Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozpoznaj organizację międzynarodową
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
cele kształcenia
I. Wiedza geograficzna.
Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno‑kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata.
Treści nauczania:
VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych.
Uczeń:
2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej w przemianach społeczno‑gospodarczych państw zintegrowanych;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje nazwy głównych organizacji politycznych, gospodarczych i militarnych działających w skali regionalnej i globalnej, ich cele działania i kraje członkowskie,
rozpoznaje wybrane organizacje na podstawie celów działania,
rozpoznaje wybrane organizacje na podstawie zaznaczonych na mapie państw.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE.
Formy zajęć: praca w grupach.
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, mapa ścienna, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Góralczyk W., Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, wyd. 6 popr. i uzup., Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1998.
Kusztykiewicz A., Miedzińska M., Organizacje międzynarodowe. Rola, znaczenie, funkcjonowanie, Oficyna wydaw. ASPRA, 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie omówienie (przypomnienie) pojęcia organizacji i powodów, dla których ludzie organizują się.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania - zadaniem uczniów jest analiza tekstu i ilustracji zawartych w e‑materiale, wspomagana dyskusją,
Dyskusja (z udziałem wszystkich uczniów) dotycząca przyczyn powoływania przez państwa organizacji międzynarodowych oraz politycznych, gospodarczych i społecznych podstaw ich tworzenia – rozmowa, pytania, odpowiedzi,
Wymienianie przez uczniów znanych im organizacji międzynarodowych, ogólne charakteryzowanie ich działalności i zasięgu regionalnego – nauczyciel uzupełnia informacje, zadaje dodatkowe pytania.
Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu sprawdzenia poprawności udzielonych odpowiedzi, wyjaśnianie wątpliwości, usystematyzowanie i rozszerzenie dotychczasowej wiedzy.
Wyświetlenie na ekranie map organizacji międzynarodowych w celu prezentacji ich zasięgu regionalnego
podsumowanie prezentowanych treści polegające na wyznaczeniu typów organizacji ze względu na cele działania, wskazanie ich zasięgu regionalnego.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Dokończeniu ćwiczeń zawartych w e‑materiale i zapoznanie się z pozostałymi informacjami w domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może prosić uczniów o zapoznanie się ze schematem interaktywnym i tekstem e‑materiału przed zajęciami. Grafika interaktywna może być wykorzystana przez nauczyciela do przeprowadzenia dyskusji lub debaty z udziałem wszystkich uczniów na temat potrzeby powoływania organizacji międzynarodowych, zasadności celów tych organizacji i skuteczności ich działań.
Grafika interaktywna może stanowić uzupełnienie lekcji prowadzonych w ramach przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień współczesnych stosunków międzynarodowych i ładu międzynarodowego.
Grafika może być także wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu. Znajdzie ona też zastosowanie w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego współpracy i konfliktów na świecie.