Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Stan wojenny i rządy Wojciecha Jaruzelskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia przyczyny wprowadzenia stanu wojennego w Polsce;
wyjaśnia, jak wyglądało życie Polaków w stanie wojennym;
wymienia przyczyny kryzysu, w jakim znalazła się gospodarka PRL w czasie stanu wojennego;
przedstawia politykę równoważenia sił, którą w latach 80. prowadził gen. Wojciech Jaruzelski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Stan wojenny i rządy Jaruzelskiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia przygotowane propozycje, a ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie się do nich odnoszą i uzupełniają je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 2 „Przedstaw, jak WRON uzasadniała konieczność wprowadzenia stanu wojennego.”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki. Następnie wybrana dwójka uczniowska prezentuje swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie odnoszą się do niej. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 4, ocieniając, czy w świetle trwającej sesji sejmu wprowadzenie stanu wojennego przez Radę Państwa było zgodne z obowiązującą w PRL–u konstytucją.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje pierwszy z filmów. Tym razem uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych, przygotowując odpowiedź na polecenie nr 3 „Wymień przyczyny kryzysu, w jakim znalazła się gospodarka PRL w czasie stanu wojennego. W jaki sposób rząd starał się sobie z nim radzić?”. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Następnie uczniowie zapoznają się z drugim filmem i we wspomniany sposób wykonują polecenie nr 5 – wyjaśniają, czym przejawiała się polityka równoważenia sił, którą w latach 80. prowadził gen. Wojciech Jaruzelski. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie: Czy wprowadzenie stanu wojennego w Polsce w 1981 roku było uzasadnione? Czy było koniecznością? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi wraz z argumentacją. Nauczyciel dokonuje słownej oceny pracy klasy w trakcie zajęć.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Stan wojenny i rządy Jaruzelskiego” i inicjuje krótką rozmowę. Czego uczniowie się nauczyli? Co było dla nich trudne? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie prowadzący omawia przebieg zajęć i dokonuje oceny pracy uczniowskich grup.
Praca domowa:
Wróć do materiałów filmowych z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj polecenia nr 1 i 4.
Wykonaj ćwiczenie 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
W. Kot, PRL. Polskie dekady. Kronika naszych czasów 1950–1990, Poznań 2001.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–1991, PWN, Warszawa 1992.
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, PWN, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami zawartymi w audiobooku oraz nagraniach filmowych. Wówczas nauczyciel może polecić uczniom, aby przygotowali na ich podstawie prezentacje dotyczące stanu wojennego i rządów gen. Jaruzelskiego, które przedstawią w fazie realizacyjnej.