Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wykorzystanie formuł tablicowych w raportach w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Nauczysz się zastępować symbol błędu własnym opisem.
Dowiesz się, jak wykonać szybki raport z wykorzystaniem formuł tablicowych.
Poznasz odwołania do innego arkusza odporne na usuwanie kolumn lub wierszy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wykorzystanie formuł tablicowych w raportach w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Film samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film z sekcji „Film samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Chciałbyś prowadzić dzienniczek ze swoimi ocenami w arkuszu kalkulacyjnym. Stwórz szablon, który by umożliwił obliczanie średniej dla każdego przedmiotu. Skorzystaj z poznanej formuły, aby zamiast komunikatu o błędzie wyświetlił się napis „Brak danych”. i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Film samouczek I”, czyta treść polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Dodaj możliwość wyliczania przewidywanej oceny na koniec roku oraz rocznej średniej ocen”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film zawarty w sekcji „Film samouczek II”. Następnie odczytuje treść polecenia nr 1: „Twój wujek poprosił cię o pomoc w przygotowaniu raportu dla jego firmy sprzedaży 5 produktów. Oblicz średnią (zaokrąglij ją do całkowitych wartości) oraz minimalną i maksymalną ilość danego typu towaru, jaka została kupiona”. Uczniowie pracują w parach. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Ustal stałą cenę dla każdego rodzaju towaru i zapisz je w oddzielnej tabeli. Uzupełnij swój arkusz o indywidualne numery kupców, którzy dokonali danej transakcji. Znajdź stałych klientów firmy wujka tzn. takich, którzy dokonali więcej niż 5 transakcji. Oblicz średnią oraz minimalną i maksymalną kwotę jaką wydali w ramach jednej transakcji.” z sekcji „Film samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film samouczek III”. Zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia, ale najpierw zapoznają się z treściami zawartymi w tej sekcji. Uczniowie wspólnie analizują udostępnione materiały.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Film samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemów postawionych w sekcji „Film samouczek I”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film samouczek III” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.