Numer e‑materiału: 1.2.1.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Wie geht's? So lala / Jak leci? Tak sobie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania o samopoczuciu swoim i innych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
1) ja i moi bliscy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o samopoczucie;

  • opisuje, jak się czuje.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

A. metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • komunikacyjna;

  • programowana – z użyciem komputera.

B. techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • audio;

  • zabawa z piłką;

  • metoda stacji.

C. formy pracy:

  • plenum;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • buźki (emotki);

  • obrazki: Kopciuszek, szczęśliwa świnka z bajki o trzech świnkach (jeden komplet dla każdego ucznia);

  • zdjęcia: przypadkowe spotkanie (jeden komplet dla każdej pary);

  • komplet czterech emotikonów i czterech napisów dla każdej pary;

  • karta pracy dla każdej pary (na karcie Lina, Sophie, Tim + okienko z miejscem do wpisania słów (prima, gut);

  • materiały do stacji: (1. grupowanie: emotikony + wyrażenia, 2. zdjęcie + audio, 3. zdjęcie z okienkami do podpisu);

  • miękka piłka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (berek wyrazowy)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można ją zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o podanie innych możliwych odpowiedzi.

plenum

13 min

Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z odpowiedzi pasują do tych sytuacji.

Nauczyciel prezentuje dialogi i prosi uczniów o powtórzenie pytania, które pada we wszystkich dialogach (Wie geht’s?).

Nauczyciel przygotowuje cztery duże buźki (emotki) wyrażające emocje (gut, prima, so lala, schlecht) i prezentuje ponownie dialogi. Gdy wybrzmiewa odpowiedź na pytanie o samopoczucie, nauczyciel prezentuje odpowiednią buźkę, mocuje do tablicy i podpisuje. Uczniowie powtarzają wyrażenia chórem.

chór

buźki (emotki)

Uczniowie otrzymują fragmenty ilustracji z komiksu oraz wyrażenia (gut, prima, so lala, schlecht). Dobierają wyrażenia do osoby, która je wypowiadała w komiksie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Każdy uczeń otrzymuje dwa obrazki (Kopciuszek i Jaś z Małgosią). Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie podnoszą do góry odpowiedni obrazek.

praca indywidualna

po dwa obrazki dla każdego ucznia (Kopciuszek, Jaś z Małgosią)

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Multimedium) - zaznaczają obrazek lub wyraz pasujący do nagrania.

praca indywidualna

16 min

Uczniowie otrzymują zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Decydują, które zdanie pasuje do tej sytuacji.

zdjęcie (przypadkowe spotkanie dwóch osób, przy windzie, przy wejściu do budynku lub na ulicy itp.)

Uczniowie w parach rozszyfrowują wyrazy. Każda para otrzymuje kartę pracy z czterema odpowiedziami na pytanie o samopoczucie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po zapisaniu odpowiedzi uczniowie czytają je na głos.

praca w parach

karta pracy

Uczniowie słuchają dialogów. Gestami i mimiką pokazują, jak czują się bohaterowie dialogów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie w grupach kilkuosobowych wykonują ćwiczenia przy poszczególnych stacjach. Pierwsza stacja: puzzle. Uczniowie układają puzzle i czytają na głos widoczne tam pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

16 min

Metoda stacji: cztery stacje językowe, w tym tzw. Ausgleichstation, na której uczeń losuje jeden z napisów (prima, schlecht, super, so lala). Jego zadaniem jest narysowanie na tekturowym kole (wycięte koła leżą na stole) miny odpowiadającej wylosowanemu napisowi.

Druga stacja: uczniowie wpisują pytanie Bena: Wie geht’s? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Trzecia stacja: grupowanie wyrażeń opisujących samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Na koniec zajęć uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca pyta o samopoczucie. Osoba, która złapie piłkę, odpowiada zgodnie z prawdą.

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prosi uczniów o podanie innych możliwych odpowiedzi.

plenum

13 min

Uczniowie zbierają propozycje, nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie opisują, co widzą na obrazku, i decydują, które z odpowiedzi pasują do tych sytuacji.

Nauczyciel prezentuje dialogi i prosi uczniów o powtórzenie pytania, które pada we wszystkich dialogach (Wie geht’s?).

Nauczyciel przygotowuje cztery duże buźki (emotki) wyrażające emocje (gut, prima, so lala, schlecht) i prezentuje ponownie dialogi. Gdy wybrzmiewa odpowiedź na pytanie o samopoczucie, nauczyciel prezentuje odpowiednią buźkę, mocuje do tablicy i podpisuje. Uczniowie powtarzają wyrażenia chórem.

chór

buźki (emotki)

Uczniowie otrzymują fragmenty ilustracji z komiksu oraz wyrażenia (gut, prima, so lala, schlecht). Dobierają wyrażenia do osoby, która je wypowiadała w komiksie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Każdy uczeń otrzymuje dwa obrazki (Kopciuszek i Jaś z Małgosią). Nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie podnoszą do góry odpowiedni obrazek.

praca indywidualna

po dwa obrazki dla każdego ucznia (Kopciuszek, Jaś z Małgosią)

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę (e‑materiał: Multimedium) - zaznaczają obrazek lub wyraz pasujący do nagrania.

praca indywidualna

16 min

Uczniowie otrzymują zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Decydują, które zdanie pasuje do tej sytuacji.

zdjęcie (przypadkowe spotkanie dwóch osób, przy windzie, przy wejściu do budynku lub na ulicy itp.)

Uczniowie w parach rozszyfrowują wyrazy. Każda para otrzymuje kartę pracy z czterema odpowiedziami na pytanie o samopoczucie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). Po zapisaniu odpowiedzi uczniowie czytają je na głos.

praca w parach

karta pracy

Uczniowie słuchają dialogów. Gestami i mimiką pokazują, jak czują się bohaterowie dialogów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie w grupach kilkuosobowych wykonują ćwiczenia przy poszczególnych stacjach. Pierwsza stacja: puzzle. Uczniowie układają puzzle i czytają na głos widoczne tam pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w grupach

16 min

Metoda stacji: cztery stacje językowe, w tym tzw. Ausgleichstation, na której uczeń losuje jeden z napisów (prima, schlecht, super, so lala). Jego zadaniem jest narysowanie na tekturowym kole (wycięte koła leżą na stole) miny odpowiadającej wylosowanemu napisowi.

Druga stacja: uczniowie wpisują pytanie Bena: Wie geht’s? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Trzecia stacja: grupowanie wyrażeń opisujących samopoczucie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Na koniec zajęć uczniowie stają w kole. Rzucają do siebie miękką piłkę. Osoba rzucająca pyta o samopoczucie. Osoba, która złapie piłkę, odpowiada zgodnie z prawdą.

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec