Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.4.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz/Nicole Krohn-Nadarzyński
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Soft Skills – Schlüssel zum erfolgreichen Leben/Umiejętności miękkie – klucz do udanego życia
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat znaczenia umiejętności miękkich w życiu zawodowym i prywatnym.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są kompetencje miękkie,
podaje przykłady kompetencji,
proponuje skalę ważności kompetencji miękkich w życiu prywatnym.
Cele motywacyjne
Uczeń:
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
hasła do kategorii Soft Skills oraz Hard Skills,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?”
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i prosi każdą z nich o przyporządkowanie przygotowanych przez nauczyciela na osobnych szablonach haseł do kategorii Soft Skills oraz Hard Skills. Utworzony przez każdą grupę podział nauczyciel pozostawia do analizy w dalszej części lekcji.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst źródłowy Volldampf Richtung Abi. W razie konieczności uczniowie korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Uczniowie uzupełniają tekst brakującymi fragmentami – wykonują Übung 1 w części Przeczytaj.
Po przeczytaniu tekstu uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑4 w części Przeczytaj. Uczniowie zaznaczają właściwą i zgodną z tekstem odpowiedź, określają, czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe, udzielają odpowiedzi na pytanie, co to są kompetencje miękkie oraz podają przykłady.
Nauczyciel prosi uczniów poszczególnych par o udostępnienie sobie nawzajem rozwiązania Übung 4 w części Przeczytaj – przykładów kompetencji miękkich. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanego przez inną parę zadania i podsumowują ewentualne błędy.
Następnie uczniowie zapoznają się z filmem Soft Skills versus Hard Skills. Nauczyciel prosi uczniów, aby podczas oglądania filmu zwrócili uwagę na to, jakie główne wątki są omawiane w filmie. Uczniowie notują te wątki na kartkach podczas oglądania lub po obejrzeniu filmu. Następnie uczniowie kolejno odczytują zapisane hasła. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Kolejni uczniowie czytają tylko te hasła, które jeszcze nie zostały zapisane. Nauczyciel komentuje propozycje uczniów – potwierdza, że uczniowie dobrze zrozumieli główne wątki (zakreśla te właściwe) lub zmazuje te, które nie są głównym tematem filmu.
Następnie uczniowie oglądają film drugi raz oraz w parach sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykonując Übung 1‑3 w części Film. Uczniowie zaznaczają właściwą odpowiedź, zgodną z treścią filmu, dopasowują poszczególne wyrazy do siebie, zaznaczają informacje, których dowiedzieli się z filmu, odpowiadają indywidualnie pisemnie na pytanie, jakie kompetencje miękkie zauważają u siebie. Wybrani przez nauczyciela uczniowie przedstawiają swoją wypowiedź na temat własnych kompetencji miękkich na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Wybrani przez nauczyciela uczniowie wymieniają na forum klasy po jednej kompetencji i krótko ją charakteryzują.
Uczniowie tworzą ponownie trzy grupy, tak jak na początku lekcji i analizują oraz korygują przygotowany wcześniej podział haseł na kategorię Soft Skills i Hard Skills. Przedstawiciel wybranej grupy prezentuje ten podział na forum klasy. Przedstawiciele pozostałych grup udzielają informacji, czy schemat przygotowany przez ich grupę jest taki sam.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wybrali jedną kompetencję i przykleili ją na tablicy pod hasłem życie prywatne lub życie zawodowe – w zależności od tego, w którym obszarze jest ona według nich ważniejsza. Chętny uczeń podsumowuje wyniki tego zadania.
Praca domowa
Uczeń wypowiada się pisemnie na temat, co jest ważniejsze u kandydata ubiegającego się o pracę – wiedza fachowa czy umiejętność pracy w grupie (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem. Uczniowie otrzymują od nauczyciela listę wyrazów w języku niemieckim i przygotowują do nich fiszki polsko‑niemieckie. Są to wyrazy występujące w filmie. W ten sposób uczniowie przygotowują samodzielnie słownictwo do tematu. Przed lekcją uczniowie odpytują się nawzajem ze znajomości nowych wyrazów.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Nauczyciel może wyznaczyć ucznia, który odegra rolę eksperta do spraw zatrudnienia, wypowiadającego się na temat kompetencji twardych i miękkich oraz grupę uczniów w roli kandydatów ubiegających się o pracę, zadających pytania ekspertowi. Na podstawie filmu uczniowie mogą także przygotować pytania i odpowiedzi typowe dla rozmowy kwalifikacyjnej.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa. Uczniowie mogą przygotować ulotkę informacyjną na temat kompetencji kandydata, ubiegającego się o pracę lub zestaw pytań na rozmowę kwalifikacyjną, dotyczących poszczególnych kompetencji.