Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Początki parlamentaryzmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia rolę jaką w kształtowaniu się ustroju parlamentarnego odegrało bogacenie się szlachty z jednej strony i wygaśnięcie królewskiego rodu Piastów z drugiej;
wymienia stany sejmujące;
analizuje, w jaki sposób Polska stała się rzecząpospolitą szlachecką.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i wspólnie z uczniami formułuje kryteria sukcesu.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Może naprowadzać uczniów, sugerując poruszenie zagadnień związanych z monarchią patrymonialną oraz rozpoczęciem panowania na polskim tronie przez dynastię jagiellońską i przywilejami wydawanymi przez Władysława Jagiełłę. Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów, uzupełniając w razie potrzeby informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel poleca wybranej osobie, aby przeczytała polecenie nr 2 „Wyjaśnij, jak liczne prawa i przywileje szlachty wpłynęły na sytuację innych stanów. Swoją odpowiedź uzasadnij”. Uczniowie zapoznają się z filmem, a następnie wykonują zadanie w parach. W kolejnym kroku porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, a wybrana dwójka uczniowska przedstawia swoją propozycję odpowiedzi na forum klasy. Pozostali uczniowie odnoszą się do niej, mogą ją uzupełniać.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia nr 3, zadaje uczniom pytanie: Jak myślicie, dlaczego Polskę nazywano rzeczpospolitą szlachecką? Krótka dyskusja.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, wskazując jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Zapoznaj się z mapą interaktywną i wykonaj dołączone do niej polecenia.
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dzieje Polski, pod red. J. Topolskiego, Warszawa 1977.
S. Grzybowski, Wielka historia Polski, t. 4, Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1795, Warszawa 2004.
J. Topolski, Polska w czasach nowożytnych. Od środkowoeuropejskiej potęgi do utraty niepodległości (1501–1795), seria Polska – dzieje narodu, państwa i kultury, t. 2, Poznań 1999.
Historia sejmu polskiego, t. 1, Do schyłku szlacheckiej Rzeczypospolitej, pod red. J. Michalskiego, Warszawa 1984.
J. Choińska‑Mika, Poseł jedzie na sejm, „Mówią Wieki” 10/1994.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z mapą interaktywną i filmem przed zajęciami, wówczas na podstawie tych informacji oraz treści z sekcji „Przeczytaj” przygotowują prezentację dotyczącą początków polskiego parlamentaryzmu. Wybrane osoby prezentują swoje prace w fazie realizacyjnej.