Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Krajowa Rada Sądownictwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

7) wykazuje rolę Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia strukturę Sądu Najwyższego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje historię Krajowej Rady Sądownictwa;

  • klasyfikuje pozycję ustrojową Krajowej Rady Sądownictwa;

  • analizuje zadania Krajowej Rady Sądownictwa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • gra dydaktyczna;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Trzy pary chętnych/wybranych osób przygotowują krótkie prezentacje multimedialne dotyczące następujących zagadnień:

  • pozycja ustrojowa KRS;

  • skład i organy KRS;

  • kompetencje KRS.

Faza wstępna

1. Burza mózgów i mapa myśli. Uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia na temat tego, czym jest Krajowa Rada Sądownictwa i jakie zadania realizuje. Propozycje zapisywane są na tablicy w formie mapy myśli.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdym wystąpieniu uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.

2. Na podstawie przedstawionych w prezentacjach informacji następuje wspólna weryfikacja mapy myśli.

3. Dyskusja na temat znaczenia wymagań, jakie powinny spełniać osoby powoływane na urząd sędziego. Chętne osoby przedstawiają wnioski.

4. Praca w grupach – gra interaktywna. Zespoły rywalizują ze sobą na czas. Ten, który prawidłowo rozwiąże cały quiz, wygrywa.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń oznaczonych jako trudne z modułu „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Praca domowa:

Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • historii Krajowej Rady Sądownictwa;

  • pozycji ustrojowej Krajowej Rady Sądownictwa;

  • zadań Krajowej Rady Sądownictwa.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o Krajowej Radzie Sądownictwa.