Numer e‑materiału: Temat 196 
Autor e‑materiału: Justyna Orłowska
Tytuł e‑materiału: Wiem, co jem
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń osiąga świadomość zdrowotną w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia, poprzez poznanie produktów spożywczych oraz ich wartości odżywczych.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
II. Edukacja matematyczna
2 Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń:
4) porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza; stosuje znaki: .
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami. Uczeń:
4) dodaje i odejmuje liczby dwucyfrowe, zapisując w razie potrzeby cząstkowe wyniki działań lub, wykonując działania w pamięci, od razu podaje wynik; oblicza sumy i różnice większych liczb w prostych przykładach typu: 250 + 50, 180 – 30; mnoży liczby dwucyfrowe przez 2, zapisując, jeśli ma taką potrzebę, cząstkowe wyniki działań; przy obliczeniach sto suje własne strategie.
4 Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych. Uczeń:
1) analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób;
IV. Edukacja przyrodnicza
2 Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:
6) wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych; ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia, ogranicza spożywanie posiłków o niskich wartościach odżywczych i niezdrowych, zachowuje umiar w spożywaniu produktów słodzonych, zna konsekwencje zjadania ich w nadmiarze;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Łączy produkty spożywcze z produktami rolnymi, z których zostały wyprodukowane.

  • Wymienia witaminy i składniki odżywcze, które zawierają poszczególne produkty.

  • Porządkuje etapy produkcji niektórych produktów spożywczych.

  • Wymienia witaminy dostarczane organizmowi podczas jedzenia wybranych dań.

  • Oblicza wartość kaloryczną posiłku.

  • Porządkuje liczby od najmniejszej do największej.

  • Wyjaśnia, czym jest kaloria.

  • Rozwiązuje proste zadania tekstowe związane z tematyką.

  • Opisuje znaczenie zdrowej diety dla organizmu człowieka.

  • Zaznacza produkty bogate w witaminę K.

  • Układa i zapisuje odręcznie zdania ze wskazanymi wyrazami.

  • Zapisuje w zeszycie nazwy ulubionych warzyw oraz witaminy, które zawierają.

  • Zaznacza wyrazy wskazujące na poprawność zdań.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.