Autorka e‑materiału: Aneta Wilemska‑Rudnik

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Summer Camps for Teens / Letnie obozy dla młodzieży

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.8, I.13, II.2, II.5, III.1, III.4, V.2, V.3, V.8, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sposobami spędzania czasu na obozach.

  2. Uczeń umie wypowiadać się na temat sposobów spędzania czasu na obozach.

  3. Uczeń potrafi opowiadać o swoim ostatnim obozie letnim.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat sposobów spędzania czasu na obozach.

  2. Uczeń poszerza horyzonty na temat różnych możliwości spędzania wakacji.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o opisanie zdjęcia przedstawiającego nastolatków w trakcie pieszej wędrówki: Can you describe the photo? W ramach przygotowania uczniowie podają kilkanaście słów/kolokacji związanych ze zdjęciem. Następnie stosują te wyrażenia, opisując zdjęcie.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 12 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tytuł oraz nagłówki tekstu Are You Ready for Your Next Summer Camp? i odpowiadają na pytanie nauczyciela: Which of the activities shown in Exercise 2 can you do at a Science and Activity Camp/Harry Potter Camp/Theatre Camp? Uczniowie podają propozycje na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst Are You Ready for Your Next Summer Camp? i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Następnie z przetłumaczonymi wyrażeniami tworzą zdania na swój temat typu prawda/fałsz. Odczytują je na forum klasy, a zadaniem kolegów/koleżanek jest odgadnięcie, czy dane zdanie jest prawdą, czy fałszem (np. I’m pretty good at archery. True or false).

  5. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Dodatkowo w parach uczniowie mogą ćwiczyć literowanie i pisownię wybranych wyrazów. Ponadto uczniowie mogą dobrać do obrazków w prezentacji odpowiednie słownictwo z wcześniejszych etapów lekcji.

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2–4 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie odpowiadają na forum klasy na pytanie: Which camp do you like best? Why?

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 5, 6 (Sprawdź się). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 34 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You want to write about your last summer camp to a friend from England. In the email:

  • write when and where you went;

  • describe interesting activities;

  • write about an evening program.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie analizują prezentację multimedialną z e‑materiału i piszą w domu krótką pracę pisemną (około 50 słów) podsumowującą różne rodzaje obozów letnich, na które młodzież może się wybrać.