Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy grafit, grafen, diament i nanorurki mają ze sobą coś wspólnego?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
7) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.
Zakres rozszerzony:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
9) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni pojęcie alotropii na przykładzie węgla;
na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i nanorurek zanalizuje i tłumaczy właściwości i wynikających z nich zastosowań różnych odmian tego samego pierwiastka chemicznego.
Strategie:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda lekcji odwróconej;
praca w grupie zadaniowej;
dyskusja;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących;
technika „kieszeń i szuflada”.
Forma pracy:
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Co wspólnego łączy grafit, grafen, diament i nanorurki?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół zastosowania grafitu, grafenu, diamentu i nanorurek.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wykorzystuje metodę lekcji odwróconej – uczniowie w domu mieli za zadanie zapoznać się z tekstem dotyczącym diamentu, grafitu, grafenu i nanorurek zawartym w epodręczniku.
Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na cztery grupy zadaniowe:
I grupa – diament;
II grupa – grafit;
III grupa – grafen;
IV grupa – nanorurki.
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru i mazaki oraz na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału zapoznaje się z materiałem w ramach swojego zagadnienia, opracowuje go zwracając uwagę na budowę wewnętrzną, właściwości i zastosowanie. Po wykonaniu pracy liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich na forum. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną i wyjaśnia, ewentualnie zaistniałe, niezrozumiałe kwestie.
Uczestnicy zajęć samodzielnie zapoznają się z mapą pojęciową dotyczącą alotropii węgla, po czym wykonują ćwiczenie.
Nauczyciel zleca uczniom wykonanie zestawu ćwiczeń w epodręczniku – praca indywidualna.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Która z odmian alotropowych węgla przewodzi prąd elektryczny?
Na skutek czego diament wykazuje swoją twardość?
W której z odmian węgla występują siły van der Waalsa?
Czy słuszne jest stwierdzenie dla grafenu, że jest to cienka, pojedyncza warstwa grafitu?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapę pojęciową uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do zajęć. Nauczyciel może ją wykorzystać przy omawianiu alotropii węgla.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Która z odmian alotropowych węgla przewodzi prąd elektryczny?
Na skutek czego diament wykazuje swoją twardość?
W której z odmian węgla występują siły van der Waalsa?
Czy słuszne jest stwierdzenie dla grafenu, że jest to cienka, pojedyncza warstwa grafitu?
Materiały pomocnicze
karty pracy;
arkusze papieru;
mazaki;
glutaki.