Numer e‑materiału: 1.3.12.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich möchte ein Haustier / Chciałbym/chciałabym mieć zwierzę domowe
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy o zwierzętach domowych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa zwierzęta domowe;

  • wyraża ustnie i pisemnie chęć posiadania zwierzątka domowego.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • odczuwa radość z możliwości tworzenia zadań dla innych;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami prac.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów;

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z tekstem;

  • gra multimedialna;

  • spacer po klasie;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • pacynka;

  • maskotki w kształcie zwierząt;

  • zabawki zwierzęce;

  • sznurek;

  • klamerki;

  • pliki audio (odgłosy zwierząt).

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (berek wyrazowy)

Uczniowie zastanawiają się w domu, jakie zwierzątko chcieliby dostać (inne niż te omawiane na lekcji). Szukają w słowniku jego niemieckiej nazwy i przygotowują ilustrację oraz napis (na osobnej kartce). Na kolejnych zajęciach każdy uczeń prezentuje swoją propozycję. Następnie wszyscy grają w berka wyrazowego, używając nowych słówek. Obrazki wskazują przy pomocy łapek na muchy.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel zaprasza uczniów na dywan. Następuje krótka dyskusja w języku polskim o marzeniach. O czym marzą uczniowie? O czym marzy nauczyciel?

plenum

14 min

Po krótkim wstępie w języku polskim nauczyciel, używając pacynki, opowiada o swoich marzeniach: Ich möchte … Korzysta z kart obrazkowych, aby ułatwić uczniom rozumienie wypowiedzi.

pacynka, karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel pyta, o czym marzy Klara, i przedstawia uczniom trzy możliwe odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają właściwą odpowiedź.

Trzy możliwe odpowiedzi leżą na dywanie w formie kart obrazkowych. Uczniowie podchodzą i do wybranej przez siebie odpowiedzi przypinają klamerkę od bielizny.

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają w nim flamastrem zdanie z informacją, że Klara chciałaby mieć zwierzątko. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej rozwiązanie tego zadania. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami. Uczniowie czytają zdanie na głos: najpierw pojedynczo, potem wszyscy razem.

praca indywidualna

praca z tekstem

Uczniowie otrzymują komplet kart obrazkowych oraz napisów. Łączą w pary obrazek z napisem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Na kartach obrazkowych widnieją zwierzęta wymienione w dialogu, zaś na osobnych kartkach ich niemieckie nazwy.

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium). Gra ma na celu utrwalenie nazw zwierząt.

praca indywidualna

18 min

na tabletach

Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami zwierzęcia. Spośród czterech podanych nazw wybierają zwierzę, które wydaje dany dźwięk (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują w kopercie dwie zagadki w postaci krótkich rymowanek oraz ilustracji. Odgadują, o jakie zwierzę chodzi, i wpisują niemiecką nazwę. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

Uczeń układa ze sznurka kształt dowolnego zwierzątka, o którym była mowa w dialogu. Partner odgaduje, o jakie zwierzę chodzi, i podaje jego niemiecką nazwę.

zabawa ze sznurkiem

Nauczyciel rozkłada w sali maskotki (zwierzęta, których nazwy pojawiły się na lekcji). Uczniowie otrzymują etykiety z nazwami zwierząt. Poruszają się po sali, szukając odpowiednich maskotek, i umieszczają przy nich właściwe napisy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

maskotki, etykiety z nazwami zwierząt

Zamiast maskotek można użyć kart obrazkowych.

Nauczyciel rozdaje uczniom wydruk labiryntu według propozycji z e‑materiału (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie przechodzą przez labirynt i układają zdanie z odnalezionych po drodze wyrazów. Zdanie przepisują do zeszytu (Ich möchte ein Haustier).

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie przedstawiają to samo zwierzę. Mówią chórem: ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

13 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej domy zwierząt: klatkę papugi, klatkę chomika, akwarium. Uczniowie podają nazwy zwierząt, do których należą domy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel prezentuje zabawki zwierzęce. Ochotnicy podają nazwy zwierząt, do których mogą należeć te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Mogą to być prawdziwe zabawki ze sklepu zoologicznego lub zdjęcia zabawek.

