Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.3.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das deutsche ABC / Niemiecki alfabet
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazwania czynności wykonywanych w trakcie lekcji oraz recytowania niemieckiego alfabetu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. | plenum | 13 min | |
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie czynności są wykonywane w szkole na lekcjach. Pyta, czego dzieci uczą się na lekcji języka ojczystego i obcego. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta uczniów, co dzieci widoczne na obrazku będą dziś robić w szkole. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają nowe wyrazy (e‑materiał: Słowniczek) i ustalają znaczenie tekstu. Następnie porównują swoje przypuszczenia z treścią dialogu. | |||
Nauczyciel pyta, w jaki sposób dzieci przywitały się z panią Kluge. Ochotnicy odpowiadają na to pytanie. Cała klasa powtarza głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie dwóch kartek. Na jednej uczniowie rysują smutnego, na drugiej wesołego emotikona. Nauczyciel pyta, czy uczniom z dialogu podoba się to, co będą robić na lekcji, czy nie. Uczniowie odpowiadają, podnosząc do góry kartkę z odpowiednim emotikonem. | kartka i kredki | ||
Uczniowie słuchają wypowiedzi pani Kluge. Powtarzają głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prosi uczniów o wyrecytowanie polskiego alfabetu (ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi). | plenum | 19 min | |
Nauczyciel prezentuje piosenkę o niemieckim alfabecie. | |||
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje treść piosenki z lukami do uzupełnienia w dużym formacie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają piosenki ponownie i uzupełniają luki. | praca w grupach | karta pracy (treść piosenki z lukami) | |
Następnie uczniowie zaznaczają na karcie litery, które nie występują w polskim alfabecie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | |||
Uczniowie otrzymują cztery plansze z alfabetem niemieckim. W grupach ustalają prawidłową kolejność plansz (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | cztery plansze z fragmentami alfabetu | ||
Uczniowie powtarzają za nauczycielem poszczególne wersy piosenki o alfabecie. Następnie nauczyciel mówi na głos wybrane wersy, a zadaniem dzieci jest je powtórzyć na różne sposoby: cicho, głośno, wolno, szybko, niskim albo wysokim głosem. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie razem na głos słów piosenki. Uczniowie są gotowi do wspólnego zaśpiewania piosenki. | plenum | W trakcie śpiewania uczniowie podnoszą odpowiednią planszę do góry. | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują komplet dwóch zdjęć i dwóch zdań. Ich zadaniem jest dopasować podpisy do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 13 min | |
Uczniowie w parach uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Nauczyciel prezentuje dwie ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią. Ochotnicy udzielają odpowiedzi. Wszyscy uczniowie powtarzają. | plenum chór | ||
Wszyscy śpiewają piosenkę o niemieckim alfabecie. | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A4 z literami alfabetu. Zadaniem uczniów jest ustawienie się w rzędzie w odpowiedniej kolejności. | litery na kartkach A4 | ||
Praca domowa: karta pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Zadaniem uczniów jest zapisanie wyrazów po śladach, połączenie ich z obrazkiem oraz zaznaczenie liter występujących tylko w alfabecie niemieckim. | karta pracy (pisanie po śladach i łączenie par) | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.
plenum
13 min
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie czynności są wykonywane w szkole na lekcjach. Pyta, czego dzieci uczą się na lekcji języka ojczystego i obcego.
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta uczniów, co dzieci widoczne na obrazku będą dziś robić w szkole.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają nowe wyrazy (e‑materiał: Słowniczek) i ustalają znaczenie tekstu. Następnie porównują swoje przypuszczenia z treścią dialogu.
Nauczyciel pyta, w jaki sposób dzieci przywitały się z panią Kluge. Ochotnicy odpowiadają na to pytanie. Cała klasa powtarza głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie dwóch kartek. Na jednej uczniowie rysują smutnego, na drugiej wesołego emotikona. Nauczyciel pyta, czy uczniom z dialogu podoba się to, co będą robić na lekcji, czy nie. Uczniowie odpowiadają, podnosząc do góry kartkę z odpowiednim emotikonem.
kartka i kredki
Uczniowie słuchają wypowiedzi pani Kluge. Powtarzają głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wyrecytowanie polskiego alfabetu (ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi).
plenum
19 min
Nauczyciel prezentuje piosenkę o niemieckim alfabecie.
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje treść piosenki z lukami do uzupełnienia w dużym formacie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają piosenki ponownie i uzupełniają luki.
praca w grupach
karta pracy (treść piosenki z lukami)
Następnie uczniowie zaznaczają na karcie litery, które nie występują w polskim alfabecie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
Uczniowie otrzymują cztery plansze z alfabetem niemieckim. W grupach ustalają prawidłową kolejność plansz (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
cztery plansze z fragmentami alfabetu
Uczniowie powtarzają za nauczycielem poszczególne wersy piosenki o alfabecie. Następnie nauczyciel mówi na głos wybrane wersy, a zadaniem dzieci jest je powtórzyć na różne sposoby: cicho, głośno, wolno, szybko, niskim albo wysokim głosem. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie razem na głos słów piosenki. Uczniowie są gotowi do wspólnego zaśpiewania piosenki.
plenum
W trakcie śpiewania uczniowie podnoszą odpowiednią planszę do góry.
Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują komplet dwóch zdjęć i dwóch zdań. Ich zadaniem jest dopasować podpisy do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
13 min
Uczniowie w parach uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Nauczyciel prezentuje dwie ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią. Ochotnicy udzielają odpowiedzi. Wszyscy uczniowie powtarzają.
plenum
chór
Wszyscy śpiewają piosenkę o niemieckim alfabecie.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A4 z literami alfabetu. Zadaniem uczniów jest ustawienie się w rzędzie w odpowiedniej kolejności.
litery na kartkach A4
Praca domowa: karta pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Zadaniem uczniów jest zapisanie wyrazów po śladach, połączenie ich z obrazkiem oraz zaznaczenie liter występujących tylko w alfabecie niemieckim.
karta pracy (pisanie po śladach i łączenie par)