Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Ciąg Fibonacciego w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz rekurencyjny oraz iteracyjny algorytm generujący kolejne elementy ciągu Fibonacciego, zapisany za pomocą języka Python.
Zaimplementujesz rekurencyjny oraz iteracyjny algorytm generowania kolejnych wyrazów ciągu Fibonacciego, w języku Python.
Stworzysz program obliczający i wizualizujący związek tzw. złotego podziału i ciągu Fibonacciego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Ciąg Fibonacciego w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Schemat interaktywny” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie rozwiązują Polecenie 1 i w parach budują schemat lub indywidualnie piszą program, wykorzystując język programowania.
Praca z tekstem. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje związane z ciągiem Fibonacciego. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Uczniowie rozwiązują Polecenie 2 indywidualnie piszą program, wykorzystując język programowania. Porównują swoją odpowiedź z filmem.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie w parach analizują napisane przez siebie programy. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają je na forum klasy. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Pythonie, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Polecenie nr 1 z sekcji „Przeczytaj”. Ich zadaniem jest przygotowanie funkcji zwracającej ciąg Fibonacciego jako listę.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.