Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Responsywne i mobilne strony internetowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze znaków, liczb, wartości logicznych, obrazów, dźwięków, animacji;
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, na czym polega responsywność.

  • Scharakteryzujesz, w jaki sposób stworzyć stronę responsywną.

  • Porównasz responsywne i nieresponsywne strony internetowe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn WWW.

  2. Uczniowie przygotowują przykłady mobilnych oraz responsywnych stron WWW. Oceniają korzystanie z jednych oraz drugich – sami ustalają kryteria oceny.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie dyskutują na temat tego, jak oceniają wygodę przeglądania stron WWW na telefonach.

  2. Chętna lub wybrana osoba przypomina najważniejsze informacje dotyczące stylów CSS.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi chętne lub wybrane osoby o przedstawienie kryteriów oceny, wedle których ewaluowały swoje doświadczenie korzystania ze stron mobilnych oraz responsywnych. Prosi klasę o zabranie głosu w dyskusji, które rozwiązanie jest wygodniejsze i dlaczego.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.

  3. Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.

  4. Uczniowie zapoznają się z infografiką i wykonują ćwiczenie.

  5. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli i wykonują ćwiczenie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie porównują swoje rezultaty.

Praca domowa:

  1. Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, ale już dla twojej właściwej witryny.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.