Numer e‑materiału: 2.5.10.2

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Tytuł e‑materiału: Wo treibst du Sport? / Gdzie uprawiasz sport?

Poziom edukacyjny, klasa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat sportu, sportowców i związanych z nimi miejsc uprawiania sportu.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy sportowców;

  • poda przykłady, gdzie można uprawiać różne dyscypliny sportowe;

  • opowie o tym, jaki rodzaj sportu uprawia i gdzie trenuje.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu, celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie odpowiedzi na blogu;

  • aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne:

  • urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,

  • fotografie, na których przedstawieni są ludzie uprawiający sport,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel nawiązuje do zdjęcia otwierającego i zadaje uczniom pytania: Wen seht ihr auf dem Bild? Was machen die Personen? Wo sind sie? Następnie zaprasza ich do przeczytania treści informacji „Czy wiesz, że…” i pyta, gdzie uczniowie lub członkowie ich rodzin najchętniej uprawiają sport. Miejsca uprawiania sportu zostają zapisane na tablicy oraz w zeszytach. Ta faza stanowi powtórzenie znanego uczniom słownictwa. Podane przez nich zwroty nauczyciel porządkuje w tabelce, np.:

WAS?

WO?

joggen

im Park

schwimmen

im Schwimmbad

Fußball spielen

auf dem Spielplatz

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst Sport kann man überall treiben”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel poleca znalezienie w tekście określeń miejsc, gdzie można uprawiać sport. Uzupełnia listę tych miejsc w tabelce, na tablicy. Uczniowie uzupełniają notatki w zeszycie. Nauczyciel zwraca uwagę na przyimki określające miejsca uprawiania sportu.

  • Uczniowie podchodzą do tablicy i na podstawie Übung 3 z części Sprawdź się wypisują, gdzie można trenować wspinaczkę. Następnie zaznaczają, która wypowiedź pasuje do tekstu, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe, uzupełniają zdania - kto, gdzie trenuje swoją dyscyplinę sportową (Übung 1‑3 z części Przeczytaj).

  • W następnej kolejności uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. Nauczyciel objaśnia niezrozumiałe wyrażenia.

  • Uczniowie w parach próbują odgadnąć, o jaki obiekt sportowy chodzi, uzupełniają zdania - kto, co trenuje oraz gdzie trenują sportowcy (Übung 1‑3 z części Ilustracja interaktywna). Wyniki pracy w parach porównywane są na forum.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat miejsc uprawiania sportów oraz osób je uprawiających (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑4 osobowe i rozdaje im fotografie, na których przedstawieni są ludzie uprawiający sport. Każda z grup ma za zadanie: określić dyscyplinę sportową przedstawioną na fotografii, ustalić nazwę sportowca oraz sporządzić listę miejsc, gdzie można uprawiać przedstawioną na obrazku dyscyplinę sportową. Obrazki powinny być związane z wędrowaniem, sportem fitness, wspinaczką, jazdą na rowerze i tenisem stołowym.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co było dla Was najtrudniejsze i dlaczego?, oczekując informacji zwrotnej od uczniów.

Praca domowa:

Przygotuj zagadkę dla kolegi lub koleżanki z klasy. Podaj dwa z trzech elementów, należących do opisu: nazwa sportu, nazwa sportowca, miejsce uprawiania sportu. Zadaniem koleżanki/kolegi jest podanie trzeciego elementu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: Można polecić uczniom zapoznanie się z ilustracją interaktywną i wykonanie Übung 1‑3 z tej części lekcji. Dzięki temu będzie można poświęcić więcej czasu na ich wypowiedzi ustne.

  • w trakcie lekcji: Uczniowie otrzymują karteczki z nazwą dyscypliny sportowej. Ich zadaniem jest dopisanie nazwy sportowca oraz miejsca jej uprawiania. Kolejnym krokiem jest przygotowanie krótkiej wypowiedzi ustnej, według wzoru: Das ist ein/eineEr/Sieauf/in - popartej gestem lub pokazaniem czynności. Wypowiedzi i gesty prezentowane są w kręgu i powtarzane przez kolejne osoby, przed wysłuchaniem następnej wypowiedzi. A: Das ist ein Läufer. Er läuft im Park. + Pokazanie biegu. Das ist eine Tischtennisspielerin. Sie spielt Tischtennis im Tischtennisklub. + Pokazanie czynności odbicia piłeczki.

  • po lekcji: Zadanie uczniów polega na napisaniu do kolegi/koleżanki wiadomości SMS z informacją: jaki jest jego ulubiony sport, jak nazywa się osoba, która go uprawia i gdzie można ten sport uprawiać. Uczniowie wykorzystują w tym celu słownictwo z ilustracji interaktywnej.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec