Numer e‑materiału: 3.2.10.2

Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Die Olympischen Spiele – wie alles angefangen hat/Igrzyska Olimpijska – jak to wszystko się zaczęło?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat igrzysk olimpijskich.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne

Uczeń:

  • porządkuje fakty dotyczące igrzysk olimpijskich;

  • rozpoznaje dyscypliny sportowe;

  • zastanawia się nad swoim stosunkiem do olimpiady.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych,

  • sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie ich w różne kategorie,

  • ćwiczenie – łączenie zdań ze sobą,

  • rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.

Metody i formy nauczania:

  • kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem na to, że proces ten ma miejsce, udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • aktywizująca: stacje uczenia się, metoda odwróconej lekcji,

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach (druga opcja fazy realizacyjnej),

  • plenum,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • stacje z zadaniami lub (druga opcja) kartki z hasłami do ilustracji,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat olimpiady.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel realizując temat może wykorzystać metodę stacje uczenia się. Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑osobowe, przed lekcją przygotowuje stacje, rozdzielając na stołach zadania do poszczególnych stacji. Schemat podziału: 

  • Stacja 1: sekcja Przeczytaj, Übung 1 – uczniowie zaznaczają prawda czy fałsz, Übung 2 – uczniowie dopasowują, które informacje zostały wspomniane we fragmentach tekstu;

  • Stacja 2: sekcja Przeczytaj, Übung 3 – uczniowie opisują obrazek;

  • Stacja 3: sekcja Ilustracja interaktywna, Übung 1 – uczniowie przyporządkowują hasła główne do zdjęć, Übung 2 – uczniowie przyporządkowują zdania do odpowiednich podpisów;

  • Stacja 4: sekcja Ilustracja interaktywna, Übung 3 – uczniowie wstawiają pojęcia, Übung 4 – uczniowie uzupełniają tekst;

  • Stacja 5: sekcja Sprawdź się, Aufgabe 1 – uczniowie dopasowują słowo do obrazka, Aufgabe 2 – uczniowie łączą informacje przedstawiające, jak wyglądała olimpiada;

  • Stacja 6: sekcja Sprawdź się, Aufgabe 3 – uczniowie tworzą pary (gra memory), Aufgabe 4 – uczniowie słuchają nagrania i zaznaczają prawdziwe odpowiedzi; Aufgabe 5 – uczniowie zaznaczają w tekście czasowniki w czasie Präteritum;

  • Stacja 7: sekcja Sprawdź się, Aufgabe 6 – uczniowie rozwiązują krzyżówkę, Aufgabe 7 – uczniowie piszą odpowiedź na forum.

Inna forma przebiegu fazy realizacyjnej:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wypowiedziami w Übung 1 w części Przeczytaj oraz prosi o podanie hipotez, czy te wypowiedzi są prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie dyskutują krótko na temat różnych odpowiedzi.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem Die Olympischen Spielewie waren sie ursprünglich. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów umieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu przez uczniów i pyta: Hattet ihr recht? Haben sich eure Antworten bestätigt? Wer hatte recht?

  • Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2 w części Przeczytaj.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z obrazkiem w Übung 3 w części Przeczytaj oraz przygotowanie wypowiedzi ustnej. Wybrani uczniowie prezentują ją na forum klasy.

  • Nauczyciel przygotowuje w pojemniku hasła związane z tekstem, np. Nationen, griechische Götter, das Jahr 776 v. Chr, Athen, Ruhm, itd. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje kilka haseł i przygotowuje na podstawie tekstu informacje związane z tym hasłem. Przedstawiciele grup prezentują je na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z obrazkami oraz legendą ilustracji interaktywnej.

  • Uczniowie tworzą pary. Każda para wybiera jeden obrazek i jedno hasło legendy i bez zapoznania się z treścią w ilustracji, zapisuje na kartce swoje skojarzenia lub informacje, które posiada na ten temat. Następnie przekazuje kartkę innej parze, a sama otrzymuje opis innego obrazka. W ten sposób uczniowie przygotowują się do pracy z ilustracją interaktywną.

  • Następnie uczniowie słuchają i czytają informacje zawarte w ilustracji iteraktywnej oraz indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia tych treści, wykonując Übung 1‑4 w części Ilustracja interaktywna. uczniowie porządkują informacje, dopasowują informacje lub nazwy do obrazków, uzupełniają tekst.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wpisami na forum w Aufgabe 8 w części Sprawdź się oraz prosi o sformułowanie podobnego wpisu na kartce. Kartki zostają zawieszone na tablicy. Powstaje w ten sposób klasowe forum, na którym uczniowie wypowiadają się na temat ich stosunku do olimpiady.

Praca domowa

Uczeń wybiera dowolną dyscyplinę sportową występującą na olimpiadzie oraz opisuje w kilku zdaniach, na czym ona polega. Innym zadaniem może być sformułowanie wypowiedzi pisemnej na temat zadany w Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Uczeń odpowiada na pytanie, czy Igrzyska Olimpijskie są dla niego ważne oraz uzasadnia swoją opinię.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie wykorzystując metodę lekcji odwróconej, zapoznają się z ilustracją interaktywną, starają się zapamiętać nowe zwroty oraz uzyskać informacje na temat igrzysk olimpijskich.

  • W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą. Nauczyciel przygotowuje dla każdego ucznia karty z obrazkami z ilustracji interaktywnej oraz podanymi w podpowiedzi trzema pytaniami. Uczniowie chodzą po pomieszczeniu i zadają sobie wzajemnie pytania. Ważne jest, aby podczas jednej rundy nie zostało zadane to samo pytanie, tzn. gdy pierwszy uczeń zapyta: Wie sind die allgemeinen Olympia‑Regeln?, drugi uczeń musi zadać inne pytanie, np. Seit wann nehmen Frauen an den Olympischen Spielen teil?

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie wybierają jedną z mniej znanych dyscyplin olimpijskich i przedstawiają ją na forum klasy lub szukają dodatkowych informacji do zagadnienia przedstawionego w ilustracji interaktywnej i przygotowują wypowiedź na ten temat.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec