Numer e‑materiału: 1.1.6.3
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich trinke gern Milch / Chętnie piję mleko
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania napojów i wyrażania swoich preferencji w zakresie napojów

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane napoje;

  • formułuje wypowiedź na temat tego, co lubi pić.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • umieszczanie nowych słów w kontekście;

  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik;

  • używanie obrazu i dźwięku.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podejście komunikacyjne,

  • praktyczna,

  • podająca,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z plikiem audio,

  • gra edukacyjna (domino),

  • łańcuszek pytań i odpowiedzi,

  • zabawa „przybij piątkę”,

  • spacer po klasie,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karta pracy,

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, jeśli uczniowie będą znużeni. Można również zaproponować uczniom stworzenie własnego domina w formie papierowej (na wzór gry w e‑materiale).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, co przynieśli dziś do szkoły do picia, co lubią pić, czego nie lubią. Następnie prezentuje karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa). Uczniowie nazywają poszczególne napoje w języku polskim.

plenum

15 min

karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa)

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie, wskazując na karty obrazkowe, wyrażają przypuszczenia, co lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel mówi na głos nazwy tych napojów w języku niemieckim. Uczniowie je powtarzają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy dobrze wskazali napoje, które lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel wypowiada na głos nazwy tych napojów, a uczniowie je powtarzają.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jakie pytanie zadała Benowi mama. W razie potrzeby odtwarza początek dialogu. Następnie prosi uczniów, aby powtórzyli to pytanie za lektorem. Ochotnicy zadają pytanie: Was trinkst du gern? Linie i Timowi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Zwraca uwagę uczniów na to, jakich odpowiedzi udzieliły dzieci w komiksie. Po wypowiedzi każdego z bohaterów komiksu nauczyciel zatrzymuje nagranie i prosi uczniów, aby powtórzyli za Liną, Klarą, Benem i Timem: Ich trinke gern

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zadali sobie pytanie: Was trinkst du gern?, a następnie odpowiedzieli na nie: Ich trinke gern Jeden uczeń pyta, drugi odpowiada, potem wymieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę i Linę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie wskazują, w którym miejscu należy umieścić wyrazy DankeBitte.

plenum

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna) i w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie nadal pracują w grupach. Nauczyciel proponuje zabawę w zagadki. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela dwie karty obrazkowe z dwoma różnymi napojami. Uczniowie zastanawiają się w grupach, jak opisać dany napój bez użycia jego nazwy. Następnie obie grupy na przemian prezentują sobie zagadki (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Grupa, która odgadnie właściwą nazwę napoju, mówi ją na głos i zdobywa punkt.

praca w grupach

karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko)

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i prosi, aby złapali się za ręce. Następnie wypowiada na głos nazwę jakiegoś napoju, np. Wasser. Jeden uczeń ustawia się za obwodem koła i biegnąc za plecami innych, dotyka ramienia koleżanki lub kolegi. Wówczas wskazany uczeń wychodzi z koła i rozpoczyna bieg w kierunku przeciwnym do koleżanki lub kolegi. Gdy uczniowie się spotkają, zatrzymują się, przybijają piątkę i mówią głośno nazwę napoju: Wasser. Zabawę można powtórzyć wielokrotnie w celu utrwalenia nazw napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające różne napoje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was trinkst du gern? Uczeń odpowiada, wybierając jeden z napojów widocznych na ilustracji. Nauczyciel prosi, aby uczniowie rozpoczynali swoją wypowiedź od: Ich trinke gern Uczeń, który odpowiedział jako pierwszy, zadaje pytanie koledze lub koleżance po swojej prawej stronie. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i na nie odpowiedzą.

plenum

15 min

Uczniowie otrzymują kartę pracy z kartą napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem uczniów jest pokolorowanie napojów, wycięcie nazw i przyklejenie właściwej nazwy pod każdym napojem. Następnie nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie podchodzą do swoich koleżanek i kolegów i zadają pytanie: Was trinks du gern? Kiedy koleżanka lub kolega odpowiedzą, wówczas uczeń stawia kredką „ptaszka” lub kropkę przy tym napoju. Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli, ile znaków postawili przy każdym napoju. Na koniec lekcji uczniowie rozmawiają o tym, które napoje są najbardziej popularne wśród ich koleżanek i kolegów.

praca indywidualna, praca w parach, plenum

karta pracy, kredki

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, co przynieśli dziś do szkoły do picia, co lubią pić, czego nie lubią. Następnie prezentuje karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa). Uczniowie nazywają poszczególne napoje w języku polskim.

plenum

15 min

karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko, kawa)

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie, wskazując na karty obrazkowe, wyrażają przypuszczenia, co lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel mówi na głos nazwy tych napojów w języku niemieckim. Uczniowie je powtarzają.

