Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Koniec I wojny światowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia sytuację w Europie w 1918 roku.
charakteryzuje skutki traktatu brzeskiego i opisuje, w jakich okolicznościach doszło do zakończenia I wojny światowej.
analizuje zmiany na mapie Europy po zakończeniu I wojny światowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć.
Prowadzący inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do sześciu i utworzyli grupy w zależności od numeru. Każda z grup opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 – Coraz bliżej końca;
Grupa 2 i 5 – Rozpad Austro‑Węgier;
Grupa 3 i 6 – Rewolucja listopadowa w Niemczech i rozejm w Compiègne.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z mapą i w parach wykonują polecenie nr 1: „Opisz niemieckie straty terytorialne w Europie poniesione w wyniku porażki w I wojnie światowej”. Wybrana dwójka uczniowska przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wymieniając państwa, które pojawiły się na mapie Europy po I wojnie światowej, a których nie było na niej, jako samodzielnych bytów politycznych, na początku XX wieku.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia od 1 do 3. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć. Osoba, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, może zostać nagrodzona oceną za aktywność.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Koniec I wojny światowej” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć oraz ocenia pracę uczniowskich grup.
Praca domowa:
Zapoznaj się z filmem w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocznicze:
S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego, t. 1, Poznań 1989.
Teksty do nauki historji w szkole średnieja, opr. J. Dąbrowski, Kraków 1928.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.