Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: historia
Temat: Powtórka z historii cz. 15: nowożytność
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń, które mogą pojawić się na sprawdzianach z historii.
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń przygotowanych w repetytorium.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
praca ze źródłami oraz audiobookiem;
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami:
Uczniowie zapoznają się z tekstem e‑materiału oraz wskazówkami, jaki interpretować polecenia występujące w zadaniach maturalnych.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji: Będziemy doskonalić technikę analizy instrukcji/poleceń oraz efektywnego ich realizowania. Skupimy się na ćwiczeniach maturalnych dotyczących nowożytność. Przećwiczycie pracę z materiałami źródłowymi i różnymi typami poleceń.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując następnie w parach, uważnie wysłuchali audiobooka i zapoznali się z poleceniami.
Prowadzący odtwarza audiobook będący zbiorem tekstów źródłowych. Ustala czas na wykonanie w parach poleceń do audiobooka. Uczniowie w parach pracują nad poleceniami.
Następnie nauczyciel prosi 2‑3 wybranych uczniów o przedstawienie swoich propozycji odpowiedzi. Reszta uczniów może dopowiadać brakujące ich zdaniem informacje. Jedna osoba notuje propozycje na tablicy. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z e‑materiału (ćwiczenia od 1 do 6, w zależności od tego na ile grup podzieli uczniów nauczyciel). Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel udziela uczniom zwrotnej informacji.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów, które zagadnienia albo polecenia były dla nich trudne. Prosi wybranego ucznia albo uczennicę (może być także ochotnik) o podsumowanie lekcji.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniowskich grup.
Praca domowa
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 7 i 8 niezrealizowane na lekcji.
Nauczyciel może rozdać przykładowe ćwiczenia maturalne (z wcześniejszych egzaminów) i poprosić o wykonanie ich w domu.
Materiały pomocnicze:
Arkusze maturalne CKE z matury z historii z poprzednich lat.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą odsłuchać audiobook przed lekcją, aby przygotować się do pracy ze źródłami w czasie fazy realizacyjnej lekcji.