Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.10.2
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die Olympischen Spiele – wie alles angefangen hat/Igrzyska Olimpijska – jak to wszystko się zaczęło?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat igrzysk olimpijskich.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne
Uczeń:
porządkuje fakty dotyczące igrzysk olimpijskich;
rozpoznaje dyscypliny sportowe;
zastanawia się nad swoim stosunkiem do olimpiady.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
pracuje na autentycznych materiałach językowych,
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie ich w różne kategorie,
ćwiczenie – łączenie zdań ze sobą,
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody i formy nauczania:
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem na to, że proces ten ma miejsce, udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
aktywizująca: stacje uczenia się, metoda odwróconej lekcji,
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach (druga opcja fazy realizacyjnej),
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
stacje z zadaniami lub (druga opcja) kartki z hasłami do ilustracji,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat olimpiady.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel realizując temat może wykorzystać metodę stacje uczenia się. Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑osobowe, przed lekcją przygotowuje stacje, rozdzielając na stołach zadania do poszczególnych stacji. Schemat podziału:
Stacja 1: sekcja Przeczytaj, Übung 1 – uczniowie zaznaczają prawda czy fałsz, Übung 2 – uczniowie dopasowują, które informacje zostały wspomniane we fragmentach tekstu;
Stacja 2: sekcja Przeczytaj, Übung 3 – uczniowie opisują obrazek;
Stacja 3: sekcja Ilustracja interaktywna, Übung 1 – uczniowie przyporządkowują hasła główne do zdjęć, Übung 2 – uczniowie przyporządkowują zdania do odpowiednich podpisów;
Stacja 4: sekcja Ilustracja interaktywna, Übung 3 – uczniowie wstawiają pojęcia, Übung 4 – uczniowie uzupełniają tekst;
Stacja 5: sekcja Sprawdź się, Aufgabe 1 – uczniowie dopasowują słowo do obrazka, Aufgabe 2 – uczniowie łączą informacje przedstawiające, jak wyglądała olimpiada;
Stacja 6: sekcja Sprawdź się, Aufgabe 3 – uczniowie tworzą pary (gra memory), Aufgabe 4 – uczniowie słuchają nagrania i zaznaczają prawdziwe odpowiedzi; Aufgabe 5 – uczniowie zaznaczają w tekście czasowniki w czasie Präteritum;
Stacja 7: sekcja Sprawdź się, Aufgabe 6 – uczniowie rozwiązują krzyżówkę, Aufgabe 7 – uczniowie piszą odpowiedź na forum.
Inna forma przebiegu fazy realizacyjnej:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wypowiedziami w Übung 1 w części Przeczytaj oraz prosi o podanie hipotez, czy te wypowiedzi są prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie dyskutują krótko na temat różnych odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z tekstem Die Olympischen Spiele – wie waren sie ursprünglich. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów umieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu przez uczniów i pyta: Hattet ihr recht? Haben sich eure Antworten bestätigt? Wer hatte recht?
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2 w części Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z obrazkiem w Übung 3 w części Przeczytaj oraz przygotowanie wypowiedzi ustnej. Wybrani uczniowie prezentują ją na forum klasy.
Nauczyciel przygotowuje w pojemniku hasła związane z tekstem, np. Nationen, griechische Götter, das Jahr 776 v. Chr, Athen, Ruhm, itd. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa losuje kilka haseł i przygotowuje na podstawie tekstu informacje związane z tym hasłem. Przedstawiciele grup prezentują je na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z obrazkami oraz legendą ilustracji interaktywnej.
Uczniowie tworzą pary. Każda para wybiera jeden obrazek i jedno hasło legendy i bez zapoznania się z treścią w ilustracji, zapisuje na kartce swoje skojarzenia lub informacje, które posiada na ten temat. Następnie przekazuje kartkę innej parze, a sama otrzymuje opis innego obrazka. W ten sposób uczniowie przygotowują się do pracy z ilustracją interaktywną.
Następnie uczniowie słuchają i czytają informacje zawarte w ilustracji iteraktywnej oraz indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia tych treści, wykonując Übung 1‑4 w części Ilustracja interaktywna. uczniowie porządkują informacje, dopasowują informacje lub nazwy do obrazków, uzupełniają tekst.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wpisami na forum w Aufgabe 8 w części Sprawdź się oraz prosi o sformułowanie podobnego wpisu na kartce. Kartki zostają zawieszone na tablicy. Powstaje w ten sposób klasowe forum, na którym uczniowie wypowiadają się na temat ich stosunku do olimpiady.
Praca domowa
Uczeń wybiera dowolną dyscyplinę sportową występującą na olimpiadzie oraz opisuje w kilku zdaniach, na czym ona polega. Innym zadaniem może być sformułowanie wypowiedzi pisemnej na temat zadany w Aufgabe 7 w części Sprawdź się. Uczeń odpowiada na pytanie, czy Igrzyska Olimpijskie są dla niego ważne oraz uzasadnia swoją opinię.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie wykorzystując metodę lekcji odwróconej, zapoznają się z ilustracją interaktywną, starają się zapamiętać nowe zwroty oraz uzyskać informacje na temat igrzysk olimpijskich.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą. Nauczyciel przygotowuje dla każdego ucznia karty z obrazkami z ilustracji interaktywnej oraz podanymi w podpowiedzi trzema pytaniami. Uczniowie chodzą po pomieszczeniu i zadają sobie wzajemnie pytania. Ważne jest, aby podczas jednej rundy nie zostało zadane to samo pytanie, tzn. gdy pierwszy uczeń zapyta: Wie sind die allgemeinen Olympia‑Regeln?, drugi uczeń musi zadać inne pytanie, np. Seit wann nehmen Frauen an den Olympischen Spielen teil?
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie wybierają jedną z mniej znanych dyscyplin olimpijskich i przedstawiają ją na forum klasy lub szukają dodatkowych informacji do zagadnienia przedstawionego w ilustracji interaktywnej i przygotowują wypowiedź na ten temat.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0