Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Z historii konstytucjonalizmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień;
3) przedstawia, odwołując się do współczesnych przykładów, typologie współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa (absolutna, konstytucyjna, parlamentarna); analizuje normy dotyczące sukcesji;
4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki/ parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) charakteryzuje systemy polityczne z zachwianym podziałem władzy – parlamentarno‑komitetowy/rządy konwentu (na przykładzie Konfederacji Szwajcarii) i superprezydencki (na przykładzie Federacji Rosyjskiej); przedstawia instytucjonalne warunki funkcjonowania demokracji w takich systemach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: konstytucja i konstytucjonalizm;
charakteryzuje najstarsze akty konstytucyjne świata;
analizuje ich zapisy;
dostrzega różnice między aktami konstytucyjnymi różnych państw.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
burza mózgów;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem oraz celami lekcji.
2. Wprowadzenie na temat roli konstytucji we współczesnym świecie.
Faza realizacyjna
1. Omówienie genezy konstytucjonalizmu, jego znaczenia i celów. Nawiązanie do epoki oświecenia.
2. Wprowadzenie Deklaracji praw w Anglii z 13 lutego 1689 roku. Omówienie jej znaczenia dla tematu lekcji.
3. Definicja konstytucji i jej roli w państwie – burza mózgów; uczniowie zastanawiają się nad rolą konstytucji w państwie.
4. Różne rodzaje klasyfikowania konstytucji wraz z przykładami.
5. Praca z linią chronologiczną „Konstytucje na przestrzeni wieków”. Analiza najstarszych konstytucji: Korsyki z 1755, USA z 1787, Rzeczypospolitej z 3 maja 1791, Francji z 3 września 1791, Konstytucji konsularnej z 13 grudnia 1799 z Francji, Konstytucji grudniowej Cesarstwa Austriackiego z 21 grudnia 1867, Konstytucji Królestwa Hiszpanii z 30 czerwca 1876, Konstytucji ZSRR z 5 grudnia 1936, Konstytucji wielkiej Brytanii.
6. Wykonanie ćwiczeń dołączonych do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Praca z działem „Sprawdź się” – wykonanie ćwiczeń 1–5.
2. Utrwalenie podstawowych pojęć związanych z tematem zajęć.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z lekcji.
Materiały pomocnicze:
Emanuel Sieyes, Co to jest stan trzeci?, loustrzyki.edu.pl.
Roman Sidorski, Pierwsze europejskie konstytucje. Czy rzeczywiście polska Konstytucja 3 maja była pierwsza?, wprost.pl.
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe, 2002.
Konstytucja ZSRR, constitution.garant.ru.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linia chronologiczna może być bazą do samodzielnego wykonania prezentacji multimedialnej o najstarszych konstytucjach na świecie.