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają, czy dobrze wskazali napoje, które lubią pić bohaterowie komiksu. Następnie nauczyciel wypowiada na głos nazwy tych napojów, a uczniowie je powtarzają.

tablica interaktywna

Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jakie pytanie zadała Benowi mama. W razie potrzeby odtwarza początek dialogu. Następnie prosi uczniów, aby powtórzyli to pytanie za lektorem. Ochotnicy zadają pytanie: Was trinkst du gern? Linie i Timowi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

tablica interaktywna

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Zwraca uwagę uczniów na to, jakich odpowiedzi udzieliły dzieci w komiksie. Po wypowiedzi każdego z bohaterów komiksu nauczyciel zatrzymuje nagranie i prosi uczniów, aby powtórzyli za Liną, Klarą, Benem i Timem: Ich trinke gern

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zadali sobie pytanie: Was trinkst du gern?, a następnie odpowiedzieli na nie: Ich trinke gern Jeden uczeń pyta, drugi odpowiada, potem wymieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę i Linę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Uczniowie wskazują, w którym miejscu należy umieścić wyrazy DankeBitte.

plenum

tablica interaktywna

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Przedstawiciele grup podchodzą do tablicy interaktywnej i grają kolejno w domino (e‑materiał: Gra edukacyjna) i w zgadywankę wyrazowo‑obrazkową (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

15 min

tablica interaktywna

Uczniowie nadal pracują w grupach. Nauczyciel proponuje zabawę w zagadki. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela dwie karty obrazkowe z dwoma różnymi napojami. Uczniowie zastanawiają się w grupach, jak opisać dany napój bez użycia jego nazwy. Następnie obie grupy na przemian prezentują sobie zagadki (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Grupa, która odgadnie właściwą nazwę napoju, mówi ją na głos i zdobywa punkt.

praca w grupach

karty obrazkowe z różnymi napojami (herbata, sok, woda, mleko)

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i prosi, aby złapali się za ręce. Następnie wypowiada na głos nazwę jakiegoś napoju, np. Wasser. Jeden uczeń ustawia się za obwodem koła i biegnąc za plecami innych, dotyka ramienia koleżanki lub kolegi. Wówczas wskazany uczeń wychodzi z koła i rozpoczyna bieg w kierunku przeciwnym do koleżanki lub kolegi. Gdy uczniowie się spotkają, zatrzymują się, przybijają piątkę i mówią głośno nazwę napoju: Wasser. Zabawę można powtórzyć wielokrotnie w celu utrwalenia nazw napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Faza podsumowująca

Uczniowie nadal siedzą w kole. Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające różne napoje (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Zadaje pierwszemu uczniowi pytanie: Was trinkst du gern? Uczeń odpowiada, wybierając jeden z napojów widocznych na ilustracji. Nauczyciel prosi, aby uczniowie rozpoczynali swoją wypowiedź od: Ich trinke gern Uczeń, który odpowiedział jako pierwszy, zadaje pytanie koledze lub koleżance po swojej prawej stronie. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie zadadzą pytanie i na nie odpowiedzą.

plenum

15 min

Uczniowie otrzymują kartę pracy z kartą napojów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaniem uczniów jest pokolorowanie napojów, wycięcie nazw i przyklejenie właściwej nazwy pod każdym napojem. Następnie nauczyciel proponuje uczniom spacer po klasie. Uczniowie podchodzą do swoich koleżanek i kolegów i zadają pytanie: Was trinks du gern? Kiedy koleżanka lub kolega odpowiedzą, wówczas uczeń stawia kredką „ptaszka” lub kropkę przy tym napoju. Nauczyciel prosi, aby uczniowie policzyli, ile znaków postawili przy każdym napoju. Na koniec lekcji uczniowie rozmawiają o tym, które napoje są najbardziej popularne wśród ich koleżanek i kolegów.

praca indywidualna, praca w parach, plenum

karta pracy, kredki

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec