Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.12.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich möchte ein Haustier / Chciałbym/chciałabym mieć zwierzę domowe
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o zwierzętach domowych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel zaprasza uczniów na dywan. Następuje krótka dyskusja w języku polskim o marzeniach. O czym marzą uczniowie? O czym marzy nauczyciel? | plenum | 14 min | |
Po krótkim wstępie w języku polskim nauczyciel, używając pacynki, opowiada o swoich marzeniach: Ich möchte … Korzysta z kart obrazkowych, aby ułatwić uczniom rozumienie wypowiedzi. | pacynka, karty obrazkowe | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel pyta, o czym marzy Klara, i przedstawia uczniom trzy możliwe odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają właściwą odpowiedź. | Trzy możliwe odpowiedzi leżą na dywanie w formie kart obrazkowych. Uczniowie podchodzą i do wybranej przez siebie odpowiedzi przypinają klamerkę od bielizny. | ||
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają w nim flamastrem zdanie z informacją, że Klara chciałaby mieć zwierzątko. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej rozwiązanie tego zadania. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami. Uczniowie czytają zdanie na głos: najpierw pojedynczo, potem wszyscy razem. | praca indywidualna | praca z tekstem | |
Uczniowie otrzymują komplet kart obrazkowych oraz napisów. Łączą w pary obrazek z napisem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w parach | Na kartach obrazkowych widnieją zwierzęta wymienione w dialogu, zaś na osobnych kartkach ich niemieckie nazwy. | |
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium). Gra ma na celu utrwalenie nazw zwierząt. | praca indywidualna | 18 min | na tabletach |
Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami zwierzęcia. Spośród czterech podanych nazw wybierają zwierzę, które wydaje dany dźwięk (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują w kopercie dwie zagadki w postaci krótkich rymowanek oraz ilustracji. Odgadują, o jakie zwierzę chodzi, i wpisują niemiecką nazwę. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca w parach | ||
Uczeń układa ze sznurka kształt dowolnego zwierzątka, o którym była mowa w dialogu. Partner odgaduje, o jakie zwierzę chodzi, i podaje jego niemiecką nazwę. | zabawa ze sznurkiem | ||
Nauczyciel rozkłada w sali maskotki (zwierzęta, których nazwy pojawiły się na lekcji). Uczniowie otrzymują etykiety z nazwami zwierząt. Poruszają się po sali, szukając odpowiednich maskotek, i umieszczają przy nich właściwe napisy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca indywidualna | maskotki, etykiety z nazwami zwierząt Zamiast maskotek można użyć kart obrazkowych. | |
Nauczyciel rozdaje uczniom wydruk labiryntu według propozycji z e‑materiału (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie przechodzą przez labirynt i układają zdanie z odnalezionych po drodze wyrazów. Zdanie przepisują do zeszytu (Ich möchte ein Haustier). | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie przedstawiają to samo zwierzę. Mówią chórem: ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 13 min | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej domy zwierząt: klatkę papugi, klatkę chomika, akwarium. Uczniowie podają nazwy zwierząt, do których należą domy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Nauczyciel prezentuje zabawki zwierzęce. Ochotnicy podają nazwy zwierząt, do których mogą należeć te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | Mogą to być prawdziwe zabawki ze sklepu zoologicznego lub zdjęcia zabawek. | ||
Zadanie domowe. Uczniowie piszą list do Świętego Mikołaja z informacją, o czym marzą. List piszą na formularzu otrzymanym od nauczyciela, na którym znajdują się już fragmenty tekstu, tj. powitanie oraz pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel żegna się z uczniami, np. Jetzt ist Pause. Bis zur nächsten Stunde. Auf Wiedersehen. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zaprasza uczniów na dywan. Następuje krótka dyskusja w języku polskim o marzeniach. O czym marzą uczniowie? O czym marzy nauczyciel?
plenum
14 min
Po krótkim wstępie w języku polskim nauczyciel, używając pacynki, opowiada o swoich marzeniach: Ich möchte … Korzysta z kart obrazkowych, aby ułatwić uczniom rozumienie wypowiedzi.
pacynka, karty obrazkowe
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel pyta, o czym marzy Klara, i przedstawia uczniom trzy możliwe odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają właściwą odpowiedź.
Trzy możliwe odpowiedzi leżą na dywanie w formie kart obrazkowych. Uczniowie podchodzą i do wybranej przez siebie odpowiedzi przypinają klamerkę od bielizny.
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają w nim flamastrem zdanie z informacją, że Klara chciałaby mieć zwierzątko. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej rozwiązanie tego zadania. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami. Uczniowie czytają zdanie na głos: najpierw pojedynczo, potem wszyscy razem.
praca indywidualna
praca z tekstem
Uczniowie otrzymują komplet kart obrazkowych oraz napisów. Łączą w pary obrazek z napisem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w parach
Na kartach obrazkowych widnieją zwierzęta wymienione w dialogu, zaś na osobnych kartkach ich niemieckie nazwy.
Faza realizacyjna
Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium). Gra ma na celu utrwalenie nazw zwierząt.
praca indywidualna
18 min
na tabletach
Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami zwierzęcia. Spośród czterech podanych nazw wybierają zwierzę, które wydaje dany dźwięk (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują w kopercie dwie zagadki w postaci krótkich rymowanek oraz ilustracji. Odgadują, o jakie zwierzę chodzi, i wpisują niemiecką nazwę. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca w parach
Uczeń układa ze sznurka kształt dowolnego zwierzątka, o którym była mowa w dialogu. Partner odgaduje, o jakie zwierzę chodzi, i podaje jego niemiecką nazwę.
zabawa ze sznurkiem
Nauczyciel rozkłada w sali maskotki (zwierzęta, których nazwy pojawiły się na lekcji). Uczniowie otrzymują etykiety z nazwami zwierząt. Poruszają się po sali, szukając odpowiednich maskotek, i umieszczają przy nich właściwe napisy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca indywidualna
maskotki, etykiety z nazwami zwierząt
Zamiast maskotek można użyć kart obrazkowych.
Nauczyciel rozdaje uczniom wydruk labiryntu według propozycji z e‑materiału (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie przechodzą przez labirynt i układają zdanie z odnalezionych po drodze wyrazów. Zdanie przepisują do zeszytu (Ich möchte ein Haustier).
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie przedstawiają to samo zwierzę. Mówią chórem: ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
13 min
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej domy zwierząt: klatkę papugi, klatkę chomika, akwarium. Uczniowie podają nazwy zwierząt, do których należą domy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Nauczyciel prezentuje zabawki zwierzęce. Ochotnicy podają nazwy zwierząt, do których mogą należeć te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Mogą to być prawdziwe zabawki ze sklepu zoologicznego lub zdjęcia zabawek.
Zadanie domowe. Uczniowie piszą list do Świętego Mikołaja z informacją, o czym marzą. List piszą na formularzu otrzymanym od nauczyciela, na którym znajdują się już fragmenty tekstu, tj. powitanie oraz pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel żegna się z uczniami, np. Jetzt ist Pause. Bis zur nächsten Stunde. Auf Wiedersehen.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0