Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Responsywne i mobilne strony internetowe
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega responsywność.
Scharakteryzujesz, w jaki sposób stworzyć stronę responsywną.
Porównasz responsywne i nieresponsywne strony internetowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn WWW.
Uczniowie przygotowują przykłady mobilnych oraz responsywnych stron WWW. Oceniają korzystanie z jednych oraz drugich – sami ustalają kryteria oceny.
Faza wstępna:
Uczniowie dyskutują na temat tego, jak oceniają wygodę przeglądania stron WWW na telefonach.
Chętna lub wybrana osoba przypomina najważniejsze informacje dotyczące stylów CSS.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętne lub wybrane osoby o przedstawienie kryteriów oceny, wedle których ewaluowały swoje doświadczenie korzystania ze stron mobilnych oraz responsywnych. Prosi klasę o zabranie głosu w dyskusji, które rozwiązanie jest wygodniejsze i dlaczego.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.
Uczniowie zapoznają się z infografiką i wykonują ćwiczenie.
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli i wykonują ćwiczenie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie porównują swoje rezultaty.
Praca domowa:
Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, ale już dla twojej właściwej witryny.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.