Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Krajowa Rada Sądownictwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
7) wykazuje rolę Krajowej Rady Sądownictwa i Sądu Najwyższego w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia strukturę Sądu Najwyższego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje historię Krajowej Rady Sądownictwa;
klasyfikuje pozycję ustrojową Krajowej Rady Sądownictwa;
analizuje zadania Krajowej Rady Sądownictwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli;
gra dydaktyczna;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Trzy pary chętnych/wybranych osób przygotowują krótkie prezentacje multimedialne dotyczące następujących zagadnień:
pozycja ustrojowa KRS;
skład i organy KRS;
kompetencje KRS.
Faza wstępna
1. Burza mózgów i mapa myśli. Uczniowie przedstawiają swoje skojarzenia na temat tego, czym jest Krajowa Rada Sądownictwa i jakie zadania realizuje. Propozycje zapisywane są na tablicy w formie mapy myśli.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdym wystąpieniu uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.
2. Na podstawie przedstawionych w prezentacjach informacji następuje wspólna weryfikacja mapy myśli.
3. Dyskusja na temat znaczenia wymagań, jakie powinny spełniać osoby powoływane na urząd sędziego. Chętne osoby przedstawiają wnioski.
4. Praca w grupach – gra interaktywna. Zespoły rywalizują ze sobą na czas. Ten, który prawidłowo rozwiąże cały quiz, wygrywa.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń oznaczonych jako trudne z modułu „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
historii Krajowej Rady Sądownictwa;
pozycji ustrojowej Krajowej Rady Sądownictwa;
zadań Krajowej Rady Sądownictwa.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o Krajowej Radzie Sądownictwa.