Numer e‑materiału: 2.4.2.4

Imię i nazwisko autora: Małgorzata Bubik

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Lea hat viele Möbel im Zimmer / Lea ma dużo mebli w swoim pokoju

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania pomieszczeń.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poda przykłady mebli;

  • wymieni cechy tych mebli;

  • opisze swój pokój.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.

Metody i formy pracy:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, analiza umeblowania pokoju;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Przed lekcją nauczyciel poleca, aby każdy z uczniów wyszukał w słowniczku jedną nazwę mebla po niemiecku i nauczył się jej na pamięć. Na początku lekcji uczniowie prezentują słowa, których się nauczyli. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu z części „Wprowadzenie” i porównanie, czy w pokoju zaprezentowanym na zdjęciu znajdują się wymienione wcześniej meble.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed zapoznaniem się z tekstem z części Przeczytaj, uczniowie przyglądają się obrazkowi pod tekstem, sprawdzają, jak nazywają się poszczególne meble, i odsłuchują, jak brzmi wymowa tych wyrazów. Następnie czytają tekst i porównują opis pokoju z obrazkiem.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa pierwsze zdania z Übung 2 w części Przeczytaj: Auf dem Fußboden liegt ein Teppich./Der Teppich ist bunt.

  • Nauczyciel pomaga uczniom odgadnąć zasadę stosowania rodzajnika nieokreślonego i określonego.

  • Nauczyciel wyjaśnia znaczenie przymiotnika „gemütlich”. Następnie prosi uczniów, aby słuchając pliku audio po raz pierwszy, skupili swoją uwagę na użyciu tego słowa w tekście - i wychwyceniu, do czego się odnosi.

  • Po utrwaleniu przymiotników, które można wykorzystać do opisu pokoju, uczniowie zostają podzieleni na grupy 4‑osobowe. W grupach bawią się w „Ich sehe, was du nicht siehst”. Uczeń losuje kartkę z obrazkiem lub słowem przedstawiającym mebel. Pozostali uczniowie zadają mu pytania, na które on może odpowiedzieć tylko Ja lub Nein, np. Ist das groß? Ist das braun? Ist das ein Schrank? Uczeń, który odgadnie słowo, losuje kartkę z kolejnym meblem. Nauczyciel wspiera uczniów w przypadku trudności.

c) Faza podsumowująca:

  • Pracując w parach, uczniowie wymieniają, jakie mają meble w pokoju.

  • W ramach ewaluacji każdy z uczniów podaje jedną nazwę mebla, która mu się najbardziej spodobała. W tej formie podsumowania istotne jest tempo podawania wyrazów (tzw. Blitzlicht/błysk flesza).

Praca domowa:

  • Aufgabe 8 w części Sprawdź się ma charakter podsumowujący, warto więc polecić uczniom, aby w domu opracowali je w formie pisemnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniów, którzy mają problemy z koncentracją i przetwarzaniem fonologicznym, lub uczniów z niedosłuchem można zachęcić do wysłuchania pliku audio przed lekcją i zapoznania się z transkrypcją tekstu. Umożliwi im to pełniejsze uczestnictwo w lekcji;

  • w trakcie lekcji: plik audio należy wykorzystać do rozwijania umiejętności słuchania ze zrozumieniem; rozmowę Felixa i Fabiana z pliku audio można wykorzystać jako model do tworzenia podobnych dialogów; w ten sposób można wprowadzić do lekcji elementy dramy;

  • po lekcji: wielokrotne odtwarzanie pliku tekstowego będzie pomocne w pracy nad poprawną wymową, akcentem i intonacją.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec