Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość
Temat: Współczesne państwo demokratyczne. Struktura polityczno‑terytorialna państwa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
14) przedstawia ustroje terytorialno‑prawne we współczesnych państwach demokratycznych – wyjaśnia podział na państwa unitarne i złożone oraz ze względu na stopień decentralizacji; wykazuje różne przyczyny funkcjonowania terytoriów autonomicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń, które mogą pojawić się na maturze z wiedzy o społeczeństwie;
wymienia wyznaczniki państwa demokratycznego;
charakteryzuje, czym jest unitaryzm, federalizm i autonomia;
wskazuje przykłady państw unitarnych, federacji i terytoriów autonomicznych;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
mapa myśli;
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem przed lekcją. Zastanawiają się, czy w kontekście wymienionych w e‑materiale wyznaczników Polska jest demokratycznym państwem prawa.
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z tematem zajęć i celami.
Nauczyciel inicjuje w klasie krótką dyskusję mającą na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie postawione przed lekcją. Uczniowie notują najważniejsze wnioski w zeszytach.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje metodą mapy myśli fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
gr. I – państwo unitarne;
gr. II – państwo federalne;
gr. III – państwo zregionalizowane.
Uczniowie poszukują informacji uzupełniających w internecie.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Uczniowie w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy, zadając pytania:
Czym się charakteryzuje demokratyczne państwo prawa?
Jakie możemy wymienić formy ustroju terytorialnego?
Na czym polega istota każdej z nich?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.
Uczniowie opracowują po trzy pytania, jakie można zadać na kartkówce po lekcji.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Świeca, Współczesne demokracje. Analiza instytucjonalna, sbc.org.pl.
Rafał Klepka, Współczesny federalizm. Wybrane zagadnienia, depot.ceon.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.