Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.12.4
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – j. niemiecki
Temat zajęć: Wie ein Muttersprachler sprechen/Mówić jak native speaker
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cele ogólne lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat języka niemieckiego jako obcego oraz metod służących do nauki języków obcych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
analizuje dane związane z nauką języka niemieckiego;
przedstawia wybrane metody nauki języka w Internecie;
zastanawia się nad własną nauką języka niemieckiego.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
opowiada o swoich osobistych doświadczeniach.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych, np. przy zadaniach z zaimkami względnymi (rodzajnik determinuje użycie odpowiedniego zaimka) oraz pozajęzykowych (ilustracje, diagramy, statystyki);
przeprowadzanie świadomej analizy języka obcego- porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrażeń, uogólnianie;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (głośne wyrażanie pozytywnej afirmacji/ stwierdzenia o sobie, np. „uczenie niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”, „mówię po niemiecku o wiele lepiej niż miesiąc temu” itd.).
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: opis, praca z tekstem źródłowym (artykułem z magazynu), praca z plikiem audio;
aktywizująca: burza mózgów, ankieta, słowa klucze, zabawa na podsumowanie pracy z e‑materiałem (tzw. suwak);
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
multimedium (plik audio);
urządzenie do odtworzenia piosenki, np. zespołu Die Prinzen;
pomocnicze zwroty do analizy ankiety (do wyświetlenia);
karteczki z zagadnieniami do pliku audio;
karteczki z hasłami;
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza fragment piosenki, np. zespołu Die Prinzen pt. „Be cool speak Deutsch”, i pyta uczniów, czy domyślają się, co będzie tematem lekcji. Uczniowie podają swoje hipotezy na forum klasy (burza mózgów). Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy cztery pytania:
Wie viele Jahre lernst du Deutsch?
Warum lernst du Deutsch?
Wie findest du die deutsche Sprache?
Was ist für dich an der deutschen Sprache am schwierigsten?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje jedno spośród następujących zagadnień:
Deutsch als Muttersprache
Deutsch als Fremdsprache
Deutsch in den polnischen Schulen
Die Gründe, Deutsch zu lernen
c) Faza podsumowująca
Uczniowie stają naprzeciw siebie w dwóch rzędach (tzw. suwak). Nauczyciel czyta temat, na który stojący naprzeciw siebie uczniowie będą rozmawiać 1‑2 minuty. Następnie uczniowie jednego rzędu przesuwają się o jeden krok w prawą stronę. Ostatni uczeń przechodzi na miejsce pierwsze z lewej strony rzędu. W ten sposób uczniowie tworzą nową parę. Nauczyciel czyta inne hasło jako temat rozmowy. Czynność jest powtarzana do czasu wyczerpania haseł. Przykładowe hasła: Deutschkurse, die deutsche Grammatik, Wortschatz erweitern, die deutschen Filme, die Hörbücher, die Fehler, der Deutschunterricht, itp.
Praca domowa
Uczniowie formułują wpis na forum – piszą odpowiedź na pytanie ucznia zadane w Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Uczniowie udzielają wskazówek, jak można nauczyć się języka niemieckiego. Nauczyciel proponuje także pracę domową dla chętnych uczniów – Aufgaben 1‑7 w części Sprawdź się. Uczniowie wykonują dowolną ilość zadań, za każde wykonane zadanie otrzymują 1‑3 punkty w zależności od stopnia trudności.
Materiały pomocnicze:
https://www.goethe.de/ins/pl/de/spr/prf.html
Uczniowie mogą na lekcji zapoznać się także z ofertą egzaminów, certyfikatów oraz materiałów edukacyjnych z języka niemieckiego, które proponowane są na powyższej stronie internetowej Goethe‑Institut. Materiał ten może być podstawą do głębszej analizy tematu lekcji, służyć jako inspiracja dla uczniów oraz zachęcić ich do intensywnej nauki języka niemieckiego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: przygotowanie się do wypowiedzi na temat Mein Deutschlernen/Mein Abenteuer mit Deutsch. Uczniowie wpisują tytuł nagrania Wie ein Muttersprachler sprechen w wyszukiwarkę internetową. Na podstawie artykułów, które na ten temat się wyświetlają, oraz zawartego w nich słownictwa przygotowują słowniczek oraz zestaw wyrażeń i zwrotów przydatnych do sformułowania wypowiedzi.
W trakcie lekcji: praca z materiałem audio (wyszukiwanie informacji, układanie ich w odpowiedniej kolejności, utrwalanie słownictwa). Nauczyciel może zorganizować spotkanie z rodzimym użytkownikiem języka niemieckiego, nauczycielem/lektorem native speakerem (również w formie online). Korzystając ze słownictwa z pliku audio uczniowie zadają pytania, jakich błędów unikać, aby poprawnie mówić, na co szczególnie zwrócić uwagę podczas nauki języka obcego itp.
Po lekcji: wykorzystanie słownictwa z zakresu tematycznego Edukacja lub Nauka i technika. Na podstawie treści nagrania uczniowie przygotowują fiszki ze słownictwem lub zwrotami bądź ulotkę informacyjną na temat: Wie kann man Deutsch lernen. Ulotki mogą zostać zawieszone na gazetce ściennej w klasopracowni języka niemieckiego.