Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Skumulowane i nieskumulowane sumy wartości w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak sprawdzić skumulowany procentowy rozkład danych.
Będziesz wiedział, jak wyliczyć skumulowane sumy wartości zamówień.
Poznasz sposób na wyznaczenie nieskumulowanych sum wartości zamówień.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Skumulowane i nieskumulowane sumy wartości w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– w jaki sposób można sprawdzić, jak procentowo rozkładają się określone dane narastające?
– jak wyliczyć narastające sumy wartości za pomocą formuły tablicowej?
– jak wyznaczyć nieskumulowane sumy określonych wartości?
Ochotnicy na nie odpowiadają. Pozostali uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi lub przedstawiają swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują film z sekcji „Samouczek I” wyświetlony na tablicy. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1: „Rodzic prosi cię o pomoc w firmie. Chce się dowiedzieć, jak procentowo rozkładają się zarobki jego pracowników. Utwórz arkusz, w którym w pierwszej kolumnie wpiszesz numer identyfikacyjny pracownika, a w drugiej jego pensję. Następnie stwórz tabelę pomocniczą, w której znajdą się wartości graniczne przedziałów pensji pracowników. Korzystając z poznanej funkcji, wykonaj potrzebne obliczenia.” i omawia przykładowe rozwiązanie postawionego problemu.
Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Samouczek I”, czyta treść polecenia nr 2: „Niektórzy pracownicy w firmie twoich rodziców dostali awans i teraz zarabiają 2 razy więcej. Sprawdź, jak zmienił się procentowy rozkład zarobków”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie realizują indywidualnie ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Samouczek II”, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną osobą.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Samouczek III”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Skumulowane i nieskumulowane sumy wartości w arkuszu kalkulacyjnym”).
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedia w sekcjach: „Samouczek I”, „Samouczek II”, „Samouczek III” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.