Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.1.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie geht's? So lala / Jak leci? Tak sobie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o samopoczuciu swoim i innych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o podanie innych możliwych odpowiedzi. | plenum | 13 min | |
Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z odpowiedzi pasują do tych sytuacji. | |||
Nauczyciel prezentuje dialogi i prosi uczniów o powtórzenie pytania, które pada we wszystkich dialogach (Wie geht’s?). | |||
Nauczyciel przygotowuje cztery duże buźki (emotki) wyrażające emocje (gut, prima, so lala, schlecht) i prezentuje ponownie dialogi. Gdy wybrzmiewa odpowiedź na pytanie o samopoczucie, nauczyciel prezentuje odpowiednią buźkę, mocuje do tablicy i podpisuje. Uczniowie powtarzają wyrażenia chórem. | chór | buźki (emotki) | |
Uczniowie otrzymują fragmenty ilustracji z komiksu oraz wyrażenia (gut, prima, so lala, schlecht). Dobierają wyrażenia do osoby, która je wypowiadała w komiksie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | ||
Każdy uczeń otrzymuje dwa obrazki (Kopciuszek i Jaś z Małgosią). Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie podnoszą do góry odpowiedni obrazek. | praca indywidualna | po dwa obrazki dla każdego ucznia (Kopciuszek, Jaś z Małgosią) | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Multimedium) - zaznaczają obrazek lub wyraz pasujący do nagrania. | praca indywidualna | 16 min | |
Uczniowie otrzymują zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Decydują, które zdanie pasuje do tej sytuacji. | zdjęcie (przypadkowe spotkanie dwóch osób, przy windzie, przy wejściu do budynku lub na ulicy itp.) | ||
Uczniowie w parach rozszyfrowują wyrazy. Każda para otrzymuje kartę pracy z czterema odpowiedziami na pytanie o samopoczucie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po zapisaniu odpowiedzi uczniowie czytają je na głos. | praca w parach | karta pracy | |
Uczniowie słuchają dialogów. Gestami i mimiką pokazują, jak czują się bohaterowie dialogów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie w grupach kilkuosobowych wykonują ćwiczenia przy poszczególnych stacjach. Pierwsza stacja: puzzle. Uczniowie układają puzzle i czytają na głos widoczne tam pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w grupach | 16 min | Metoda stacji: cztery stacje językowe, w tym tzw. Ausgleichstation, na której uczeń losuje jeden z napisów (prima, schlecht, super, so lala). Jego zadaniem jest narysowanie na tekturowym kole (wycięte koła leżą na stole) miny odpowiadającej wylosowanemu napisowi. |
Druga stacja: uczniowie wpisują pytanie Bena: Wie geht’s? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Trzecia stacja: grupowanie wyrażeń opisujących samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Na koniec zajęć uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca pyta o samopoczucie. Osoba, która złapie piłkę, odpowiada zgodnie z prawdą. | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o podanie innych możliwych odpowiedzi.
plenum
13 min
Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z odpowiedzi pasują do tych sytuacji.
Nauczyciel prezentuje dialogi i prosi uczniów o powtórzenie pytania, które pada we wszystkich dialogach (Wie geht’s?).
Nauczyciel przygotowuje cztery duże buźki (emotki) wyrażające emocje (gut, prima, so lala, schlecht) i prezentuje ponownie dialogi. Gdy wybrzmiewa odpowiedź na pytanie o samopoczucie, nauczyciel prezentuje odpowiednią buźkę, mocuje do tablicy i podpisuje. Uczniowie powtarzają wyrażenia chórem.
chór
buźki (emotki)
Uczniowie otrzymują fragmenty ilustracji z komiksu oraz wyrażenia (gut, prima, so lala, schlecht). Dobierają wyrażenia do osoby, która je wypowiadała w komiksie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
Każdy uczeń otrzymuje dwa obrazki (Kopciuszek i Jaś z Małgosią). Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie podnoszą do góry odpowiedni obrazek.
praca indywidualna
po dwa obrazki dla każdego ucznia (Kopciuszek, Jaś z Małgosią)
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Multimedium) - zaznaczają obrazek lub wyraz pasujący do nagrania.
praca indywidualna
16 min
Uczniowie otrzymują zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Decydują, które zdanie pasuje do tej sytuacji.
zdjęcie (przypadkowe spotkanie dwóch osób, przy windzie, przy wejściu do budynku lub na ulicy itp.)
Uczniowie w parach rozszyfrowują wyrazy. Każda para otrzymuje kartę pracy z czterema odpowiedziami na pytanie o samopoczucie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po zapisaniu odpowiedzi uczniowie czytają je na głos.
praca w parach
karta pracy
Uczniowie słuchają dialogów. Gestami i mimiką pokazują, jak czują się bohaterowie dialogów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach kilkuosobowych wykonują ćwiczenia przy poszczególnych stacjach. Pierwsza stacja: puzzle. Uczniowie układają puzzle i czytają na głos widoczne tam pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w grupach
16 min
Metoda stacji: cztery stacje językowe, w tym tzw. Ausgleichstation, na której uczeń losuje jeden z napisów (prima, schlecht, super, so lala). Jego zadaniem jest narysowanie na tekturowym kole (wycięte koła leżą na stole) miny odpowiadającej wylosowanemu napisowi.
Druga stacja: uczniowie wpisują pytanie Bena: Wie geht’s? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Trzecia stacja: grupowanie wyrażeń opisujących samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Na koniec zajęć uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca pyta o samopoczucie. Osoba, która złapie piłkę, odpowiada zgodnie z prawdą.
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0