Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozpoznaj organizację międzynarodową

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

cele kształcenia

I. Wiedza geograficzna.

  1. Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

  1. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.

  2. Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.

III. Kształtowanie postaw.

  1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

  2. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno‑kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata.

Treści nauczania:

VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.

Uczeń:

2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje nazwy głównych organizacji politycznych, gospodarczych i militarnych działających w skali regionalnej i globalnej, ich cele działania i kraje członkowskie,

  • rozpoznaje wybrane organizacje na podstawie celów działania,

  • rozpoznaje wybrane organizacje na podstawie zaznaczonych na mapie państw.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE.

Formy zajęć: praca w grupach.

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, mapa ścienna, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Góralczyk W., Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, wyd. 6 popr. i uzup., Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1998.

  • Kusztykiewicz A., Miedzińska M., Organizacje międzynarodowe. Rola, znaczenie, funkcjonowanie, Oficyna wydaw. ASPRA, 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Krótkie omówienie (przypomnienie) pojęcia organizacji i powodów, dla których ludzie organizują się.

Faza realizacyjna

  • Prośba do uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału.

  • Omówienie zasad wykonania zadania - zadaniem uczniów jest analiza tekstu i ilustracji zawartych w e‑materiale, wspomagana dyskusją,

  • Dyskusja (z udziałem wszystkich uczniów) dotycząca przyczyn powoływania przez państwa organizacji międzynarodowych oraz politycznych, gospodarczych i społecznych podstaw ich tworzenia – rozmowa, pytania, odpowiedzi,

  • Wymienianie przez uczniów znanych im organizacji międzynarodowych, ogólne charakteryzowanie ich działalności i zasięgu regionalnego – nauczyciel uzupełnia informacje, zadaje dodatkowe pytania.

  • Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu sprawdzenia poprawności udzielonych odpowiedzi, wyjaśnianie wątpliwości, usystematyzowanie i rozszerzenie dotychczasowej wiedzy.

  • Wyświetlenie na ekranie map organizacji międzynarodowych w celu prezentacji ich zasięgu regionalnego

  • podsumowanie prezentowanych treści polegające na wyznaczeniu typów organizacji ze względu na cele działania, wskazanie ich zasięgu regionalnego.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

Dokończeniu ćwiczeń zawartych w e‑materiale i zapoznanie się z pozostałymi informacjami w domu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może prosić uczniów o zapoznanie się ze schematem interaktywnym i tekstem e‑materiału przed zajęciami. Grafika interaktywna może być wykorzystana przez nauczyciela do przeprowadzenia dyskusji lub debaty z udziałem wszystkich uczniów na temat potrzeby powoływania organizacji międzynarodowych, zasadności celów tych organizacji i skuteczności ich działań.

Grafika interaktywna może stanowić uzupełnienie lekcji prowadzonych w ramach przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień współczesnych stosunków międzynarodowych i ładu międzynarodowego.

Grafika może być także wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu. Znajdzie ona też zastosowanie w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego współpracy i konfliktów na świecie.