Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.7.7
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Klappern gehört zum Handwerk/Reklama dźwignią handlu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat reklamy.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
podsumowuje wypowiedzi na forum związane z promocją oraz reklamą;
przedstawia argumenty za i przeciwko reklamie;
rozpoznaje typy i rodzaje reklam.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie wyrazów w różne kategorie, używanie obrazów dla lepszego zapamiętywania nowych słówek;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównanie struktur z językiem ojczystym (przede wszystkim zdania skutkowe);
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
podająca: pogadanka, opis,
eksponująca: katalog interaktywny,
aktywizująca: burza mózgów, TED Talks, odwróconej lekcji, termometr,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel, wprowadzając ten temat, może zastosować metodę odwróconej lekcji. Poleca uczniom z wyprzedzeniem, aby przygotowali się do wystąpień w formie TED Talks. Temat: Vor- und Nachteile der heutigen Werbung.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup 3- lub 4‑osobowych: według indywidualnych możliwości uczniów oraz według tematu (tworzy grupy opracowujące zalety oraz grupy podsumowujące wady obecnych reklam).
Wskazówki dla uczniów
a) Zbierzcie kilka argumentów, przygotujcie tłumaczenia najważniejszych zwrotów, tak żebyście czuli się pewnie podczas wystąpienia.
b) Przygotowując się do wystąpienia, zapoznajcie się z tekstem wprowadzenia do lekcji, wypowiedziami na forum; weźcie pod uwagę argumenty, które są tam wymieniane oraz słownictwo.
d) Zapytajcie swoją rodzinę lub znajomych, jakie jest ich zdanie na ten temat.
e) Odnieście się do swoich osobistych doświadczeń.
Na wstępie lekcji uczniowie przygotowują plan własnego wystąpienia w dowolnej formie (np. jako checklista lub mapa pojęć).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi kilkoro uczniów z danych grup, aby wczuli się w rolę mówców TED Talks i zaprezentowali swoje argumenty na temat: Vor- und Nachteile der heutigen Werbung. Zadaniem pozostałych uczniów jest zanotowanie najważniejszych lub najciekawszych punktów wystąpienia. Po kilku wystąpieniach nauczyciel proponuje wspólne zapisanie na tablicy (lub ekranie komputera, jeśli nauka odbywa się zdalnie) argumentów za i przeciw.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dyskutują na temat roli reklamy we współczesnym świecie.
W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie, wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się, piszą rozprawkę na temat: Czy dzisiejsza reklama jest potrzebna czy denerwująca?. Zbierają argumenty przemawiające za reklamą i przeciw reklamie, pisząc rozprawkę, przedstawiają jej dobre i złe strony.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, pomoc w rozwiązywaniu zadań oraz ćwiczeń. Uczniowie przygotowują galerię zdjęć różnych produktów oraz naklejają na nie hasła reklamowe, które sami wymyślają. Zdjęcia wraz z hasłami zawieszają w klasie.
W trakcie lekcji: wykorzystanie pomysłu podziału na różne typy i kategorie mediów; odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą. Uczniowie w parach przygotowują spot reklamowy zachęcający do nauki języka niemieckiego w szkole językowej. Spoty w formie dramy są przedstawiane na forum klasy.
Po lekcji: usystematyzowanie posiadanej wiedzy, utrwalenie wiadomości. Uczniowie w formie notatki wizualnej przedstawiają wpływ reklamy na młodych ludzi.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0