Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Bramki logiczne, czyli nowe znaczenie zera i jedynki
Grupa docelowa
II/Szkoła podstawowa 7‑8
Materiał rozszerzający treści podstawy programowej
Ogólny cel kształcenia
Przedstawienie sposobów reprezentowania w komputerze wartości logicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);
4) umiejętność uczenia się;
6) inicjatywność i przedsiębiorczość;
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
a) znajduje powiązanie pomiędzy budową komputera a logiką matematyczną;
b) opisuje działanie podstawowych bramek logicznych;
c) analizuje przebieg sygnału wejściowego w układach prostych i złożonych.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
pokaz multimedialny
ćwiczenia
Formy ogranizacji pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają film „Bramki logiczne, czyli nowe znaczenie zera i jedynki”.
Nauczyciel przeprowadza w klasie quiz – dzieli uczniów na grupy, uczniowie z każdej grupy losują karteczki z pytaniami, muszą na nie odpowiedzieć na podstawie obejrzanego filmu.
Przykładowe pytania:
Jakie są podstawowe bramki logiczne?
Czy określenie „bramka dwustanowa” oznacza, że ma ona dwa wejścia?
Czy istnieje bramka, która ma tylko jedno wejście? Jeśli tak, podaj jaka.
Czy bramki mogą mieć więcej wejść niż dwa?
Czy bramki mogą mieć więcej niż jedno wejście?
Czy bramka AND realizuje funkcję sumy logicznej?
Co to jest sygnał wejściowy?
Czy stan 1 oznaczamy literą W od wysoki?
Czy do opisu działania bramki używamy logiki matematycznej?
Na koniec każda grupa podlicza, ile zdobyła punktów.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel inicjuje pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie: siedem typów bramek logicznych oraz ich działanie, sygnał wejściowy, sygnał wyjściowy.
Praca domowa
Uczniowie dobierają się w pary. Jedna osoba projektuje (na kartce lub w dowolnym programie) układ złożony z kilku bramek logicznych, zadaniem drugiej jest przeanalizowanie i zapisanie przebiegu sygnału w tym układzie. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Metryczka
Tytuł
Bramki logiczne, czyli nowe znaczenie zera i jedynki
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Budowa komputera
Przedmiot
Informatyka
Etap edukacyjny
II/Szkoła podstawowa 7‑8
Materiał rozszerzający treści podstawy programowej
Podstawa programowa
1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, korzystanie z sieci komputerowej. Uczeń:
1) opisuje modułową budowę komputera, jego podstawowe elementy i ich funkcje, jak również budowę i działanie urządzeń zewnętrznych;
Nowa podstawa programowa
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
3) przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze wartości logicznych, liczb naturalnych (system binarny), znaków (kody ASCII) i tekstów;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006, Kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
2) myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
3) informatyczne (TSI kompetencje społeczeństwa informacyjnego);
4) umiejętność uczenia się;
6) inicjatywność i przedsiębiorczość;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
– znajduje powiązanie pomiędzy budową komputera a logiką matematyczną;
– opisuje działanie podstawowych bramek logicznych;
– analizuje przebieg sygnału wejściowego w układach prostych i złożonych.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/177483/v/25/t/student‑canon/m/isp1nOH054