Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wydarzenia sierpnia 1980 i ich skutki
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
16) przedstawia – na wybranych przykładach – różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX w. miała charakter reformy, a na ile – rewolucji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
scharakteryzuje przyczyny wydarzeń sierpnia 1980 r. na Wybrzeżu;
przedstawi wydarzenia, które doprowadziły do wprowadzenia stanu wojennego;
oceni relacje władzy i opozycji w 1980 i 1981 r.;
wskaże przyczyny wprowadzenia stanu wojennego.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
akwarium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie, wykorzystując burzę mózgów, przypominają sytuację społeczno‑polityczną w Polsce pod koniec lat 70. Powinni zwrócić uwagę na kryzys gospodarczy, problemy z zaopatrzeniem sklepów i kartki na cukier. Mogą wykorzystać źródła internetowe i zdjęcia z tego okresu.
2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie proszeni są o przeczytanie postulatów strajkowych z sierpnia 1980 r. Powinni wypisać na tablicy najważniejsze z nich. Mogą ocenić ich zasadność w kontekście dzisiejszych zmian społecznych.
2. Uczniowie proszeni są o przygotowanie w parach informacji i ilustracji na temat wydarzeń w Polsce po porozumieniach sierpniowych. Powinni wskazać te postulaty, które zostały zrealizowane przez władze.
3. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z nich ma znaleźć informacje na temat roli Kościoła w rozmowach między władzą a opozycją. Uczniowie powinni wskazać na zmianę w relacjach Kościoła z władzą i opozycją wraz z zaostrzeniem konfliktu. Chętna osoba przedstawia przygotowane przez swoją grupę informacje, pozostali uczniowie mogą uzupełnić jej wypowiedź.
Faza podsumowująca
1. Wykorzystując metodę akwarium, uczniowie dyskutują o zasadności i legalności wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.
2. Jedna z osób obserwujących dyskusję zostaje poproszona o jej podsumowanie. Powinna odnieść się do argumentów i określić, która grupa ją przekonała.
Praca domowa:
Uczniowie zostają poproszeni o napisanie pracy na temat: „Oceń zasadność wprowadzenia stanu wojennego w Polsce”.
Materiały pomocnicze:
Polskie Miesiące. Sierpień 1980, polskiemiesiace.ipn.gov.pl.
Sierpień 1980, gedanopedia.pl.
Stan wojenny w Polsce (1981–1983), histmag.org.
Ustawa z dnia 23 czerwca 1939 r. o stanie wojennym, sip.lex.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać informacje zawarte na linii chronologicznej do stworzenia prezentacji multimedialnych dotyczących przebiegu wydarzeń sierpniowych i ich konsekwencji.