Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Koniec I wojny światowej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXVII. I wojna światowa. Uczeń:
4) przedstawia przyczyny i skutki rewolucji lutowej i październikowej w Rosji;
5) wyjaśnia przyczyny klęski państw centralnych i Rosji.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXXVII. I wojna światowa. Uczeń:
5) wyjaśnia przyczyny klęski państw centralnych i Rosji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia sytuację w Europie w 1918 roku.

  • charakteryzuje skutki traktatu brzeskiego i opisuje, w jakich okolicznościach doszło do zakończenia I wojny światowej.

  • analizuje zmiany na mapie Europy po zakończeniu I wojny światowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.

  2. Prowadzący inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do sześciu i utworzyli grupy w zależności od numeru. Każda z grup opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 i 4 – Coraz bliżej końca;

  • Grupa 2 i 5 – Rozpad Austro‑Węgier;

  • Grupa 3 i 6 – Rewolucja listopadowa w Niemczech i rozejm w Compiègne.

Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z mapą i w parach wykonują polecenie nr 1: „Opisz niemieckie straty terytorialne w Europie poniesione w wyniku porażki w I wojnie światowej”. Wybrana dwójka uczniowska przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wymieniając państwa, które pojawiły się na mapie Europy po I wojnie światowej, a których nie było na niej, jako samodzielnych bytów politycznych, na początku XX wieku.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia od 1 do 3. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, może zostać nagrodzona oceną za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji „Koniec I wojny światowej” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz ocenia pracę uczniowskich grup.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z filmem w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

Materiały pomocznicze:

S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego, t. 1, Poznań 1989.

Teksty do nauki historji w szkole średnieja, opr. J. Dąbrowski, Kraków 1928.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.