Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Związki składniowe liczebnika z rzeczownikiem. Zasady poprawnościowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia różnicę między związkiem rządu a związkiem zgody w relacji gramatycznej liczebnika i rzeczownika;
wyjaśnia najważniejsze zasady poprawnej odmiany liczebników i rzeczowników;
wskazuje na odstępstwa od zasad i wyjątki w sytuacji odmiany liczebników i rzeczowników i uzasadnia je;
odmienia różne typy liczebników i towarzyszących im rzeczowników.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
pogadanka heurystyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania: który obecnie mamy rok? Następnie weryfikuje poprawną odpowiedź i wyjaśnia, że w najprostszych sytuacjach często stosujemy niepoprawne formy. Najczęściej dotyczy to związków liczebników z rzeczownikami, które będą tematem zajęć.
Nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, w tym z różnicą między związkiem zgody a związkiem rządu w przypadku składniowych związków liczebnika z rzeczownikiem. Następnie przystępują do wykonania ćwiczeń w sekcji: „Film edukacyjny”, a dopiero po ogólnoklasowej weryfikacji odpowiedzi, zapoznają się z filmem edukacyjnym z udziałem dr Agaty Hąci. Po wysłuchaniu wykładu wykonują przyporządkowane do multimedium polecenia.
Faza podsumowująca
Uczniowie przystępują do rozwiązania quizu w sekcji „Gra edukacyjna”. Po omówieniu wyników z nauczycielem, uczniowie mogą wykonać jeszcze jedno ćwiczenie:
Proszę zapisać słownie właściwe liczebniki, a wyrazy podane w nawiasach zastowwać w odpowiedniej formie.
Spośród 1852 osób, które brały udział w konkursie, tylko 22 udało się dostać do finału (czworo zawodnicy) zabrakło po 2,5 (punkt), a (dwoje) – po 4 (punkt). Oboje (pechowiec, pochodzić) z Poznania. Pani Maria, na którą liczyło (3,5‑tysięczne) grono widzów, miała pecha – potrafiła powiedzieć wszystko o 2342 (aktor) z Hollywood, lecz nie wiedziała nic o Gustawie Holoubku. Przez to zdobyła o 3 (procent) punktów mniej niż sądziła. Takie przykre niespodzianki przydarzały się też (szereg, inne osoby). Pan Jarosław wyliczył sobie przed konkursem, że uzyska co najmniej 180,5 (punkt), co odpowiadałoby 77 (procent) testu. Tymczasem zamiast spodziewanych pytań o najnowsze osiągnięcia techniki, dostał pytania dotyczące swojej rodziny. Był tak tym zaskoczony, że zapomniał opowiedzieć o (swoje 4 dzieci). Nie pamiętał też, że przed 35 (lata) oświadczył się żonie w sylwestra, parę minut przed (wpół do, dwunasta). ze zdenerwowania powiedział o (szereg, niepotrzebne rzeczy) i w sumie mówił 2,5 (raz) dłużej, niż powinien był. Dostał za to 15,5 (punkt karny), więc mógł już przestać marzyć o 77 (procent). Uzyskał jedynie 33 (procent), ale cóż można zrobić z 33 (procent)? Pani Mirosława była pewna, że będzie opowiadać o historii. Ten temat przecież wylosowała przed 1,5 (miesiąc) w eliminacjach. Tymczasem kazano jej wyszukać wady w 33 (sanie), opowiadać o 10 (skrzypcach) i przyglądać się 12 (zabytkowe drzwi), aby później o nich opowiadać. Nie udało jej się więc zdobyć 80,5 (procent) punktów, a taka liczba była potrzebna, by przejść do następnego etapu.
Formy i normy, red. K. Kłosińska, Warszawa 2014, 67.
Odpowiedzi:
tysiąca ośmiuset pięćdziesięciu dwóch
dwudziestu dwóm I dwudziestu dwu /dwudziestu dwom
Czworgu zawodnikom
dwa i pół punktu
dwojgu
cztery punkty
Oboje pechowców pochodziło
trzyipółtysięczne
dwóch tysiącach trzystu czterdziestu dwóch/ dwóch tysiącach trzystu czterdziestu dwu / dwóch tysiącach trzystu czterdzieściorgu dwóch / dwóch tysiącach trzystu czterdzieściorgu dwu
trzy procent
szeregowi innych osób
sto osiemdziesiąt i pół punktu
siedemdziesięciu siedmiu procentom
swoich czworgu dzieciach
trzydziestoma pięcioma laty
przed wpół do dwunastej
szeregu niepotrzebnych rzeczy
dwa i pól razy
piętnaście i pół punktu karnego
siedemdziesięciu siedmiu procentach
trzydzieści trzy procent
trzydziestoma trzema procentami
przed półtora miesiąca
trzydzieściorgu sześciorgu saniach
dziesięciorgu skrzypcach
dwanaściorgu zabytkowym drzwiom
osiemdziesięciu i pól procent punktów
Materiały dodatkowe:
Danuta Buttler, Halina Kurkowska, Halina Satkiewicz, Kultura języka polskiego: zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa 1973.
Stanisław Mędak, Liczebnik też się liczy. Gramatyka liczebnika z ćwiczeniami: poziom średni ogólny, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.