Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Grupy społeczne – ćwiczenia utrwalające

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

3) charakteryzuje role społeczne człowieka w związku z jego przynależnością do różnych grup społecznych; analizuje zasady wzajemności, zaufania i pomocy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje role społeczne człowieka w związku z jego przynależnością do różnych grup społecznych;

  • analizuje działanie reguły wzajemności oraz wpływ zaufania i pomocy w grupie na jej spoistość wewnętrzną;

  • łączy cechy definicyjne grupy społecznej z kryteriami typologicznymi grup.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • mapa mentalna;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

2. Uczniowie metodą burzy mózgów zastanawiają się nad definicją grupy społecznej. Jedna chętna lub wskazana osoba na tablicy przygotowuje mapę mentalną, na którą nanosi odpowiedzi koleżanek i kolegów. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia mapę.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z modelem rodziny przedstawionym w sekcji „Przeczytaj”.

2. W parach dyskutują na temat tego, jakie konflikty interesów mogą pojawić się w przykładowej rodzinie i czy są możliwe do rozwiązania przez członków.

3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy.

4. Uczniowie w grupach biorą udział w „Grze interaktywnej”. Zespół, który pierwszy uzyska wynik 100%, może otrzymać ocenę cząstkową.

5. Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenie dołączone do „Gry interaktywnej”.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach rozwiązują wskazane ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Zrekonstruuj układ ról i pozycji, który występuje w twojej rodzinie. Pamiętaj, by nie kierować się emocjonalnymi ocenami.

Materiały pomocnicze:

Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2004.

Norman Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 2009.

Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

Piotr Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może posłużyć do powtórzenia wiadomości przed sprawdzianem.