Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 22. Istota definicji: przesunięcie kategorialne i błędne koło definicyjne

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
4. Definicje jako środek uściślania myśli i mowy: typy definicji, kryteria poprawności definicji, problem perswazyjności definicji. Uczeń:
3) określa, które z warunków poprawności łamie określona definicja, i usuwa znalezione wady (nieadekwatność, niezrozumiałość definiensa, ignotum per ignotum, błędne koło);
4) identyfikuje perswazyjny komponent przykładowych definicji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz dwa bardzo częste błędy definicyjne: błędne koło i przesunięcie kategorialne.

  • Zrozumiesz wszechstronność zastosowania znajomości tych błędów oraz sposobów ich unikania.

  • Poćwiczysz rozpoznawanie i naprawianie definicji zawierających te błędy.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje dwa bardzo częste błędy definicyjne: błędne koło i przesunięcie kategorialne;

  • rozumie wszechstronność zastosowania znajomości tych błędów oraz sposobów ich unikania;

  • ćwiczy rozpoznawanie i naprawianie definicji zawierających te błędy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie dowolnego wybranego fragmentu Sumy teologicznej św. Tomasza z Akwinu, ale takiego, w którym św. Tomasz dostrzega i usuwa błąd przesunięcia kategorialnego.

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów komentarz do lektury (praca domowa), w szczególności dopytuje o metodę, za pomocą której św. Tomasz rozstrzyga trudności. Nauczyciel komentuje spostrzeżenia uczniów, naprowadzając ich na błąd przesunięcia kategorialnego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.

  2. Nauczyciel dobiera uczniów w trójki. Każda trójka ma za zadanie ułożyć definicję, która jest albo poprawna, albo zawiera sprytnie zakamuflowany błąd przesunięcia kategorialnego lub błędne koło definicyjne.

  3. Nauczyciel prosi kolejne trójki o przedstawienie wyników swojej pracy, podczas gdy zadaniem reszty klasy jest wskazanie, czy wyjaśnienie istotnie zawiera błąd i na czym on polega. Nauczyciel komentuje efekt każdego takiego dochodzenia.

  4. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5–8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczeń ma za zadanie znalezienie obszaru doświadczenia lub wiedzy, w których współcześnie może często dochodzić do przypadków przesunięcia kategorialnego. Dlaczego tak jest?

Materiały pomocnicze:

  • Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.

  • Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.