Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.9.5
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Der Muttertag / Dzień Matki
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się o sposobach świętowania Dnia Matki oraz składania życzeń z tej okazji
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat tego, czy mamy mają swoje święto, kiedy się je obchodzi w Polsce, w jaki sposób dzieci świętują ten dzień z mamami itd. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, co Lina, Klara, Tim i Ben chcą podarować swoim mamom z okazji Dnia Matki. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające prezenty (lub symbole aktywności), jakie dzieci z komiksu przygotowały dla swoich mam, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza wypowiedzi Liny, Klary, Tima i Bena dołączone do drugiej ilustracji w komiksie. Następnie wyświetla rysunki z polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i odtwarza dołączone do nich nagrania. Uczniowie wskazują, który z bohaterów komiksu przygotował dany prezent lub niespodziankę. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby podali propozycje życzeń, które mogliby złożyć swojej mamie w dniu jej święta. Następnie odtwarza wypowiedź Bena: Alles Gute zum Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wierszyki z okazji Dnia Matki w języku polskim. Następnie odtwarza nagranie wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Nauczyciel objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań. Pyta uczniów, czy w wierszyku pojawiły się jeszcze inne propozycje prezentów dla mamy. Mówi na głos wyrazy Schokolade, Torte, uczniowie powtarzają. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt. | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Zadaniem uczniów jest wskazanie prezentów (lub związanych z nimi przedmiotów), o których mówi lektor. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego zdania. Nauczyciel odczytuje na głos wylosowane zdanie. Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein. | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Linę, Klarę, Bena i Tima, odczytuje na głos kolejno zdania, które należy przyporządkować do osób widocznych na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają poszczególne zdania i wskazują, które z dzieci widocznych na rysunku mogło je wypowiedzieć. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza fragment wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie, odczytuje na głos możliwe zakończenia i pyta uczniów, które jest właściwe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią wskazać poprawnej odpowiedzi, nauczyciel odtwarza w całości zwrotkę wierszyka (e‑materiał: Gra edukacyjna). | plenum | ||
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach i opowiadają, kto jest widoczny na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel odtwarza nagrania zdań Ich zeichne eine Karte, Ich singe ein Lied. Pyta, które zdanie mogła powiedzieć Lina, a które – Klara. | praca w parach | puzzle | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające bukiet kwiatów i prosi o pokolorowanie rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Ich gebe Mama einen Blumenstrauß, uczniowie powtarzają za lektorem. | praca indywidualna | karta pracy, kredki | |
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co dadzą mamie z okazji Dnia Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie mają do wyboru jedną z czterech odpowiedzi, które ćwiczyli podczas lekcji: | plenum | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat tego, czy mamy mają swoje święto, kiedy się je obchodzi w Polsce, w jaki sposób dzieci świętują ten dzień z mamami itd.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, kogo widzą na obrazkach, i wyrażają przypuszczenia, co Lina, Klara, Tim i Ben chcą podarować swoim mamom z okazji Dnia Matki.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów (e‑materiał: Przeczytaj).
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające prezenty (lub symbole aktywności), jakie dzieci z komiksu przygotowały dla swoich mam, i odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają zdania za lektorem. W razie potrzeby nauczyciel koryguje wymowę uczniów.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza wypowiedzi Liny, Klary, Tima i Bena dołączone do drugiej ilustracji w komiksie. Następnie wyświetla rysunki z polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i odtwarza dołączone do nich nagrania. Uczniowie wskazują, który z bohaterów komiksu przygotował dany prezent lub niespodziankę.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi uczniów, aby podali propozycje życzeń, które mogliby złożyć swojej mamie w dniu jej święta. Następnie odtwarza wypowiedź Bena: Alles Gute zum Muttertag, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakieś wierszyki z okazji Dnia Matki w języku polskim. Następnie odtwarza nagranie wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie (e‑materiał: Gra edukacyjna). Nauczyciel objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań. Pyta uczniów, czy w wierszyku pojawiły się jeszcze inne propozycje prezentów dla mamy. Mówi na głos wyrazy Schokolade, Torte, uczniowie powtarzają.
plenum
15 min
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.
praca w grupach
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ilustracje i odtwarza nagranie z polecenia 1 (e‑materiał: Gra edukacyjna). Zadaniem uczniów jest wskazanie prezentów (lub związanych z nimi przedmiotów), o których mówi lektor.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego zdania. Nauczyciel odczytuje na głos wylosowane zdanie. Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.
praca w grupach
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą Linę, Klarę, Bena i Tima, odczytuje na głos kolejno zdania, które należy przyporządkować do osób widocznych na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie powtarzają poszczególne zdania i wskazują, które z dzieci widocznych na rysunku mogło je wypowiedzieć.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza fragment wierszyka, który Ben powiedział swojej mamie, odczytuje na głos możliwe zakończenia i pyta uczniów, które jest właściwe (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Jeśli uczniowie nie potrafią wskazać poprawnej odpowiedzi, nauczyciel odtwarza w całości zwrotkę wierszyka (e‑materiał: Gra edukacyjna).
plenum
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach i opowiadają, kto jest widoczny na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Nauczyciel odtwarza nagrania zdań Ich zeichne eine Karte, Ich singe ein Lied. Pyta, które zdanie mogła powiedzieć Lina, a które – Klara.
praca w parach
puzzle
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające bukiet kwiatów i prosi o pokolorowanie rysunku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Ich gebe Mama einen Blumenstrauß, uczniowie powtarzają za lektorem.
praca indywidualna
karta pracy, kredki
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, co dadzą mamie z okazji Dnia Matki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Uczniowie mają do wyboru jedną z czterech odpowiedzi, które ćwiczyli podczas lekcji:
Ich zeichne eine Karte,
Ich singe ein Lied,
Ich gebe Mama einen Blumenstrauß,
Ich sage: Alles Gute zum Muttertag.
plenum
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0