Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.

Przedmiot: Informatyka

Temat: Ciąg Fibonacciego w języku Python

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) stosuje przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin algorytmy poznane w szkole podstawowej oraz algorytmy:
e) obliczania wartości elementów ciągu metodą iteracyjną i rekurencyjną, w tym wartości elementów ciągu Fibonacciego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz rekurencyjny oraz iteracyjny algorytm generujący kolejne elementy ciągu Fibonacciego, zapisany za pomocą języka Python.

  • Zaimplementujesz rekurencyjny oraz iteracyjny algorytm generowania kolejnych wyrazów ciągu Fibonacciego, w języku Python.

  • Stworzysz program obliczający i wizualizujący związek tzw. złotego podziału i ciągu Fibonacciego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Ciąg Fibonacciego w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Schemat interaktywny” w kontekście programowania.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie rozwiązują Polecenie 1 i w parach budują schemat lub indywidualnie piszą program, wykorzystując język programowania.

  2. Praca z tekstem. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje związane z ciągiem Fibonacciego. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Praca z multimedium. Uczniowie rozwiązują Polecenie 2 indywidualnie piszą program, wykorzystując język programowania. Porównują swoją odpowiedź z filmem.

  4. Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  5. Uczniowie w parach analizują napisane przez siebie programy. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają je na forum klasy. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Pythonie, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Polecenie nr 1 z sekcji „Przeczytaj”. Ich zadaniem jest przygotowanie funkcji zwracającej ciąg Fibonacciego jako listę.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.