Zadanie domowe. Uczniowie piszą list do Świętego Mikołaja z informacją, o czym marzą. List piszą na formularzu otrzymanym od nauczyciela, na którym znajdują się już fragmenty tekstu, tj. powitanie oraz pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel żegna się z uczniami, np. Jetzt ist Pause. Bis zur nächsten Stunde. Auf Wiedersehen.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel zaprasza uczniów na dywan. Następuje krótka dyskusja w języku polskim o marzeniach. O czym marzą uczniowie? O czym marzy nauczyciel?

plenum

14 min

Po krótkim wstępie w języku polskim nauczyciel, używając pacynki, opowiada o swoich marzeniach: Ich möchte … Korzysta z kart obrazkowych, aby ułatwić uczniom rozumienie wypowiedzi.

pacynka, karty obrazkowe

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej dialog wraz z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel pyta, o czym marzy Klara, i przedstawia uczniom trzy możliwe odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają właściwą odpowiedź.

Trzy możliwe odpowiedzi leżą na dywanie w formie kart obrazkowych. Uczniowie podchodzą i do wybranej przez siebie odpowiedzi przypinają klamerkę od bielizny.

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Zaznaczają w nim flamastrem zdanie z informacją, że Klara chciałaby mieć zwierzątko. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej rozwiązanie tego zadania. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami. Uczniowie czytają zdanie na głos: najpierw pojedynczo, potem wszyscy razem.

praca indywidualna

praca z tekstem

Uczniowie otrzymują komplet kart obrazkowych oraz napisów. Łączą w pary obrazek z napisem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

Na kartach obrazkowych widnieją zwierzęta wymienione w dialogu, zaś na osobnych kartkach ich niemieckie nazwy.

Faza realizacyjna

Uczniowie grają w grę multimedialną (e‑materiał: Multimedium). Gra ma na celu utrwalenie nazw zwierząt.

praca indywidualna

18 min

na tabletach

Uczniowie słuchają nagrania z odgłosami zwierzęcia. Spośród czterech podanych nazw wybierają zwierzę, które wydaje dany dźwięk (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują w kopercie dwie zagadki w postaci krótkich rymowanek oraz ilustracji. Odgadują, o jakie zwierzę chodzi, i wpisują niemiecką nazwę. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

Uczeń układa ze sznurka kształt dowolnego zwierzątka, o którym była mowa w dialogu. Partner odgaduje, o jakie zwierzę chodzi, i podaje jego niemiecką nazwę.

zabawa ze sznurkiem

Nauczyciel rozkłada w sali maskotki (zwierzęta, których nazwy pojawiły się na lekcji). Uczniowie otrzymują etykiety z nazwami zwierząt. Poruszają się po sali, szukając odpowiednich maskotek, i umieszczają przy nich właściwe napisy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca indywidualna

maskotki, etykiety z nazwami zwierząt

Zamiast maskotek można użyć kart obrazkowych.

Nauczyciel rozdaje uczniom wydruk labiryntu według propozycji z e‑materiału (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Uczniowie przechodzą przez labirynt i układają zdanie z odnalezionych po drodze wyrazów. Zdanie przepisują do zeszytu (Ich möchte ein Haustier).

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grę. Uczniowie decydują, czy wszystkie elementy widoczne na ekranie przedstawiają to samo zwierzę. Mówią chórem: ja! lub nein! (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

13 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej domy zwierząt: klatkę papugi, klatkę chomika, akwarium. Uczniowie podają nazwy zwierząt, do których należą domy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel prezentuje zabawki zwierzęce. Ochotnicy podają nazwy zwierząt, do których mogą należeć te przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Mogą to być prawdziwe zabawki ze sklepu zoologicznego lub zdjęcia zabawek.

Zadanie domowe. Uczniowie piszą list do Świętego Mikołaja z informacją, o czym marzą. List piszą na formularzu otrzymanym od nauczyciela, na którym znajdują się już fragmenty tekstu, tj. powitanie oraz pożegnanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Nauczyciel żegna się z uczniami, np. Jetzt ist Pause. Bis zur nächsten Stunde. Auf Wiedersehen.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec