Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska, Anna Faszcza

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What is Democracy? / Czym jest demokracja?

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne 1, 2, 3,

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.5, II.6, II.7, III.4, III.7, IV.1, IV.6, V.1, V.6, VII.4, VIII.2, VIII.3, IX.1, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące demokracji.

  2. Uczeń prezentuje opinię na temat demokracji.

  3. Uczeń wyjaśnia, dlaczego Polska jest krajem demokratycznym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat demokracji.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat zasad systemu demokratycznego.

  3. Uczeń kształtuje kompetencje obywatelskie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie doskonalenia się)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/filmem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • What form of government do we have here in Poland?

  • What about other EU countries?

  • What are the rules of democracy?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu What is Democracy? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odnosząc się do treści tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • Describe in your own words what democracy is.

  • What is the origin of the word ‘democracy’?

  • What is the biggest advantage of living in a democratic country as opposed to an authoritarian regime?

Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  2. W ramach przygotowania do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem (nauczyciel zachęca do robienia notatek z treści), a następnie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Film). Starają się je uzasadnić informacjami z filmu.

  4. Uczniowie ponownie oglądają film i wykonują Exercise 3 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  5. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Film), a następnie wskazane pary prezentują wypowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi najpierw w parach, następnie w większych grupach, a na końcu na forum klasy. Uczniowie próbują wspólnie ustalić wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które zaprezentują nauczycielowi.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from England wants to know if Poland is a democratic country and wants to know if you like living here. Write an email in which you:

  • explain what kind of democracy Poland is;

  • justify why Poland is a democratic country;

  • describe one interesting political aspect about Poland;

  • present your opinion about living in Poland.

Your email should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w parach, w ramach pracy domowej lub w fazie realizacyjnej lekcji, tworzą na podstawie filmu mapę pojęć na temat demokracji. Głównym węzłem jest democracy, podwęzłami representative democracydirect democracy. Do podwęzłów uczniowie dołączają informacje na temat owych rodzajów demokracji zawarte w filmie, by następnie móc na podstawie mapy opisać oba systemy polityczne podczas prezentowania mapy na forum klasy.