Numer e‑materiału: 1.2.3.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das deutsche ABC / Niemiecki alfabet
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazwania czynności wykonywanych w trakcie lekcji oraz recytowania niemieckiego alfabetu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moja szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia czynności wykonywane na lekcjach w szkole;

  • prezentuje wykonanie piosenki o alfabecie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • widzi powiązania między tym, czego uczy się na lekcji języka niemieckiego i innych edukacjach.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • metoda podająca;

  • programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z piosenką;

  • praca przy użyciu karty pracy.

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w grupach;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • papier, kredki;

  • karta pracy (tekst z lukami);

  • plansze z alfabetem;

  • karta pracy (pisanie po śladach, łączenie w pary).

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke: fragmenty są wyciszane, a w ich miejsce uczniowie podkładają swój głos. Uczniowie mogą narysować swoje skojarzenia związane z nagraniem. Do nagrania może zostać ułożony układ choreograficzny.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. 

plenum

13 min

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie czynności są wykonywane w szkole na lekcjach. Pyta, czego dzieci uczą się na lekcji języka ojczystego i obcego.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta uczniów, co dzieci widoczne na obrazku będą dziś robić w szkole.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają nowe wyrazy (e‑materiał: Słowniczek) i ustalają znaczenie tekstu. Następnie porównują swoje przypuszczenia z treścią dialogu.

Nauczyciel pyta, w jaki sposób dzieci przywitały się z panią Kluge. Ochotnicy odpowiadają na to pytanie. Cała klasa powtarza głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie dwóch kartek. Na jednej uczniowie rysują smutnego, na drugiej wesołego emotikona. Nauczyciel pyta, czy uczniom z dialogu podoba się to, co będą robić na lekcji, czy nie. Uczniowie odpowiadają, podnosząc do góry kartkę z odpowiednim emotikonem.

kartka i kredki

Uczniowie słuchają wypowiedzi pani Kluge. Powtarzają głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi uczniów o wyrecytowanie polskiego alfabetu (ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi).

plenum

19 min

Nauczyciel prezentuje piosenkę o niemieckim alfabecie.

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje treść piosenki z lukami do uzupełnienia w dużym formacie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają piosenki ponownie i uzupełniają luki.

praca w grupach

karta pracy (treść piosenki z lukami)

Następnie uczniowie zaznaczają na karcie litery, które nie występują w polskim alfabecie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują cztery plansze z alfabetem niemieckim. W grupach ustalają prawidłową kolejność plansz (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

cztery plansze z fragmentami alfabetu

Uczniowie powtarzają za nauczycielem poszczególne wersy piosenki o alfabecie. Następnie nauczyciel mówi na głos wybrane wersy, a zadaniem dzieci jest je powtórzyć na różne sposoby: cicho, głośno, wolno, szybko, niskim albo wysokim głosem. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie razem na głos słów piosenki. Uczniowie są gotowi do wspólnego zaśpiewania piosenki.

plenum

W trakcie śpiewania uczniowie podnoszą odpowiednią planszę do góry.

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują komplet dwóch zdjęć i dwóch zdań. Ich zadaniem jest dopasować podpisy do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

13 min

Uczniowie w parach uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel prezentuje dwie ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią. Ochotnicy udzielają odpowiedzi. Wszyscy uczniowie powtarzają.

plenum

chór

Wszyscy śpiewają piosenkę o niemieckim alfabecie.

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A4 z literami alfabetu. Zadaniem uczniów jest ustawienie się w rzędzie w odpowiedniej kolejności. 

litery na kartkach A4

Praca domowa: karta pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Zadaniem uczniów jest zapisanie wyrazów po śladach, połączenie ich z obrazkiem oraz zaznaczenie liter występujących tylko w alfabecie niemieckim.

karta pracy (pisanie po śladach i łączenie par)

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. 

plenum

13 min

Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie czynności są wykonywane w szkole na lekcjach. Pyta, czego dzieci uczą się na lekcji języka ojczystego i obcego.

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta uczniów, co dzieci widoczne na obrazku będą dziś robić w szkole.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają nowe wyrazy (e‑materiał: Słowniczek) i ustalają znaczenie tekstu. Następnie porównują swoje przypuszczenia z treścią dialogu.

Nauczyciel pyta, w jaki sposób dzieci przywitały się z panią Kluge. Ochotnicy odpowiadają na to pytanie. Cała klasa powtarza głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie dwóch kartek. Na jednej uczniowie rysują smutnego, na drugiej wesołego emotikona. Nauczyciel pyta, czy uczniom z dialogu podoba się to, co będą robić na lekcji, czy nie. Uczniowie odpowiadają, podnosząc do góry kartkę z odpowiednim emotikonem.

kartka i kredki

Uczniowie słuchają wypowiedzi pani Kluge. Powtarzają głośno (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi uczniów o wyrecytowanie polskiego alfabetu (ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi).

plenum

19 min

Nauczyciel prezentuje piosenkę o niemieckim alfabecie.

Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje treść piosenki z lukami do uzupełnienia w dużym formacie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają piosenki ponownie i uzupełniają luki.

praca w grupach

karta pracy (treść piosenki z lukami)

Następnie uczniowie zaznaczają na karcie litery, które nie występują w polskim alfabecie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Uczniowie otrzymują cztery plansze z alfabetem niemieckim. W grupach ustalają prawidłową kolejność plansz (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

cztery plansze z fragmentami alfabetu

Uczniowie powtarzają za nauczycielem poszczególne wersy piosenki o alfabecie. Następnie nauczyciel mówi na głos wybrane wersy, a zadaniem dzieci jest je powtórzyć na różne sposoby: cicho, głośno, wolno, szybko, niskim albo wysokim głosem. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie razem na głos słów piosenki. Uczniowie są gotowi do wspólnego zaśpiewania piosenki.

plenum

W trakcie śpiewania uczniowie podnoszą odpowiednią planszę do góry.

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują komplet dwóch zdjęć i dwóch zdań. Ich zadaniem jest dopasować podpisy do zdjęć (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

13 min

Uczniowie w parach uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel prezentuje dwie ilustracje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Prosi uczniów, aby powiedzieli w imieniu dzieci, co robią. Ochotnicy udzielają odpowiedzi. Wszyscy uczniowie powtarzają.

plenum

chór

Wszyscy śpiewają piosenkę o niemieckim alfabecie.

Nauczyciel rozdaje uczniom kartki A4 z literami alfabetu. Zadaniem uczniów jest ustawienie się w rzędzie w odpowiedniej kolejności. 

litery na kartkach A4

Praca domowa: karta pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 6). Zadaniem uczniów jest zapisanie wyrazów po śladach, połączenie ich z obrazkiem oraz zaznaczenie liter występujących tylko w alfabecie niemieckim.

karta pracy (pisanie po śladach i łączenie par)