Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.1.3
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wie heißt du? / Jak się nazywasz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności przedstawiania się i pytania o imię innych osób.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady niemieckich imion;
przedstawi się;
zapyta inne osoby, jak się nazywają.
Cele motywacyjne:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;
stosowanie odniesień do kultury, tradycji i historii kraju pochodzenia uczniów oraz tworzenie sytuacji komunikacyjnych umożliwiających uczniom rozwijanie umiejętności interkulturowych;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. poprzez porównywanie imion z językiem ojczystym lub innym językiem obcym - na przykład angielskim;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu, np. poprzez przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców;
współpraca z innymi osobami.
Metody i formy pracy:
podająca – praca ze źródłem drukowanym;
problemowa – ekspozycja, dyskusja;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – inscenizacja;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Aby zaciekawić uczniów tematem, nauczyciel pyta, czy wiedzą, jak ich imiona brzmią w innych językach obcych. Zapisuje te imiona na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Przed zapoznaniem się z danymi ze statystyki na temat najpopularniejszych imion w Niemczech, uczniowie proszeni są o zrobienie listy niemieckich imion, znanych im z mediów lub piosenek. Uczniowie mogą w tym celu wykorzystać katalog interaktywny, aby poznać imiona najbardziej rozpoznawalnych postaci z krajów niemieckojęzycznych. Stworzone przez uczniów listy porównywane są z danymi ze statystyki w części Przeczytaj. Uczniowie sprawdzają, czy znane im imiona znalazły się wśród tych najbardziej popularnych.
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych i opracowują wspólnie listę trzech najciekawszych niemieckich imion dziewczęcych i trzech chłopięcych.
Można w tym celu wykorzystać technikę placemat/Platzdeckchen - jest to forma grupowej „burzy mózgów”. Jej celem jest znalezienie rozwiązania problemu. Grupa siedzi wokół stołu, pośrodku którego leży duży arkusz papieru z pięcioma polami do robienia notatek. Jedno z pól znajduje się pośrodku arkusza. Każdy z uczniów notuje na „swoim polu” własne typy imion. Następnie uczestnicy: przemieszczają się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czytają wpisy koleżanek i kolegów, komentują je i uzupełniają. Po zakończeniu tej fazy porównuje się ze sobą podane propozycje. Wynik dyskusji, w tym przypadku ranking najciekawszych imion danej grupy, notowany jest w środkowym polu.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich przedstawił się, wykorzystując niemiecką wersję swojego imienia. W przypadku problemów, nauczyciel udziela rad i wskazówek.
Praca domowa:
Uczniowie tworzą kolaże: naklejają wyszukane zdjęcie znanej osoby, pochodzącej z niemieckiego obszaru językowego i zamieszczają informację na jej temat - jak się nazywa.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie są proszeni o wyszukanie i przyniesienie na lekcję zdjęcia znanej im osoby, pochodzącej z niemieckiego obszaru językowego oraz o przygotowanie informacji - kim ta osoba jest (może być tu konieczna praca ze słownikiem);
w trakcie lekcji: uczniowie wykorzystują prezentowane w katalogu interaktywnym wzorce tekstowe do stworzenia własnych tekstów, opisujących znane im osoby, pochodzące z niemieckiego obszaru językowego;
po lekcji: uczniowie tworzą wymyślone dialogi między wybranymi przez siebie osobami pochodzącymi z niemieckiego obszaru językowego i ćwiczą poznane na lekcji zwroty i wyrażenia.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0