Numer e‑materiału: 1.1.9.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz 
Tytuł e‑materiału: Der Muttertag / Dzień Matki
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się o sposobach świętowania Dnia Matki oraz składania życzeń z tej okazji

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) święta i tradycje, mój kraj;
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
9 Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa prezenty wręczane z okazji Dnia Matki;

  • opowiada, co robi dla swojej mamy w dniu jej święta.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna: berek wyrazowy);

    • praca z grą interaktywną;

    • praca z plikiem audio;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra edukacyjna: berek wyrazowy);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karta pracy, kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Gra może zostać wykorzystana na lekcji do utrwalenia słownictwa, a po lekcji może być zalecona uczniom do jego powtórzenia.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat tego, czy mamy mają swoje święto, kiedy się je obchodzi w Polsce, w jaki sposób dzieci świętują ten dzień z mamami itd.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, co Lina, Klara, Tim i Ben chcą podarować swoim mamom z okazji Dnia Matki.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające prezenty (lub symbole aktywności), jakie dzieci z komiksu przygotowały dla swoich mam, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza wypowiedzi Liny, Klary, Tima i Bena dołączone do drugiej ilustracji w komiksie. Następnie wyświetla rysunki z polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i odtwarza dołączone do nich nagrania. Uczniowie wskazują, który z bohaterów komiksu przygotował dany prezent lub niespodziankę.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby podali propozycje życzeń, które mogliby złożyć swojej mamie w dniu jej święta. Następnie odtwarza wypowiedź Bena: Alles Gute zum Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wierszyki z okazji Dnia Matki w języku polskim. Następnie odtwarza nagranie wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Nauczyciel objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań. Pyta uczniów, czy w wierszyku pojawiły się jeszcze inne propozycje prezentów dla mamy. Mówi na głos wyrazy Schokolade, Torte, uczniowie powtarzają.

plenum

15 min

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Zadaniem uczniów jest wskazanie prezentów (lub związanych z nimi przedmiotów), o których mówi lektor.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego zdania. Nauczyciel odczytuje na głos wylosowane zdanie. Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.

praca w grupach

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Linę, Klarę, Bena i Tima, odczytuje na głos kolejno zdania, które należy przyporządkować do osób widocznych na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają poszczególne zdania i wskazują, które z dzieci widocznych na rysunku mogło je wypowiedzieć.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza fragment wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie, odczytuje na głos możliwe zakończenia i pyta uczniów, które jest właściwe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią wskazać poprawnej odpowiedzi, nauczyciel odtwarza w całości zwrotkę wierszyka (e‑materiał: Gra edukacyjna).

plenum

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach i opowiadają, kto jest widoczny na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel odtwarza nagrania zdań Ich zeichne eine Karte, Ich singe ein Lied. Pyta, które zdanie mogła powiedzieć Lina, a które – Klara.

praca w parach

puzzle

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające bukiet kwiatów i prosi o pokolorowanie rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Ich gebe Mama einen Blumenstrauß, uczniowie powtarzają za lektorem.

praca indywidualna

karta pracy, kredki

Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co dadzą mamie z okazji Dnia Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie mają do wyboru jedną z czterech odpowiedzi, które ćwiczyli podczas lekcji:
- Ich zeichne eine Karte,
- Ich singe ein Lied,
- Ich gebe Mama einen Blumenstrauß,
- Ich sage: Alles Gute zum Muttertag.

plenum

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat tego, czy mamy mają swoje święto, kiedy się je obchodzi w Polsce, w jaki sposób dzieci świętują ten dzień z mamami itd.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, co Lina, Klara, Tim i Ben chcą podarować swoim mamom z okazji Dnia Matki.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające prezenty (lub symbole aktywności), jakie dzieci z komiksu przygotowały dla swoich mam, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza wypowiedzi Liny, Klary, Tima i Bena dołączone do drugiej ilustracji w komiksie. Następnie wyświetla rysunki z polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i odtwarza dołączone do nich nagrania. Uczniowie wskazują, który z bohaterów komiksu przygotował dany prezent lub niespodziankę.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby podali propozycje życzeń, które mogliby złożyć swojej mamie w dniu jej święta. Następnie odtwarza wypowiedź Bena: Alles Gute zum Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wierszyki z okazji Dnia Matki w języku polskim. Następnie odtwarza nagranie wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Nauczyciel objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań. Pyta uczniów, czy w wierszyku pojawiły się jeszcze inne propozycje prezentów dla mamy. Mówi na głos wyrazy Schokolade, Torte, uczniowie powtarzają.

plenum

15 min

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Zadaniem uczniów jest wskazanie prezentów (lub związanych z nimi przedmiotów), o których mówi lektor.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego zdania. Nauczyciel odczytuje na głos wylosowane zdanie. Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.

praca w grupach

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Linę, Klarę, Bena i Tima, odczytuje na głos kolejno zdania, które należy przyporządkować do osób widocznych na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają poszczególne zdania i wskazują, które z dzieci widocznych na rysunku mogło je wypowiedzieć.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza fragment wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie, odczytuje na głos możliwe zakończenia i pyta uczniów, które jest właściwe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią wskazać poprawnej odpowiedzi, nauczyciel odtwarza w całości zwrotkę wierszyka (e‑materiał: Gra edukacyjna).

plenum

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach i opowiadają, kto jest widoczny na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel odtwarza nagrania zdań Ich zeichne eine Karte, Ich singe ein Lied. Pyta, które zdanie mogła powiedzieć Lina, a które – Klara.

praca w parach

puzzle

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające bukiet kwiatów i prosi o pokolorowanie rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Ich gebe Mama einen Blumenstrauß, uczniowie powtarzają za lektorem.

praca indywidualna

karta pracy, kredki

Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co dadzą mamie z okazji Dnia Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie mają do wyboru jedną z czterech odpowiedzi, które ćwiczyli podczas lekcji:

  • Ich zeichne eine Karte,

  • Ich singe ein Lied,

  • Ich gebe Mama einen Blumenstrauß,

  • Ich sage: Alles Gute zum Muttertag.

plenum

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec