razie potrzeby odtwarza nagranie ponownie.

praca w grupach

kubeczki papierowe, kartki papieru ze zdaniami

Nauczyciel prezentuje nagranie ponownie. Prosi uczniów, aby skupili się na tym, jakie produkty kupują Ben i Lina. Następnie nauczyciel prezentuje rekwizyty (asortyment sklepiku), podaje ich nazwy, a uczniowie wołają: ja lub nein w zależności od tego, czy dany produkt został wybrany przez Linę lub Bena, czy nie.

Nauczyciel kładzie na dywanie dwa duże napisy: Ich habe Hunger, Ich habe Durst. Prezentuje nagranie. Uczniowie decydują, które zdanie pasuje do nagrania i uderzają łapką na muchy odpowiednią kartkę (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W przypadku licznej grupy można wykonać ćwiczenie w dwóch zespołach.

łapki na muchy, napisy w formacie XXL

Faza podsumowująca

Uczniowie słuchają rapu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). 

plenum

12 min

Uczniowie słuchają rapu ponownie. Układają fragmenty tekstu zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Uczniowie ponownie słuchają rapu. Jedna grupa próbuje zapamiętać pierwszą zwrotkę, druga grupa – drugą. Uczniowie śpiewają piosenkę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Uczniowie siadają w kole. Każdy uczeń zadaje sąsiadowi pytanie: Hast du Hunger? Osoba obok odpowiada: Ja. Ich habe Hunger lub Nein. Ich habe Durst.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

łańcuszek, na dywanie

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec