Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: biologia

Temat: Układ immunologiczny w walce z HIV

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XII. Wirusy, wiroidy, priony.
1. Wirusy – pasożyty molekularne. Uczeń:
6) przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez wirusy (wścieklizna, AIDS, Heinego‑Medina, schorzenia wywołane zakażeniem HPV, grypa, odra, ospa, różyczka, świnka, WZW typu A, B i C, niektóre typy nowotworów);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia taksonomię i ogólną charakterystykę HIV;

  • przedstawia etapy rozwoju zakażenia;

  • wyjaśnia różnicę między HIV a AIDS;

  • przedstawia drogi transmisji zakażenia HIV;

  • wskazuje elementy profilaktyki zakażenia HIV;

  • formułuje wnioski na podstawie materiałów źródłowych.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • wariant dyskusji „za i przeciw” – „Zgadzasz się ze mną”/”Nie zgadzasz się ze mną”;

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • quiz;

  • logiczna gałąź.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • karty do quizu;

  • szary papier;

  • markery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.

  2. Każda grupa dostaje karty do quizu (do pobrania w materiałach pomocniczych). Chętny uczeń przeprowadza grę w swojej grupie.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem głównym w e‑materiale.

  2. Uczniowie przygotowują po pięć zdań na temat zakażenia HIV (prawdziwych i fałszywych, liczba dowolna, dwa zdania muszą dotyczyć profilaktyki zakażenia HIV).

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe zespoły i wyjaśnia zasadę dyskusji „Zgadzasz się ze mną”/,,Nie zgadzasz się ze mną”. Jeden z uczniów ma za zadanie przedstawić swoje zdanie na temat skuteczności działania układu odpornościowego w walce z rakiem. Kolejni uczniowie rozpoczynają swoją wypowiedź od zdania „Zgadzam się z Tobą ponieważ…” lub „Nie zgadzam się z Tobą, ponieważ…”. Po przedstawieniu przez wszystkich uczniów z grupy argumentów i opinii uczniowie przedstawiają wspólny wniosek na forum klasy.

  4. Uczniowie, pracując w grupach, prowadzą dyskusję zgodnie z przygotowanymi zdaniami.

  5. Nauczyciel obserwuje pracę grup, słucha czy uczniowie zrozumieli zadanie i czy przedstawiają poprawnie sformułowane argumenty.

  6. Nauczyciel prosi liderów grup o podsumowanie dyskusji na forum klasy.

  7. Nauczyciel prezentuje film pt. „Układ immunologiczny w walce z HIV” na temat obrony organizmu podczas zakażenia HIV.

  8. Uczniowie wykonują logiczną gałąź. Po jej przeanalizowaniu osoba niezaznajomiona z tym tematem powinna móc odpowiedzieć na następujące pytania:

    • Co inicjuje powstanie komórek nowotworowych?

    • Jakie komórki układu odpornościowego podejmują walkę z rakiem?

    • W jaki sposób komórki nowotworowe unikają odpowiedzi układu odpornościowego?

  9. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 6 z e‑materiału.

  10. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów dotyczącą zagadnień zawartych w poleceniach 2 i 3.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie rysują logiczną gałąź na temat prowadzenia badań na obecność HIV.

  2. Liderzy grup przedstawiają prace.

  3. Nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 zawarte w e‑materiale. Uzasadniają odpowiedzi.

Materiały pomocnicze

  • Karta do quizu do pobrania

RMNPM0ekqEjdr

Pobierz załącznik

Karta do quizu pt. ,,Układ immunologiczny w walce z HIV”
Plik PDF o rozmiarze 97.96 KB w języku polskim
  • Klucz odpowiedzi do quizu do pobrania

R1dSrQEi0o6V0

Pobierz załącznik

Klucz odpowiedzi do quizu pt. ,,Układ immunologiczny w walce z HIV”
Plik PDF o rozmiarze 101.73 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka

Film samouczek może również zostać wykorzystany w ramach lekcji powtórkowej.