Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wykorzystanie formuł tablicowych w raportach w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
c) stosuje zaawansowane funkcje arkusza kalkulacyjnego w zależności od rodzaju danych, definiuje makropolecenia, zna możliwości wbudowanego języka programowania,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Nauczysz się zastępować symbol błędu własnym opisem.

  • Dowiesz się, jak wykonać szybki raport z wykorzystaniem formuł tablicowych.

  • Poznasz odwołania do innego arkusza odporne na usuwanie kolumn lub wierszy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wykorzystanie formuł tablicowych w raportach w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Film samouczek I”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują film z sekcji „Film samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Chciałbyś prowadzić dzienniczek ze swoimi ocenami w arkuszu kalkulacyjnym. Stwórz szablon, który by umożliwił obliczanie średniej dla każdego przedmiotu. Skorzystaj z poznanej formuły, aby zamiast komunikatu o błędzie wyświetlił się napis „Brak danych”. i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.

  2. Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Film samouczek I”, czyta treść polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Dodaj możliwość wyliczania przewidywanej oceny na koniec roku oraz rocznej średniej ocen”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy film zawarty w sekcji „Film samouczek II”. Następnie odczytuje treść polecenia nr 1: „Twój wujek poprosił cię o pomoc w przygotowaniu raportu dla jego firmy sprzedaży 5 produktów. Oblicz średnią (zaokrąglij ją do całkowitych wartości) oraz minimalną i maksymalną ilość danego typu towaru, jaka została kupiona”. Uczniowie pracują w parach. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.

  4. Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Ustal stałą cenę dla każdego rodzaju towaru i zapisz je w oddzielnej tabeli. Uzupełnij swój arkusz o indywidualne numery kupców, którzy dokonali danej transakcji. Znajdź stałych klientów firmy wujka tzn. takich, którzy dokonali więcej niż 5 transakcji. Oblicz średnią oraz minimalną i maksymalną kwotę jaką wydali w ramach jednej transakcji.” z sekcji „Film samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.

  5. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film samouczek III”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia, ale najpierw zapoznają się z treściami zawartymi w tej sekcji. Uczniowie wspólnie analizują udostępnione materiały.

  6. Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Film samouczek III”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemów postawionych w sekcji „Film samouczek I”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film samouczek III” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.