Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Mistrz jako pisarz idealny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje postać mistrza z powieści Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa,
określa związki pomiędzy bohaterem literackim a autorem powieści,
redaguje wypowiedź pisemną, w której rozważa problem, czy Mistrza i Małgorzatę można uznać za książkę o pisaniu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Mistrz jako pisarz idealny”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów, by przynieśli na zajęcia materiały potrzebne
do wykonania plakatu metodą kolażu.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel przedstawia uczniom problem do rozważenia: jakie warunki trzeba spełnić, by być spełnionym pisarzem? Co może stanowić przeszkodę w osiągnięciu tego celu?
Uczniowie dyskutują, wymieniają się swoimi opiniami, wyciągają wnioski.
Nauczyciel pyta: dlaczego mistrz, bohater powieści Michaiła Bułhakowa, nie był pisarzem spełnionym?
Uczniowie ustalają wspólnie odpowiedź i notują ją, jako hipotezę, w zeszytach. Nauczyciel informuje, że podczas lekcji uczniowie będą dążyć do potwierdzenia lub obalenia hipotezy założonej na wstępie.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie analizują treść zadania: 1. i 2., dyskutują i zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 2‑6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Ćwiczenie 7. uczniowie wykonują w 4‑osobowych grupach. Pracują technika kolażu, a następnie liderzy prezentują efekty prac grup. Uczniowie dyskutują
na temat kolaży, a nauczyciel może ocenić pracę zespołów.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego
nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1. i 2. z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Drawicz, Mistrz i diabeł. Rzecz o Bułhakowie, Kraków 1990.
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Boris Sokołow, Michaił Bułhakow. Leksykon życia i twórczości, tłum. I. Krycka,
J. Skrunda, A. Wołodźko‑Butkiewicz, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna”
do przygotowania się do lekcji powtórkowej.