Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.10.2
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Tytuł e‑materiału: Wo treibst du Sport? / Gdzie uprawiasz sport?
Poziom edukacyjny, klasa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat sportu, sportowców i związanych z nimi miejsc uprawiania sportu.
Cele szczegółowe lekcji:
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy sportowców;
poda przykłady, gdzie można uprawiać różne dyscypliny sportowe;
opowie o tym, jaki rodzaj sportu uprawia i gdzie trenuje.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu, celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji - czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Metody/techniki nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie odpowiedzi na blogu;
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
fotografie, na których przedstawieni są ludzie uprawiający sport,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel nawiązuje do zdjęcia otwierającego i zadaje uczniom pytania: Wen seht ihr auf dem Bild? Was machen die Personen? Wo sind sie? Następnie zaprasza ich do przeczytania treści informacji „Czy wiesz, że…” i pyta, gdzie uczniowie lub członkowie ich rodzin najchętniej uprawiają sport. Miejsca uprawiania sportu zostają zapisane na tablicy oraz w zeszytach. Ta faza stanowi powtórzenie znanego uczniom słownictwa. Podane przez nich zwroty nauczyciel porządkuje w tabelce, np.:
WAS? | WO? |
joggen | im Park |
schwimmen | im Schwimmbad |
Fußball spielen | auf dem Spielplatz |
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst „Sport kann man überall treiben”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel poleca znalezienie w tekście określeń miejsc, gdzie można uprawiać sport. Uzupełnia listę tych miejsc w tabelce, na tablicy. Uczniowie uzupełniają notatki w zeszycie. Nauczyciel zwraca uwagę na przyimki określające miejsca uprawiania sportu.
Uczniowie podchodzą do tablicy i na podstawie Übung 3 z części Sprawdź się wypisują, gdzie można trenować wspinaczkę. Następnie zaznaczają, która wypowiedź pasuje do tekstu, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe, uzupełniają zdania - kto, gdzie trenuje swoją dyscyplinę sportową (Übung 1‑3 z części Przeczytaj).
W następnej kolejności uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. Nauczyciel objaśnia niezrozumiałe wyrażenia.
Uczniowie w parach próbują odgadnąć, o jaki obiekt sportowy chodzi, uzupełniają zdania - kto, co trenuje oraz gdzie trenują sportowcy (Übung 1‑3 z części Ilustracja interaktywna). Wyniki pracy w parach porównywane są na forum.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat miejsc uprawiania sportów oraz osób je uprawiających (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑4 osobowe i rozdaje im fotografie, na których przedstawieni są ludzie uprawiający sport. Każda z grup ma za zadanie: określić dyscyplinę sportową przedstawioną na fotografii, ustalić nazwę sportowca oraz sporządzić listę miejsc, gdzie można uprawiać przedstawioną na obrazku dyscyplinę sportową. Obrazki powinny być związane z wędrowaniem, sportem fitness, wspinaczką, jazdą na rowerze i tenisem stołowym.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co było dla Was najtrudniejsze i dlaczego?, oczekując informacji zwrotnej od uczniów.
Praca domowa:
Przygotuj zagadkę dla kolegi lub koleżanki z klasy. Podaj dwa z trzech elementów, należących do opisu: nazwa sportu, nazwa sportowca, miejsce uprawiania sportu. Zadaniem koleżanki/kolegi jest podanie trzeciego elementu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: Można polecić uczniom zapoznanie się z ilustracją interaktywną i wykonanie Übung 1‑3 z tej części lekcji. Dzięki temu będzie można poświęcić więcej czasu na ich wypowiedzi ustne.
w trakcie lekcji: Uczniowie otrzymują karteczki z nazwą dyscypliny sportowej. Ich zadaniem jest dopisanie nazwy sportowca oraz miejsca jej uprawiania. Kolejnym krokiem jest przygotowanie krótkiej wypowiedzi ustnej, według wzoru: Das ist ein/eine … Er/Sie … auf/in … - popartej gestem lub pokazaniem czynności. Wypowiedzi i gesty prezentowane są w kręgu i powtarzane przez kolejne osoby, przed wysłuchaniem następnej wypowiedzi. A: Das ist ein Läufer. Er läuft im Park. + Pokazanie biegu. Das ist eine Tischtennisspielerin. Sie spielt Tischtennis im Tischtennisklub. + Pokazanie czynności odbicia piłeczki.
po lekcji: Zadanie uczniów polega na napisaniu do kolegi/koleżanki wiadomości SMS z informacją: jaki jest jego ulubiony sport, jak nazywa się osoba, która go uprawia i gdzie można ten sport uprawiać. Uczniowie wykorzystują w tym celu słownictwo z ilustracji interaktywnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0