Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.9.2
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Street‑Art – eine neue Ausdrucksform/Sztuka uliczna – nowa forma ekspresji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania i wypowiadania się na temat sztuki ulicznej.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opowiada o historii powstania i znaczeniu sztuki ulicznej;
przedstawia główne techniki i sylwetki twórców sztuki ulicznej;
dokonuje oceny estetyki, wartości i roli wybranych przez siebie form sztuki ulicznej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
samodzielnie analizuje dany przypadek;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe,
strategie kognitywne,
strategie kompensacyjne.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
podająca: pogadanka, praca z tekstem,
problemowa: pokaz,
aktywizująca: burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst przygotowany na potrzeby e‑materiału,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Uczniowie zapoznają się ze zdjęciem otwierającym, po czym nauczyciel pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?
Uczniowie zapoznają się z treścią informacji „Czy wiesz, że…” na temat sztuki ulicznej. Następnie nauczyciel pyta, co sądzą na jej temat.
Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka prostych niemieckich pojęć związanych ze sztuką uliczną: Graffiti, Mosaike, Wandmalereien. Wraz z uczniami tworzy wspólną mapę pojęć pod hasłem: Street‑Art. Uczniowie zgłaszają pomysły. Nauczyciel podpowiada uczniom, że mają być to krótkie hasła, które następnie zapisuje na tablicy. W ramach pomocy nauczyciel może podać pierwsze gałęzie mapy pojęć, takie jak: Arten von Street‑Art/Merkmale der Straßenkunst/Orte des Erscheinens dieser Kunst.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu „Graffiti und Street‑Art auf dem Vormarsch”, w razie potrzeby korzystają z dostępnych źródeł, np. słowniczka w celu dokładniejszego zrozumienia treści. W razie trudności nauczyciel wspiera ich w tym zadaniu, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa. Następnie uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, zaznaczając, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe oraz jakie informacje zawiera tekst, i uzupełniają wypowiedzi (Übungen 1‑3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel dzieli uczniów na małe 3- lub 4‑osobowe grupy. Uczniowie odpowiadają w grupach na następujące pytania: Warum ist Street‑Art so sehr vergänglich?, Wann sind Graffiti und Street‑Art entstanden?, Wozu dienten Graffiti und Street‑Art?, Wo ist Street‑Art sichtbar? Grupy prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was ist ein Lexikon? Uczniowie udzielają odpowiedzi, po czym zapoznają się z prezentacją multimedialną, uzupełniają mapę pojęć przygotowaną na początku lekcji o nowe zwroty.
Następnie uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści Multimedium, łącząc nazwę sztuki z definicją, zaznaczają, jakiego faktu dotyczą daty oraz czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe (Übungen 1‑3 z sekcji Prezentacja multimedialna).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie po kolei wybierają sobie jeden z poruszonych tematów i opowiadają krótko na forum klasy np. o powstaniu sztuki ulicznej, opisują sylwetki wybranych artystów oraz techniki stosowane w tym rodzaju sztuki.
Praca domowa
Uczniowie wyrażają swoje stanowisko i uzasadniają je w stosunku do wypowiedzi: „Street‑Art ermöglicht es, auf friedlichem Weg gegen politische Missstände zu protestieren”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multumedialnej
Przed lekcją: Uczniowie przygotowują na podstawie słowniczka fiszki do tematu.
W trakcie lekcji: Uczniowie w parach przygotowują wywiad z Banksy, który prezentują na forum klasy.
Po lekcji: Uczniowie przygotowują prezentację na temat East Side Gallery w Berlinie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0