| |
| |
| Czym jest przemiana izochoryczna gazów? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji. VI. Termodynamika. Uczeń: 9) stosuje pierwszą zasadę termodynamiki do analizy przemian gazowych; rozróżnia przemiany: izotermiczną, izobaryczną, izochoryczną i adiabatyczną gazów. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
opisze sposób przeprowadzenia przemiany izochorycznej;
omówi, jak zmienia się ciśnienie gazu wraz ze zmianami temperatury w tej przemianie;
wyjaśni różnicę między równaniem wyrażającym prawo Charles’a z temperaturą zapisaną w skali Celsjusza, a równaniem z temperaturą zapisaną w skali Kelwina;
przeanalizuje i zinterpretuje zmiany wielkości użytych w tym równaniu;
wytłumaczy przyczynę zmian ciśnienia w przemianie izochorycznej;
zinterpretuje wykresy ilustrujące przemianę izochoryczną.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
| przeprowadzenie doświadczenia, wykład informacyjny, udział uczniów w wyprowadzaniu wzoru na zależność ciśnienia od temperatury |
| praca w grupach, praca indywidualna |
| kolba zamknięta korkiem z rurką szklaną w środku, na rurkę założona jest długa, giętka, przeźroczysta rurka o długości około 2,5 m, wypełniona wodą, zlewka z wodą i termometr, barometr do zmierzenia ciśnienia atmosferycznego, tablica interaktywna lub komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
| e‑materiał „Jak wyznaczyć parametry gazu?” |
|
|
Wprowadzenie, zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. Odwołanie do wiedzy uczniów o parametrach opisujących gaz. W dyskusji wstępnej nauczyciel bada wiedzę wyjściową uczniów dotyczącą parametrów stanu gazu oraz izoprzemian gazu doskonałego. |
|
Nauczyciel definiuje przemianę izochoryczną, uczniowie proponują sposób jej przeprowadzenia. Uczniowie wraz z nauczycielem przeprowadzają doświadczenie opisane w filmie edukacyjnym. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela ustalają równanie opisujące doświadczalną zależność ciśnienia od temperatury w skali Celsjusza. Nauczyciel wprowadza pojęcie współczynnika prężności termicznej gazu, a następnie uczniowie przekształcają otrzymane równanie tak, aby temperaturę wyrazić w skali Kelwina. Uczniowie analizują otrzymane równanie i dochodzą do wniosku, że w przemianie izochorycznej ciśnienie gazu jest wprost proporcjonalne do temperatury w skali Kelwina. Wyjaśniając uczniom przyczynę zmian ciśnienia w przemianie izochorycznej, nauczyciel stawia uczniom pytania:
Dlaczego gaz wywiera ciśnienie na ścianki naczynia?
Jak zmienia się siła, z jaką zderzają się cząsteczki ze ściankami, gdy zwiększa się temperatura gazu?
Szukając odpowiedzi na te pytania, uczniowie z pomocą nauczyciela dochodzą do jakościowego wyjaśnienia prawa Charles’a. |
|
Uczniowie formułują prawo Charles’a. Uczniowie rozwiązują zadania 1, 5, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie odpowiadają, w jakim stopniu osiągnęli postawione cele. |
|
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o przemianie izochorycznej uczniowie rozwiązują zadania: 2, 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń . |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film można wykorzystać także jako przygotowanie się uczniów do lekcji prowadzonej metodą odwróconej klasy lub jako powtórzenie materiału, a także podczas lekcji dotyczących równania stanu gazu doskonałego. |