Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Czym jest ELT ?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymieni trudności związane z obserwacjami naziemnymi;

  2. opisze schemat budowy największego na świecie teleskopu;

  3. wyjaśni i uzasadni wykorzystane przy budowie techniki.

Strategie nauczania:

IBSE / blended learning

Metody nauczania:

samodzielne uczenie się

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

rzutnik i komputer do odtworzenia filmu

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Schemat lekcji warto wykorzystać podczas lekcji o zwierciadłach wklęsłych lub lekcji związanej z teleskopami.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji. Uczniowie powinni zapoznać się z tekstem e‑materiału w domu przed lekcją. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, która ma za zadanie zbudowanie listy celów tej lekcji. Uczniowie posiadają już wiedzę na temat ELT, więc sami stawiają cele, których osiągnięcie sprawi, że poszerzą swoją wiedzę na temat budowy teleskopów naziemnych i najnowszych technologiach w nich wykorzystanych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel odtwarza film. W trakcie oglądania nauczyciel robi pauzy. Podczas zatrzymywania filmu w istotnych momentach (trudność w budowie, przebieg wiązki światła) nauczyciel objaśnia uczniom szczegóły związane z tymi elementami. Jeżeli któryś z uczniów zna odpowiedź na szczegółowe pytanie, to on wyjaśnia zagadnienie klasie, a nie nauczyciel.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel odwołując się do celów lekcji prosi uczniów o 3‑zdaniowe streszczenie najważniejszych faktów związanych z ELT oraz danym celem lekcji.

Praca domowa:

Zadania sprawdzające z tego e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film uczniowie oglądają na lekcji.
Nauczyciel powinien wykorzystać to multimedium również na lekcji związanej z obserwacjami, teleskopami, a przede wszystkim optyką zwierciadlaną.