Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Mechanizm ślizgowy skurczu mięśnia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz budowę sarkomeru.
Wyjaśnisz funkcje filamentów aktynowych i miozynowych.
Wyjaśnisz związek budowy włókna mięśniowego poprzecznie prążkowanego ze zdolnością do skurczu.
Opiszesz mechanizm ślizgowy skurczu mięśnia.
Określisz znaczenie „ślizgowego” mechanizmu skurczu i rozkurczu mięśnia.
Wskażesz, jakie są przyczyny stężenia pośmiertnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz budowę sarkomeru.
Wyjaśnisz funkcje filamentów aktynowych i miozynowych.
Wyjaśnisz związek budowy włókna mięśniowego poprzecznie prążkowanego ze zdolnością do skurczu.
Opiszesz mechanizm ślizgowy skurczu mięśnia.
Określisz znaczenie „ślizgowego” mechanizmu skurczu i rozkurczu mięśnia.
Wskażesz, jakie są przyczyny stężenia pośmiertnego.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Mechanizm ślizgowy skurczu mięśnia”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać, które zdania dotyczące tematu lekcji przedstawiają prawdziwe informacje) zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i określa na tej podstawie kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje pytania:
– Jak zbudowane są mięśnie szkieletowe?
– Jak zbudowane jest włókno mięśniowe i jakie funkcje pełnią poszczególne elementy jego budowy?
Uzupełnia wypowiedzi uczniów, koryguje ewentualne błędy.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie omawiają mechanizm ślizgowy skurczu mięśnia, wykorzystując ilustracje z e‑materiału wyeksponowane na tablicy interaktywnej.
Praca z animacją pt. „Mechanizm ślizgowy skurczu mięśnia”. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału oraz poleceniem nr 1 (dotyczącym przyczyny wsuwania się filamentów aktynowych pomiędzy filamenty miozynowe) i wspólnie rozwiązują zadanie.
Uczniowie wykonują w parach polecenia nr 2 (dotyczące zmian długości poszczególnych miofilamentów oraz całego sarkomeru podczas skurczu mięśnia) i nr 3 (pytające o przyczynę przejścia główki miozyny z konfiguracji niskoenergetycznej w wysokoenergetyczną). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 7 (w którym mają za zadanie określić istotę „ślizgowego” mechanizmu skurczu i rozkurczu mięśnia) i nr 8 (dotyczące przyczyny stężenia pośmiertnego), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj model sarkomeru z dowolnych materiałów.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z animacją, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.