Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.6.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich trinke gern Milch / Chętnie piję mleko
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania napojów i wyrażania swoich preferencji w zakresie napojów
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, co przynieśli dziś do szkoły do picia, co lubią pić, czego nie lubią. Następnie prezentuje karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa). Uczniowie nazywają poszczególne napoje w języku polskim. | plenum | 15 min | karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa) |
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie, wskazując na karty obrazkowe, wyrażają przypuszczenia, co lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel mówi na głos nazwy tych napojów w języku niemieckim. Uczniowie je powtarzają. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy dobrze wskazali napoje, które lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel wypowiada na głos nazwy tych napojów, a uczniowie je powtarzają. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jakie pytanie zadała Benowi mama. W razie potrzeby odtwarza początek dialogu. Następnie prosi uczniów, aby powtórzyli to pytanie za lektorem. Ochotnicy zadają pytanie: Was trinkst du gern? Linie i Timowi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Zwraca uwagę uczniów na to, jakich odpowiedzi udzieliły dzieci w komiksie. Po wypowiedzi każdego z bohaterów komiksu nauczyciel zatrzymuje nagranie i prosi uczniów, aby powtórzyli za Liną, Klarą, Benem i Timem: Ich trinke gern … | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zadali sobie pytanie: Was trinkst du gern?, a następnie odpowiedzieli na nie: Ich trinke gern … Jeden uczeń pyta, drugi odpowiada, potem wymieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę i Linę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie wskazują, w którym miejscu należy umieścić wyrazy Danke i Bitte. | plenum | tablica interaktywna | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna) i w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje punkt. | praca w grupach | 15 min | tablica interaktywna |
Uczniowie nadal pracują w grupach. Nauczyciel proponuje zabawę w zagadki. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela dwie karty obrazkowe z dwoma różnymi napojami. Uczniowie zastanawiają się w grupach, jak opisać dany napój bez użycia jego nazwy. Następnie obie grupy na przemian prezentują sobie zagadki (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Grupa, która odgadnie właściwą nazwę napoju, mówi ją na głos i zdobywa punkt. | praca w grupach | karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko) | |
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i prosi, aby złapali się za ręce. Następnie wypowiada na głos nazwę jakiegoś napoju, np. Wasser. Jeden uczeń ustawia się za obwodem koła i biegnąc za plecami innych, dotyka ramienia koleżanki lub kolegi. Wówczas wskazany uczeń wychodzi z koła i rozpoczyna bieg w kierunku przeciwnym do koleżanki lub kolegi. Gdy uczniowie się spotkają, zatrzymują się, przybijają piątkę i mówią głośno nazwę napoju: Wasser. Zabawę można powtórzyć wielokrotnie w celu utrwalenia nazw napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające różne napoje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was trinkst du gern? Uczeń odpowiada, wybierając jeden z napojów widocznych na ilustracji. Nauczyciel prosi, aby uczniowie rozpoczynali swoją wypowiedź od: Ich trinke gern … Uczeń, który odpowiedział jako pierwszy, zadaje pytanie koledze lub koleżance po swojej prawej stronie. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i na nie odpowiedzą. | plenum | 15 min | |
Uczniowie otrzymują kartę pracy z kartą napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem uczniów jest pokolorowanie napojów, wycięcie nazw i przyklejenie właściwej nazwy pod każdym napojem. Następnie nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie podchodzą do swoich koleżanek i kolegów i zadają pytanie: Was trinks du gern? Kiedy koleżanka lub kolega odpowiedzą, wówczas uczeń stawia kredką „ptaszka” lub kropkę przy tym napoju. Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli, ile znaków postawili przy każdym napoju. Na koniec lekcji uczniowie rozmawiają o tym, które napoje są najbardziej popularne wśród ich koleżanek i kolegów. | praca indywidualna, praca w parach, plenum | karta pracy, kredki | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, co przynieśli dziś do szkoły do picia, co lubią pić, czego nie lubią. Następnie prezentuje karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa). Uczniowie nazywają poszczególne napoje w języku polskim.
plenum
15 min
karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa)
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie, wskazując na karty obrazkowe, wyrażają przypuszczenia, co lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel mówi na głos nazwy tych napojów w języku niemieckim. Uczniowie je powtarzają.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy dobrze wskazali napoje, które lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel wypowiada na głos nazwy tych napojów, a uczniowie je powtarzają.
tablica interaktywna
Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jakie pytanie zadała Benowi mama. W razie potrzeby odtwarza początek dialogu. Następnie prosi uczniów, aby powtórzyli to pytanie za lektorem. Ochotnicy zadają pytanie: Was trinkst du gern? Linie i Timowi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
tablica interaktywna
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Zwraca uwagę uczniów na to, jakich odpowiedzi udzieliły dzieci w komiksie. Po wypowiedzi każdego z bohaterów komiksu nauczyciel zatrzymuje nagranie i prosi uczniów, aby powtórzyli za Liną, Klarą, Benem i Timem: Ich trinke gern …
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zadali sobie pytanie: Was trinkst du gern?, a następnie odpowiedzieli na nie: Ich trinke gern … Jeden uczeń pyta, drugi odpowiada, potem wymieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę i Linę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie wskazują, w którym miejscu należy umieścić wyrazy Danke i Bitte.
plenum
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna) i w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.
praca w grupach
15 min
tablica interaktywna
Uczniowie nadal pracują w grupach. Nauczyciel proponuje zabawę w zagadki. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela dwie karty obrazkowe z dwoma różnymi napojami. Uczniowie zastanawiają się w grupach, jak opisać dany napój bez użycia jego nazwy. Następnie obie grupy na przemian prezentują sobie zagadki (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Grupa, która odgadnie właściwą nazwę napoju, mówi ją na głos i zdobywa punkt.
praca w grupach
karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko)
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i prosi, aby złapali się za ręce. Następnie wypowiada na głos nazwę jakiegoś napoju, np. Wasser. Jeden uczeń ustawia się za obwodem koła i biegnąc za plecami innych, dotyka ramienia koleżanki lub kolegi. Wówczas wskazany uczeń wychodzi z koła i rozpoczyna bieg w kierunku przeciwnym do koleżanki lub kolegi. Gdy uczniowie się spotkają, zatrzymują się, przybijają piątkę i mówią głośno nazwę napoju: Wasser. Zabawę można powtórzyć wielokrotnie w celu utrwalenia nazw napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
Faza podsumowująca
Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające różne napoje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was trinkst du gern? Uczeń odpowiada, wybierając jeden z napojów widocznych na ilustracji. Nauczyciel prosi, aby uczniowie rozpoczynali swoją wypowiedź od: Ich trinke gern … Uczeń, który odpowiedział jako pierwszy, zadaje pytanie koledze lub koleżance po swojej prawej stronie. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i na nie odpowiedzą.
plenum
15 min
Uczniowie otrzymują kartę pracy z kartą napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem uczniów jest pokolorowanie napojów, wycięcie nazw i przyklejenie właściwej nazwy pod każdym napojem. Następnie nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie podchodzą do swoich koleżanek i kolegów i zadają pytanie: Was trinks du gern? Kiedy koleżanka lub kolega odpowiedzą, wówczas uczeń stawia kredką „ptaszka” lub kropkę przy tym napoju. Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli, ile znaków postawili przy każdym napoju. Na koniec lekcji uczniowie rozmawiają o tym, które napoje są najbardziej popularne wśród ich koleżanek i kolegów.
praca indywidualna, praca w parach, plenum
karta pracy, kredki
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0